Interview om toplederkommunikation: Min største udfordring er at undgå at blive for forudindtaget

Interview om toplederkommunikation: Min største udfordring er at undgå at blive for forudindtaget

Af
Anders Monrad Rendtorff, Associate partner

5. marts 2018
Intern og ekstern kommunikation og netværk og sparring. Lederudvikling og rådgivning.
Toplederkommunikation er en svær og underbelyst disciplin. Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør man? Og hvad er det, der sker i mødet mellem toplederen og kommunikationsdirektøren?

RelationsPeople har talt med Tine Staun Petersen, kommunikationschef i den almene administrationsorganisation, Lejerbo. Tine Staun har mange års erfaring med toplederkommunikation og deltager i RelationsPeoples Forum for Toplederkommunikation for at få sparring om disciplinen fra andre i samme position.

RelationsPeople: Hvordan arbejder I med toplederkommunikation i Lejerbo?

Tine: Toplederkommunikation har en helt særlig rolle, og i mange sammenhænge er det helt afgørende. Særligt over for vores medarbejdere, vores nøglekunder i den eksterne kommunikation og ikke mindst i den offentlige debat. Men toplederkommunikation er samtidig én blandt mange kanaler, hvor det selvfølgelig er meget vigtigt for os, at tingene hænger sammen, og at al kommunikation peger i samme retning.

Læs også: Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018

RelationsPeople: Hvordan arbejder I med toplederkommunikation i praksis?

Tine: Vi arbejder løbende med disciplinen. Det er ikke et emne, som vi bare tager op en gang imellem. Rent fysisk har vi organiseret os, så jeg sidder bare fem meter fra den administrerende direktør i et storkontor. Det betyder jo i praksis, at vi har meget nemt ved at tage den hurtige snak, den gode sparring og i det hele taget sikre et godt og klart kommunikationsperspektiv på dagens mange opgaver og situationer.

Samtidig deltager jeg i vores direktionsmøder, hvor vi her har mulighed for at tage det lange blik på. På den måde får jeg mulighed for at sparre og rådgive på de mange små situationer og sætte dem i perspektiv.

Desuden er den eksterne og den interne kommunikation smeltet sammen, hvilket for toplederkommunikation i praksis betyder, at der ikke længere er nogen forskel på at kommunikere til et internt eller eksternt publikum. Selvom målgrupperne er forskellige, og selvom ordene kan variere, så er budskaberne ens. Derfor er konsistens helt afgørende, når du arbejder med toplederkommunikation i praksis.

RelationsPeople: Hvilke udfordringer er størst?

Tine: Jeg synes, at det sværeste er at undgå at blive for biased i min rådgivning. Hvordan sikrer jeg, at jeg til enhver tid er i stand til at se tingene udefra, samtidig med at jeg jo i stigende grad er kommet rigtig tæt på?

Jeg er meget opmærksom på det, og derfor prioriterer jeg også mit interne netværk meget højt, så jeg ved, hvad der foregår, og så jeg samtidig kan bidrage med forskellige, praktiske indsigter. Jeg bruger også i stigende grad tid på mit eksterne netværk, fordi jeg også her kan se den samme betydning af at vide, hvad der foregår. Min rådgivning bliver ganske enkelt bedre, når jeg prioriterer indsigter i det forretningsmæssige og det organisatoriske.

Læs også: Styrk din rolle som toplederens rådgiver

RelationsPeople: Hvilken betydning har det haft for dig at være en del af et netværk med andre med samme erfaring?

Tine: Det har stor betydning overhovedet at sætte fokus på toplederkommunikation som en selvstændig disciplin. Det har jeg aldrig gjort før. Jeg får rigtig megen god sparring, og det har givet anledning til mange sunde og givende refleksioner, så jeg løbende kan styrke min egen praksis.

Brug for sparring og inspiration om toplederkommunikation?
Vi har åbent for tilmeldinger til hold 2 i vores Forum for Toplederkommunikation til dig, der gerne vil have inspiration og strategisk sparring om toplederkommunikation i et fortroligt netværk. Læs mere her.

 

Synes du også godt om denne artikel? Sign up til RelationPeoples nyhedsbrev, og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.