• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Executive coaching af
kommunikationsledere

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Fastkørt relation til toplederen? Manglende arbejdsglæde i lederjobbet? Svigtende robusthed i pressede situationer? Svært ved at udkomme som leder? I RelationsPeople oplever vi mange anledninger til, at kommunikationsledere efterspørger executive coaching forløb, og interessen stiger aktuelt.

Igennem de sidste 10 år har associate partner Helle Børglum været omdrejningspunktet for at udvikle og levere vores executive coaching forløb til både kommunikationsledere og teams. I denne artikel spørger vi hende om, hvad kommunikationsledere kan bruge executive coaching til, og hvad årsagerne kan være til den voksende interesse.

 

Hvilke udfordringer oplever du i praksis, at kommunikationsledere aktuelt kæmper med at løse?

Det er min oplevelse, at disciplinen ledelse er i bevægelse i alle fag og at kommunikationsledere, ligesom mange andre ledere, erfarer, at der stilles store og komplekse krav til deres indsats. Både i forhold til deres faglige leverancer og til deres forståelse og eksekvering af ledelsesopgaven.

Hvori består de nye krav til ledelsesopgaven?

Ledelse bliver i stigende grad en disciplin, der handler om at kunne nå mere på mindre tid og med færre ressourcer. Oveni dette lægges et øget krav om at kunne lede både op og til siden og samtidig skabe mening og engagement hos medarbejdere i en hverdag, hvor meningen (læs: fag-fagligheden) får mindre og mindre udfoldelsesrum. Ledere i dag er ofte udfordret på at få egne ressourcer og kompetencer til at slå til i dette komplekse scenarie.

Hvorfor oplever lederne, at udfordringerne er svære at løse?

Noget af det, der viser sig i vores samtaler med kommunikationsledere, er, at de strukturelle eller organisatoriske udfordringer ikke kan løses strukturelt eller organisatorisk. I stedet erfarer lederne, at det er deres menneskelige egenskaber og personlighed, der skal bruges til at navigere i problemet. Og det forstyrrer. Oplevelsen af ikke at have robusthed eller resiliens, altså evnen til at kunne modstå eller rejse sig igen efter modstand truer med at underminere beslutningskraften og eksekveringsevnen. Og dermed deres arbejdsglæde og følelse af succes.

Hvad kan executive coaching gøre for kommunikationsledere, der er udfordret?

Processen i executive coaching gør kommunikationslederen bevidst om, hvad der er på spil. Den skiller det kompetencemæssige eller faglige spor fra det, jeg vil kalde det dannelsesmæssige spor. Altså det, der undersøger, hvad lederen mener er det rigtige og vigtige – eller sagt i en nutidig retorik – det meningsdannende spor. Hvordan bliver jeg bedt om at bedrive ledelse sat overfor, hvordan jeg gerne vil bedrive ledelse.

Kan man tale om en typisk udvikling i et coachingforløb, og hvad kan man egentlig nå på 5 x 1,5 time?

Egentlig er jeg ikke vild med at tale om typiske forløb, når vi taler mennesker. Men jeg vil gå så langt som at sige, at et kontinuerligt fokus næsten altid fører til forandring. Og ofte sker udviklingen forbavsende hurtigt. Bevidstheden om værdiafklaringen som ovenfor nævnt, er et vigtigt afsæt for at forstå, hvad der er drivkraften i dilemmaerne. At få identificeret det svære og dets implikationer, giver arbejdet indhold og retning. Er viljen til indsigt og forandring til stede, ja, så flytter det sig allerede fra første samtale.

Du starter ofte et executive coaching forløb med NEO-PI-3, der en omfattende personlighedstest. Hvorfor det?  

Testen er som at stille sig i fast track køen i lufthavnen! Det får rejsen til at forløbe lettere. En omfattende personlighedstest giver et hurtigt og meget præcist billede af, hvordan du ser din personlighed lige nu. Hvad der driver dig, og ikke mindst hvad der holder dig tilbage. Derfor er den et værdifuldt indledende samtaleværktøj til at kaste lys over dine præferencer. Og dermed også på dine udfordringer.

Hvad oplever kommunikationsledere er forandret, når de har været gennem et executive coaching forløb?

Igen er der ikke ét svar på det spørgsmål. Men som en svensk leder sagde til i sidste uge: ”jeg har svært ved at sige, hvad det er, vi har gjort, men jeg ved, jeg er forandret. Jeg handler anderledes. Mere bevidst. Jeg er mere til stede, og jeg ved helt tydeligt, hvad jeg skal. Jeg føler pludselig, at jeg beslutter min adfærd og valg – jeg er ikke længere bare et produkt af mine omstændigheder”. Det sammenfatter meget godt effekten af god coaching.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikationTræning
Artikel
CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Når Joe Biden i sin indsættelsestale talte om heling af det amerikanske folk som en af sine hovedopgaver som ny præsident, satte det retning for et præsidentskab. Omvendt er det med hans forgænger som undtagelsen også det, man håber på at høre fra en statsleder, der står over for en splittet nation og et spinkelt parlamentarisk grundlag. Men når topchefer i erhvervslivet som Henrik Poulsen, Jeff Gravenhorst eller Jim Hagemann Snabe udtaler sig om deres bekymring ved en stigende polarisering i samfundet og i verden, stopper vi op, fordi det er usædvanligt. For hvorfor udtaler de sig om noget, der ikke direkte har relation til deres virksomheder?
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?
by Nina Faurby
Lederkommunikation
Kompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.
Artikel
Toplederkommunikation: Tilbage til fremtiden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
I år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.
Event
Sådan arbejder du med integreret influencer marketing
Influencer marketingMarketing PRTræning
Hvordan kan du få mere ud af dine influencer-kampagner? Kom og hør, hvordan Plantorama bruger influencersamarbejder på tværs af deres platforme, og hvordan de sikrer, at en kampagne ikke bliver en enlig svale men i stedet en skattekiste af content med lang levetid.
Event
Hvad er de vigtigste kompetencer for fremtidens kommunikationsdirektør?
Lederkommunikation
Hvad skal du kunne for at rådgive din topledelse om kommunikation i fremtiden? Hvilke konkrete kompetencer er vigtigst for at lykkes? Og hvad lægger toplederne vægt på i rekrutteringen af deres næste kommunikationsdirektør?
Event
Masterclass i employer branding
Employer BrandingTræning
Er du ansvarlig for employer branding i din organisation, og savner du inspiration og konkrete værktøjer til at løfte arbejdet til et strategisk niveau? Så tilmeld dig vores masterclass i employer branding, hvor vi deler ud af vores erfaringer med udvikling af employer brands fra de sidste 15 år.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér