Lancering af virtuel YouTube-stjerne og ny undervisningsplatform

CP3-Origins på Syddansk Universitet skulle lancere en ny stor satsning, KvanteKarina, en virtuel YouTubeer, samt en ny undervisningsportal for at få flere børn og unge til at interesse sig for kvantefysik. De nye tiltag var en videreudvikling af et eksisterende koncept, Kvantebanditter.

KvanteKarinahar sin egen YouTube-kanal, hvor hun giver et indblik i fysikkens store spørgsmål i et sprog, der er til at forstå. Hun er en ganske almindelig teenager, men hendes viden om kvantefysik er unik, og hun tager børn og unge med ind i sit spændende univers med formidling i øjenhøjde. Universet bag KvanteKarina blev skabt i samarbejde med We Love People – herfra nogle af folkene, som også stod bag Terkel i Knibe.

Sammen med den nye undervisningsportal var lanceringen af KvanteKarina med til at markere en ny pædagogisk tilgang, hvor de unge blev tænkt ind helt fra start for at sikre, at de var med på ideen og kunne relatere til universet og se noget sjovt og spændende i kvantefysikken.

RelationsPeople stod for at skabe national og regional omtale i forbindelse med lanceringen af undervisningsplatformen og KvanteKarinas YouTube-kanal. Det lykkedes ved at få professorerne bag undervisningsmaterialet i tale sammen med skaberne af KvanteKarina og skolelever, der rent faktisk havde testet materialet. Ved hjælp af en vedvarende indsats lykkedes det at skabe omtale i TV, radio, fagmedier og regionale medier, så endnu flere lærere og elever bliver nysgerrige på kvantefysikkens forunderlige verden fremadrettet.

Udvalgte resultater seks måneder efter lanceringen:

  • 200.800 visninger af KvanteKarinas 12 YouTube-videoer
  • 5.953 følgere på YouTube
  • 10.000+ besøg på Kvantebanditter.dk
  • 5.000 spil spillet på Kvantebanditter.dk
  • 300 downloads af undervisningsmaterialet
  • Samlet reach for PR-omtale (opgjort to uger efter lancering): 2.804.910

Vil du vide mere om denne case?

Sofie Desmareth Riemann

Rådgiver, partner
+45 22 65 51 34