Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

6. april 2017
Bedste kommunikationsspeciale vinder RelationsPeople Prisen
RelationsPeople Prisen kårer for tredje år i træk det bedste cand.merc.(kom.) speciale på Copenhagen Business School. Jonas Ledam og Mark Rossil vinder prisen og de 10.000 kr., der følger med.

Jonas Ledam og Mark Rossil blev i går den 5. april 2017 kåret som vindere af RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale skrevet i 2016. Det er vejlederne på Copenhagen Business School (CBS), der nominerer specialerne, og en jury med repræsentanter fra erhvervslivet og universitetsverdenen, der kårer den endelige vinder. I år var et rekordhøjt antal specialer med i opløbet.

Vinderspecialet hedder og undersøger: Big data som flertydigt teknologisk fænomen: Når fremtidens teknologier bliver fortolket gennem fortidens logikker – et praktisk studie af Coop Danmarks tolkning af big data. Det er en undersøgelse, der viser, hvordan detailbranchens historiske brug af ældre teknologier har lagret sig i Coops organisatoriske hukommelse over tid, og hvordan denne metode for teknologi-anvendelse har betydning for tolkningen af data.

”Helt overordnet betragter vi teknologi som noget, der både har en teknisk del og en social del. Teknologi er ikke bare en fast størrelse, men påvirkes af de mennesker, der bruger den. Det er den her sociale del, vi undersøger, ved at kigge på hvordan vores casevirksomhed tolker big data”, siger Jonas Ledam om specialet.

Læs også: Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Juryens vurdering
Big data er et relevant emne i kommunikationsverdenen, men hvad betyder det egentlig for den måde organisationerne arbejder på – og hvad er mest værdiskabende? Det er nogle af de spørgsmål, som vinderspecialet forholder sig til, og det er især den brede relevans, der fik juryen til endelig at kåre Jonas og Mark som vindere af RelationsPeople Prisen.

”Jonas og Mark imponerer med en skarp nuanceret tilgang til brug af Big Data som et teknologisk fænomen, der kan tage mange former. Specialet forholder sig til et højaktuelt emne, og dykker ned i en gren af området, som der findes meget lidt viden om. Big data vurderes på sin vis forfra. Samtidig viser Jonas og Mark en stor fortrolighed med både praksis og teori, der giver specialet en relevans i et akademisk lige så vel som virksomhedsperspektiv,” siger Anne Vestergaard, som er studieleder på cand.merc.(kom.) og en del af juryen.

Om prisen
Bag prisen står Copenhagen Business School (CBS) og konsulentvirksomheden RelationsPeople A/S. Prisen blev overrakt for første gang i 2015 for at markere tiåret for, at den første dimittend fra cand.merc.(kom.) blev uddannet på CBS.

Konsulenter i RelationsPeople har siden 2000 været involveret i udviklingen af både HA(kom.)- og cand.merc.(kom.)-uddannelserne og har i dag flere dimittender ansat.

I 2017 bestod juryen af:

  • Lektor og studieleder Anne Vestergaard, IKL, CBS
  • Lektor Karl-Heinz Pogner, IKL, CBS
  • Kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI
  • Direktør Peter Mejlby, DELACOUR
  • Formand for cand.merc.(kom.) alumni-foreningen Mai-Britt Petersen
  • Adm. direktør Kristian Eiberg, RelationsPeople

RelationsPeople Prisen uddeles næste gang i 2018.

Se interviews med de tre finalister her:

Finalist #1: Mark og Jonas (big data i Coop)

Finaslist #2: Maria (lokomotivførerne i DSB)

Finalist #3: Jonathan og Klaus (videndeling blandt diabetespatienter)