Evnen til at se om hjørner

Evnen til at se om hjørner

Af
Kristian Eiberg, Adm. direktør, partner

8. maj 2018
Trusted advisors skal hjælpe med transformationer der kan gøre organisationen mere effektiv og gennem en øget kundeorientering skabe lønsom vækst.
Headhunteren er ikke i tvivl. Danske topledere har brug for trusted advisors, der kan hjælpe dem med at navigere og eksekvere, og det stiller krav til rådgiverne om stor forretningsforståelse, solid analytisk sans og evnen til at modstå stort pres. Kan man ikke det, skal man hellere finde et andet job.

Topdirektører oplever et øget pres fra deres bestyrelser for at gennemføre store transformationer, der kan gøre organisationen mere effektiv og gennem en øget kundeorientering skabe lønsom vækst. Den øverste leder skal internt sætte retning og skabe følgeskab om strategien, og eksternt skal han eller hun varetage virksomhedens omdømme.

For at lykkes med det er toplederens kommunikation mere vigtig end nogensinde. Det har de fleste topledere brug for at få hjælp til, og det ansvar ligger typisk hos en stabsdirektør for kommunikation eller HR.

Men hvad betyder transformative forandringer og en øget kompleksitet for den kommunikationschef eller -direktør, der skal rådgive toplederen? Vi har talt med Henrik Greisen, managing partner i executive search virksomheden Human Capital Group.

RelationsPeople: Lederkommunikation og toplederkommunikation er blevet vigtigere. Oplever du, at kommunikationsafdelingerne får tilført flere ressourcer til at løse de nye opgaver?

Henrik Greisen: Nej, tværtimod. Mængden af opgaver er de fleste steder langt større end kapaciteten. Og mængden af opgaver er stigende ligesom kompleksiteten. Når det ikke er menneskeligt muligt at nå det hele, stiller det store krav til at prioritere opgaverne – både opad og nedad.

RelationsPeople: Hvilke ændringer ser du blandt de topledere, som kommunikationsdirektørerne skal rådgive?

Henrik Greisen: Jeg ser en tendens til, at danske virksomheder bliver mere internationale, og at deres virksomhedskulturer langsomt nærmer sig de hollandske eller angelsaksiske. Det betyder højere hastighed i beslutningsgange og mindre konsensus, end vi har været vant til. CEO’en står mere alene og presses til at tage flere selvstændige beslutninger.

RelationsPeople: Hvad skal toplederens rådgiver kunne for at få succes?

Henrik Greisen: Rådgiveren skal helt grundlæggende med sin adfærd gøre sig fortjent til topchefens tillid. Den er ikke givet, fordi man formelt set har det funktionelle ansvar. Rådgiveren skal vise den konkrete værdi af det, som han eller hun kan hjælpe toplederen med. Det kræver tid og menneskelig indsigt at opbygge denne relation.

Men når den er etableret, kan rådgiveren være øjne og ører for den øverste leder i organisationen og billedligt talt hjælpe topchefen med at se om hjørner, hvor de næste forhindringer eller muligheder måske venter. Desuden kan rådgiveren hjælpe toplederen med at eksekvere og derved øge dennes eksekveringskapacitet.

RelationsPeople: Hvad kigger I efter, når I skal finde en kommunikationschef eller -direktør, der kan få succes i den nye virkelighed?

Henrik Greisen: Vi kigger i dag i højere grad på nogle af de ting, der ikke står i et traditionelt CV. Det handler om stor forretningsforståelse, solid analytisk sans, evnen til at modstå stort pres og de sociale kompetencer, der betyder, at man kan navigere sikkert i organisationen og bygge relationer.

RelationsPeople: Hvordan gør I det helt konkret?

Henrik Greisen: Inden vi præsenterer en topleder for relevante kandidater til en stilling som kommunikationsdirektør, har personerne været igennem vores assessment center. Her har vi justeret vores tests, så vi endnu bedre kan finde ud af, hvordan personerne reagerer under pres og hvilke faktorer, der potentielt kan udfordre dem. Det kalder vi for derailers. Vi spørger også konkret til dette, når vi tager referencer på en kandidat.

RelationsPeople: Hvad betyder det for kandidaterne?

Henrik Greisen: Det giver begge parter en større sikkerhed for et match og derfor færre skuffelser. Men det handler også om, at en kandidat til et job på dette niveau skal vende blikket indad og spørge sig selv, om man kan og har lyst til at modstå det pres, der følger med at skulle matche toplederen.

RelationsPeople: Hvordan er danske kommunikationschefer eller -direktører rustet til den nye virkelighed?

Henrik Greisen: Det er mit indtryk, at mange danske kommunikationschefer eller -direktører er uddannet og trænet til at være meget hands-on og trives godt inden for rammerne af kommunikationsfeltet. Hvis ikke de udvikler nye kompetencer, vil de få udfordringer med at komme i spil til de store kommunikationsstillinger i fremtiden. I stedet kan de lykkes både fagligt og menneskeligt ved at være nr. 3 eller den faglige specialist.

  

Om Henrik Greisen
Henrik Greisen har omfattende erfaring med rådgivning af topledere og executive search af bl.a. kommunikationsdirektører. Han er managing partner i Human Capital Group, der er en af de førende selvstændige executive search virksomheder i Danmark og en del af IIC Partners. Inden Henrik var med til at starte Human Capital Group, sad han i ledende stillinger i den finansielle sektor og i andre executive search virksomheder.

Synes du også godt om denne artikel? Sign up til RelationPeoples nyhedsbrev, og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.