• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Træning
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
gen z
+ Tilmeld nyhedsbrev

Employer branding:
Hvorfor taler vi så meget om Gen Z, og hvordan taler vi med dem?

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Generation Z er formet af en tid med kriser, sociale medier og et stærkt individualiseringspres. I denne Q&A forklarer forfatter og rådgiver, Alexandra Krautwald, hvorfor de unge stiller krav til arbejdspladsen, hvad der kendetegner deres tilgang til arbejdslivet, og hvordan du som leder kan skabe tillid og tilknytning – uden at drukne i strategimøder.

Hvorfor taler vi så meget om Gen Z?
Det gør vi, fordi denne generation i langt højere grad end tidligere er præget af de strømninger, der er i deres samtid – både teknologisk, økonomisk og socialt. Der er sket enorme forandringer i de år, Gen Z er vokset op, og det former dem.

De er vokset op med indflydelse og medbestemmelse, omgivet af krav både fra sig selv og fra omverdenen. Samtidig møder de idealer fra samfundet og sociale medier, der siger, at de kan, hvad de vil. Individualiseringen står stærkt, og det kan føre til, at mange af dem lander i et slags limbo: På den ene side er verden mere åben og fyldt med muligheder, på den anden side er vejen også brolagt med forhindringer og kriser, som kan give en identitetskrise.

De er blevet opdraget til at være unikke og stille krav – til forældre, til arbejdspladser og til samfundet. Når vi ser, hvordan de reagerer, og nogle kalder dem sårbare eller krævende, er det i virkeligheden udtryk for en generation, der er præget af en kompleks samtid. Personligt er jeg imponeret over, at de kan navigere og trives i en verden, der er så omskiftelig.

Kan man overhovedet generalisere om en hel generation?
Det spørgsmål stiller jeg ofte selv, for kan vi sige noget generelt om fx mænd vs. kvinder eller introverte vs. ekstroverte? Nej, ikke uden forbehold. Det er vigtigt ikke at blande begreberne livsfaser og generationer sammen.

Livsfaser handler om, hvor vi er i livet: Som 22-årig vil man noget helt andet end som 75-årig. Unge er ofte mere kontrære, men får man børn, bliver man mere ansvarsfuld, og som bedsteforældre kommer nydelse mere i fokus, mens karrieren glider i baggrunden.

Generationer er derimod knyttet til samtiden. Karakteristika er afledt af de vilkår, der præger dem i deres formative år. Derfor ser vi også, at der nærmest kommer nye generationer oftere, fordi strømninger ændrer sig hurtigere.

Hvad skal man især være opmærksom på, hvis man vil tiltrække og fastholde de unge?
Man skal turde tale sandt. Mange virksomheder laver store strategier, flotte hjemmesider og taler om “must win battles” og employer branding med masser af floskler og varm luft, men det står Gen Z ofte af på. De vil se handling og mærke tillid.

Tillid betyder dog noget andet for dem, for de er vokset op med mere forvirring og fortvivlelse. I min generation kunne man sende en ansøgning og få jobbet – i dag er der lange forløb med tests og samtaler, og det gør det utrygt. Tidligere blev dannelse vægtet højt, og man fik altid svar. I dag oplever unge ofte ikke engang at få et afslag.

Derfor: Vær konkret og ærlig. Fortæl, hvad I kan tilbyde, og hvad I ikke kan. Undgå fluffy udsagn som “vi har god ledelse” eller ”vi har fleksibilitet” – kom med eksempler a la ”hos os tager vi ledelse alvorligt, og derfor vælger vi selv vores leder en gang om året”, eller ”vi sidder ikke på stolen fra 09.00 til 17.00, men har frihed til at selv at få arbejde, venner, familie og fritid til at hænge sammen”. Unge i dag er meget pressede, og derfor skal vi også være klare i spyttet.

Hvad kendetegner Gen Z’s tilgang til arbejdsmarkedet?
Det vigtigste er at forstå den samtid, de lever i, og hvorfor de nogle gange siger stop. Man må ikke møde dem med kontrol, ligegyldigt pseudoarbejde og unødvendige opdateringer. De har ofte en oplevelse af, at de kan og vil mere – og gerne hurtigt.

Samtidig er de sårbare. De har set deres forældre slide, og mange har levet med konstant fokus på klima- og naturkatastrofer. De er vokset op i en woke-tid, hvor diversitet og inklusion betyder noget. Så vil man gerne have dem med ombord, må man stå for noget, de kan spejle sig i.

Det kræver også, at man som leder er tæt på, stiller spørgsmål, roser og anerkender dem.

Hvad kræver det at være leder for de unge?
Kort sagt: Færre møder og mere ledelse. Alt for mange ledere bruger tid på strategier, kurser og konferencer, og pludselig har de for travlt til at være til stede. Så mister vi den relationelle kontakt, som er afgørende. De fleste følger ledere, de ser op til, og som har tid til dem. Så vær der, og stil krav, men vær tydelig, nærværende og inddragende.

 

Alexandra Krautwald er arbejdsmarkedsresearcher, managing director og partner i virksomheden Composing A/S, hvor hun arbejder som rådgiver med særligt fokus på ledelse og adfærd. Hun har en baggrund fra konsulentbranchen og er desuden forfatter til flere bøger, blandt andet “Unge generationer på arbejde – vejen til et anderledes rigt liv” og “Oplagt – at lede adfærd”. Hun er ofte brugt som oplægsholder og rådgiver, når det handler om generationsledelse, organisationskultur og fremtidens arbejdsmarked.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding
Artikel
ESG er mere en hygiejnefaktor end trækplaster i employer branding
by Cecilie Wagner Tang
Employer BrandingESG
Flere virksomheder lægger vægt på ESG i deres employer brand. Men spørgsmålet er, om det også er noget, kandidaterne faktisk vælger arbejdsplads ud fra – eller om faktorer som kultur, udviklingsmuligheder og ledelse stadig spiller en større rolle. Og hvad betyder det egentlig for medarbejderne at arbejde i en virksomhed, der vægter ESG højt?
Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Alexandra Infantino Charquero og Kristoffer Kej
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin