Brug anledninger proaktivt

Brug anledninger proaktivt

Af
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner

27. november 2019
Mere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Hvordan bygger man som rådgiver en tillidsfuld relation til sin topleder? RelationsPeople præsenterede på konferencen Fremtidens Rådgiver 2019 den 15. november uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’ for de mere end 200 deltagere.

I starten af 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet forskningsprojektet. Vi har til dato gennemført kvalitative interviews med over 50 erfarne kommunikationsrådgivere af topledere i den offentlige og private sektor, og vi har interviewet 16 topchefer. På konferencen præsenterede RelationsPeople flere centrale pointer, og i et dobbeltinterview med COWI´s CEO Lars-Peter Søbye og kommunikationsdirektør i COWI, Manuel Vigilius, blev teori omsat til praksis.

Vi har talt med Kristian Eiberg om forskningsprojektet:

Hvad er de vigtigste pointer fra projektet?

På konferencen satte vi fokus på relationen mellem kommunikationsrådgiveren og CEO eller den topleder, som man rådgiver. Relation er et tema, som alle kan nikke til. Man kalder det god kemi, gensidig tillid eller lignende. Vi har faktisk oplevet, at flere i vores undersøgelse indimellem har haft et næsten opgivende forhold til begrebet. Enten er der kemi, eller også er der ikke kemi. Sådan behøver det ikke at være. I vores undersøgelse er det tydeligt, at der er forskellige måder, hvorpå man systematisk kan arbejde med at opbygge relationen. Man kan lære at bruge anledninger mere offensivt og strategisk. Og man kan betragte sin udvikling mod den tætte relation med toplederen som en positioneringsrejse.

Hvad mener du med ”anledninger”?

Vi har lært fra de mange interviews, at strategier eller planer for toplederkommunikation er undtagelsen snarere end reglen. Det har rejst spørgsmålet i forskningsprojektet, hvad de erfarne og succesfulde kommunikationsrådgivere sætter i stedet. Svaret er, at man kan udnytte de mange anledninger, der opstår til at vise sin rådgivningskompetence. I stedet for at have en reaktiv eller måske ligefrem defensiv tilgang til anledninger, kan rådgiveren af toplederen udnytte anledninger mere offensivt. Det har vi set gode, konkrete eksempler på i vores undersøgelse. Pointen er, at en topleder ofte er meget optaget af den konkrete anledning. Det er derfor en mulighed for rådgiveren til komme tættere på toplederen og demonstrere, hvad hun eller han kan. Det er vigtigt med mange af den slags demonstrationer af rådgivningskompetence for at kunne bygge en tæt og stærk relation.

Hvorfor havde I et interview med en CEO?

Vores projekt handler om forholdet mellem den, der rådgiver toplederen, og toplederen.  Hvordan bygger man relationen, hvad lægger toplederen vægt på og hvordan gør man sig relevant for toplederen? I dobbeltinterviewet med Lars-Peter Søbye og Manuel Vigilius fra COWI ville vi illustrere nogle af de udfordringer og muligheder, der udspiller sig i det rådgivningsrum. Interviewet demonstrerede, at kommunikation – og rådgivningen om kommunikation – er afgørende vigtigt for CEO´en. Det ved vi jo godt, men det er alligevel meget opløftende at høre det fra en af dansk erhvervslivs absolutte spidser.

Læs mere om hvordan I kommer igang med toplederkommunikation her.

Læs mere om forskningsprojektet her.

Se desuden Anders fortælle dagens vigtigste pointer i denne video.