• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
+ Tilmeld nyhedsbrev

Fem myter om
træning i lederkommunikation

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.

1. ”Det er dyrt og tidskrævende at udvikle”

Myte: Mange organisationer tror, at udviklingen af kommunikationstræning for ledere er både kostbar og langvarig.

Løsning: Find nogen, der har et gennemprøvet træningskoncept, så du kan komme hurtigt i gang. Du kan på den måde drage fordel af, at andre allerede har påtaget sig udviklingsomkostningerne, og du reducerer risikoen for at udvikle noget, der ikke virker optimalt fra starten.

2. ”Er det nu også det rigtige at bruge tid og ressourcer på lige nu?”

Myte: Topledelsen ser ikke altid værdien af at investere i kommunikationstræning – især hvis organisationen er under pres.

Løsning: Argumenter for, hvordan træningen hjælper jer med at få succes med at implementere en strategi eller gennemføre en transformation.

3. ”Vi har ikke ressourcer til at træne alle ledere på én gang”

Myte: Manglen på ressourcer kan gøre det udfordrende at gennemføre omfattende træningsprogrammer.

Løsning: Match træningsindsatsen med de ressourcer, som der nu en gang er tilgængelige. Enten i form af interne ressourcer eller et budget til konsulentbistand. En god ide er at starte med en pilotgruppe af ledere, som kan blive interne ambassadører. Denne tilgang gør det desuden muligt at finjustere programmet på baggrund af de praktiske erfaringer med piloten.

4. ”Det er besværligt at gennemføre initiativer på tværs af organisationen”

Myte: Organisationens størrelse og kompleksitet gør det svært at rulle større initiativer ud.

Løsning: Inviter de mest motiverede og engagerede ledere til at deltage i en pilottræning, hvor de end er i organisationen. De vil efterfølgende fortælle lederkolleger om deres udbytte af træningen og andre ledere vil iagttage, at der er sket en mærkbar forandring. Dette vil over tid skabe en “pull-effekt” i resten af organisationen.

5. ”Det er svært at gøre det holdbart og måle effekten af en træning”

Myte: Mange frygter, at træningen ikke vil have en varig effekt eller være målbar.

Løsning: Genbrug værktøjskassen fra træningen til al lederkommunikation og sæt klare KPI’er og mål. Hold værktøjerne meget enkle og lette at anvende for lederne i en travl hverdag.

Som leder kan et tilbud om træning i lederkommunikation være blot en af flere aktiviteter, der ’forstyrrer’ hverdagen og betyder, at andre opgaver i mellemtiden hober sig op. Træning skal derfor være praktisk orienteret med enkle værktøjer og aktuelle problemstillinger koblet til ledernes hverdag. Lederne skal helst opleve, at træningen kan bruges i praksis allerede til næste team-møde, townhall eller post på Viva Engage.

 

*Billedet til denne artikel er genereret med AI

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerUncategorized @daForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin