Interview: Toplederkommunikation hjælper os med at holde den røde tråd i vores kommunikation

Interview: Toplederkommunikation hjælper os med at holde den røde tråd i vores kommunikation

Af
Anders Monrad Rendtorff, Associate partner

23. Januar 2018
Toplederkommunikation er en svær disciplin. Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør man? Og hvad er det, der sker i mødet mellem toplederen og kommunikationsdirektøren?

RelationsPeople har talt med Manuel Vigilius, Vice President, Group Communications i COWI, der har flere års erfaring med lederkommunikation, er ansvarlig for toplederkommunikation i ingeniørvirksomheden COWI og deltager i RelationsPeoples Forum for Toplederkommunikation for at få sparring fra andre i samme position.

RelationsPeople: Hvordan arbejder I med toplederkommunikation i COWI?
Manuel: Virksomheden og toplederen hænger tæt sammen. Toplederens kommunikation skal derfor matche virksomhedens kommunikation. De to brands skal være koordinerede, og grundlæggende er vores CEO en af de vigtigste kommunikationsfaktorer i vores strategi. Eksternt fordi CEO´en repræsenterer virksomheden, og internt, fordi CEO´en er ambassadør for vores vision, værdier og strategiske retning. Jeg kalder ham faktisk vores Chief Engagement Officer, fordi han på mange måder er, og skal være, vores primære rollemodel for lederne i COWI, også når det gælder kommunikation.

RelationsPeople: Hvordan arbejder I med toplederkommunikation i praksis?
Manuel: Som rådgivere kan vi gøre meget, men god toplederkommunikation begynder og slutter med en topleder, som kan og vil kommunikere og lytte til rådgivning – og det er vi begunstiget med.
På den baggrund var vores udgangspunkt en strategi for henholdsvis det eksterne og det interne område, selvom intern og ekstern på mange måder er smeltet sammen.
Eksternt har vi haft et analytisk udgangspunkt, hvor vi har opstillet de to spørgsmål: ”Hvad ved COWI noget om?” og ”Hvad kan offentligheden have behov og interesse for?” over for hinanden. Vi var selvfølgelig optaget af at finde og være tilstede i vores sweet spot. Altså de områder, hvor vi ved noget, og hvor omverden er interesseret – og hvor vores CEO oprigtigt har noget på hjerte. Ellers duer det jo ikke.
Vi har derefter i vores eksterne kommunikation identificeret få kernetemaer, som vi fokuserer benhårdt på. Det er dels behovet for kvalificeret arbejdskraft til Danmark, som er et meget lokalt tema. Dels bæredygtig urbanisering og liveability, som er et globalt issue, der spiller en stadig større rolle. Fordelen for os har været, at vi nu har både pejlemærker og guidelines for, hvad vi skal prioritere. Det giver commitment, ro på bagsmækken og klart fokus.
Internt er det næsten den samme approach, vi har anlagt, for også her er vi i skarp konkurrence om vores kollegers opmærksomhed med andre webmedier og SoMe. Vi skal gøre os fortjent til deres tid. Derfor forsøger vi at tage udgangspunkt i det, som optager mange af vore medarbejdere. Fx innovation, at gøre en forskel i verden, faglige udfordringer, og hvad vores værdier betyder i praksis. Metoden er egentlig ret enkel: Vi er blevet meget skarpere på at give vores indhold en journalistisk kant, og vi bruger vores CEO til at forklare, iscenesætte og tematisere. Det kræver selvfølgelig masser af interne roadshows, møder, etc. hvor han og vi virkelig lytter til vores kolleger. Men det virker. Og derfor bliver vi ved.

RelationsPeople: Hvilke udfordringer er størst?
Manuel: Hele forarbejdet var udfordrende. Forberedelsen i form af den databaserede analyse af CEO´ens betydning for virksomhedens brand er helt essentiel. Analysen af hvilke emner, der har resonans, og som vi samtidig evner at tale ind til. Og så er der den praktiske plan, business-casen, som jeg vel godt kan kalde sandhedens øjeblik. Uden det databaserede grundlag tror jeg ikke, at vi havde kunnet startet arbejdet.
Den anden afgørende forudsætning for at kunne arbejde systematisk med vores toplederkommunikation er vores evne til at måle systematisk, evaluere og justere. Igen kræver det fokus på klare mål, data og fakta.
I dag er den største udfordring konstant at få nye ideer til indhold inden for vores valgte temaer. Vi er jo ikke alene om de temaer, så vi skal stå tidligt op. Og så handler det om at bruge succesen med toplederen til at mobilisere vores andre talsmænd endnu mere. Men jeg kan godt lide den udfordring, og der er høj motivation i teamet, fordi vi foreløbigt har formået at kombinere CEO-brandet/positionering med virksomhedens positionering.

RelationsPeople: Hvilken betydning har det haft for dig at være en del af et netværk med andre med samme erfaring?
Manuel: Det har rigtigt stor betydning. Det er inspirerende at høre om andres udfordringer, og få gode små, praktiske tips og tricks. Det er dejligt at blive tvunget til at præsentere sit problem. Ofte er man jo midt i problemet til hverdag, men bare det at få det formuleret og skabe lidt klarhed for sig selv, er meget værdifuldt. Og så må jeg sige, at vi jo alle bevidst eller ubevidst godt ved, hvad vi burde gøre. Men man får det ikke altid gjort. Det er befriende at sidde i en netværksgruppe med gode folk, der kan se én udefra og tydeligt sige: ”Det der – det er en ommer”. Eller ”Du ved, hvad der skal til – gør det nu bare”. Så får man lige det skub, man skal bruge for at få gjort noget ved det - nu …

Brug for sparring og inspiration om toplederkommunikation?
Vi har åbnet for tilmeldinger til vores Forum for Toplederkommunikation (hold 2) til dig, der gerne vil have inspiration og strategisk sparring om toplederkommunikation i et fortroligt netværk. Læs mere om RelationsPeoples Forum for Toplederkommunikation her.

 

Synes du godt om denne artikel? Sign up til RelationsPeoples nyhedsbrev og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.