Corporate Communications: Hvad er relevante internationale indsigter?

Corporate Communications: Hvad er relevante internationale indsigter?

Af
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner

27. august 2019
Kommunikationsfaget er stadig et ungt fag, hvor vi hele tiden bliver klogere. Hovedparten af kommunikatører i Danmark er veluddannede akademikere, der i dag arbejder meget praktisk og ofte kompetent med kommunikation. Men miljøet i Danmark er stadig meget .. dansk, de fleste aktører er danske og de fleste kommunikationsindsatser foregår i og handler om Danmark. Nu får du muligheden for at blive opdateret på tendenser fra Europa og USA. EACD og K1 afholder event den 3. september hos Kommunikation & Sprog. Du er velkommen.

Når hverdagslivet og perspektivet er meget dansk, kan det være meget forfriskende at se på tendenser fra resten af verden. Der er særligt to store geografier, som er interessante at kigge efter. Den ene er Europa, hvor der specielt i det nord- og centraleuropæiske område er god og lang tradition for udvikling af kommunikations-praksisser. Ofte udviklet i de store organisationer og tit fulgt af akademikere fra forskningsinstitutioner i de pågældende lande. Den anden store geografi er USA. Vi ved egentligt ikke så meget om hvad der foregår der, og vi har måske heller ikke været så optaget. Men igen er det de meget store enheder – virksomheder og organisationer – der udvikler ny spændende tanker og perspektiver.

Årlig kommunikationsmåling viser tydelige europæiske tendenser

EACD (European Association for Communication Directors) er den førende europæiske organization. Den består af over 2500 medlemmer fra over 40 lande og har været aktiv i over 10 år. Et af de stærkeste aktiver fra foreningen er den årlige Comms Monitor, der giver et solidt fingerpeg på, hvad europæiske kommunikatører – dine kolleger – tænker om kommunikation, hvad der synes vigtigst og hvilke tendenser, der synes stærkest. Det er et solidt forskningsbaseret team, der står bag rapporten, som baserer sig på input fra over 2600 kommunikatører i 46 lande. Hovedfokus i 2019 er fraværet af tillid generelt og giver input til de mest centrale strategiske issues, ny teknologi som AI (kunstig intelligens) og et ganske stort fokus på bæredygtighed. Du kan finde rapporten her.

Tung organisation viser, hvor de store bevæger sig hen

I USA er Page en førende, globalt orienteret organisation, hvis 800 medlemmer kommer fra de allerstørste virksomheder, de største bureauer og er førende akademikere. Altså ikke for alle. Men til gengæld er Page meget optaget af at formidle, hvad organisationen opsamler og identificerer af førende tænkning inden for kommunikation. Et eksempel er den årlige konference, hvor temaet i år er ”Moving from Professional to Pacesetter: How CCOs are Transforming their Companies and Careers”, som giver en tydelig strømpil for, hvordan Page ser kommunikationslederens rolle som afgørende for en organisations fremtid. Her vil de fleste kommunikører nikke anerkendende. Page bidrager her særligt med at idealerne bliver suppleret med konkrete cases, metoder og indsigter. 

I Page´s knowledge base på hjemmesiden finder man et udvalg af rapporter, herunderThe CEO View: Communications at the Center of the Enterprise”, som vi selv i RelationsPeople har været meget inspireret af i vort arbejde med ToplederKommunikation og Fremtidens Rådgiver. Der er flere andre godbidder, som man kan fornøje sig med.

Event d 3. september i København

Der er altså megen inspiration, som du kan (og bør) fornøje dig med. Du kan starte med at skyde en genvej. Allerede d. 3. september tilbyder K1 og EACD et gratis arrangement i København, hvor emnet netop er internationale tendenser baseret på indsigter fra både Page og EACD. Som en bonus vil arrangementet koble de indsigter til aktuelle analyser af det danske kommunikationsmiljø, som Kforum har lavet i samarbejde med Kommunikation & Sprog.

Anders Schroll, Vice President for Corporate Communications & Public Affairs i Lundbeck, er medlem af Page og er den danske repræsentant for organisationen. Anders vil give en indflyvning til nogle af de tanker og perspektiver, som organisationens medlemmer er mest optagede af i denne periode. 

Brian Due er lektor, ph.d på Københavns Univesitet og har i en årrække studeret internationale tendenser og vil sammen med Timme Bisgaard, CDEO/redaktør Kforum, præsentere hovedpunkter fra den seneste Communications Monitor analyse. 

Det foregår hos Kommunikation & Sprog, og du kan tilmelde dig her (du skal være hurtig):

Dato: Tuesday, 3 Sep 2019
Tid: 17.00 – 19.30
Sted: Kommunikation & Sprog, Hauser Plads 20 3. sal, 1127 København K

Tilmeld dig via email til info@eacd-online.eu

Vi vil fremover løbende fortælle nyt om det internationale perspektiv på kommunikation her i Nyhedsbrevet.

 

Synes du også godt om denne artikel? Sign up til RelationsPeoples nyhedsbrev, og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.