• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
employer brand
+ Tilmeld nyhedsbrev

Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.

Du kan også se eller gense webinaret ved at udfylde fomularen under artiklen.

Mål på det, der betyder noget
Det kan lyde banalt, at man skal måle på det, der er vigtigt. Men ofte ser vi, at målene mere er valgt ud fra, hvad man allerede har data på. Hvis man da overhovedet måler på employer brandet.

Det handler i stedet om at måle på det, der er vigtigt for forretningen og dermed gribe employer branding strategisk an. Employer branding er som disciplin både forretningskritisk og kompleks, så det fortjener en ordentlig strategi. Strategi er ikke nødvendigvis et langt dokument. Det vigtigste ved at arbejde strategisk er derimod, at der har været en proces, hvor I har fået afklaret forretningens udfordringer gennem en analyse og har fået forankret en ambition om, hvor employer branding-indsatsen skal tage forretningen hen. Hvis man ikke i et eller andet omfang kommer gennem denne proces, så er det svært at sætte gode mål.

At måle på det, der betyder noget, handler også om ikke at måle på alt muligt andet, bare fordi man kan. Nøgleordet er fokus. Din direktion eller andre stakeholdere i organisationen er formentlig helt ligeglade med alle dine delmål, og du får sjældent point for at bruge en masse tid på måling. Du står derimod stærkere, hvis du kan opstille i en lille håndfuld mål, som er så vigtige, at du kan gøre folk nysgerrige på at høre mere om, hvordan det går med at nå dem. Eller måske kan du nøjes med bare ét mål, hvis det er det helt rigtige…

Brug et målhierarki, der skaber rød tråd i strategien
Når du opstiller dine mål, er det en god idé at bruge et målhierarki, der viser, hvordan hvert enkelt mål hænger sammen med de overordnede ambitioner, I har med employer branding-indsatsen – og dermed også med de udfordringer, I har identificeret i jeres dialog med forretningen. Dermed bliver det tydeligt for alle, at målene ikke er grebet ud af den blå luft, men derimod er vigtige for virksomheden.

Et glimrende værktøj til det kan være et klassisk målhierarki med ’kritiske succesfaktorer’ (KSF’er) og ’key performance indicators’ (KPI’er). Kritiske succesfaktorer hjælper dig med at bryde de mere overordnede ambitioner ned til et konkret niveau, som er nemmere at måle på. Hvis det fx er en overordnet ambition at kunne tiltrække de bedste ingeniører, kan en kritisk succesfaktor være, at ingeniørerne i Danmark rent faktisk ser din virksomhed som en attraktiv arbejdsplads, og den tilhørende KPI kan være jeres placering i Ingeniørens profilanalyse.

Mål på både aktiviteter og forretning
Du bør sætte både aktivitetsmål (outputmål) og forretningsmål (effektmål) for jeres employer brand. Aktivitetsmål kan være konkrete output som antal besøgende på en messestand, følgere på LinkedIn og andet. Forretningsmål viser dermed den ønskede effekt: bedre omdømme, flere kvalificerede ansøgere og den slags. Ved at måle på begge dele kan du bedre sandsynliggøre, at indsatsen har den ønskede effekt. Du vil aldrig 1:1 kunne påvise, at det er employer branding, der har rykket på fx jeres omdømme som arbejdsplads. Det kan også skyldes god presseomtale, gode finansielle resultater eller måske en nye karismatisk direktør. Men hvis du kan vise, at der er sket en udvikling i forretningsmålene samtidig med en stigning i outputtet, kan du i det mindste sandsynliggøre, at employer branding har spillet en vigtig rolle.

Dermed hjælper de gode mål dig i sidste ende med at få løftet employer branding i anseelse internt og giver dermed måske adgang til øgede ressourcer.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent webinaret her

Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Alexandra Infantino Charquero og Kristoffer Kej
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
Employer Branding
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldning
Vi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.
Artikel
Employee Advocacy: Når en medarbejder deler egne historier, skaber det ringe i vandet
Employee advocay
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hos HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, er employee advocacy et nyt strategisk tiltag i jagten på de rette kompetente medarbejdere. Indsatsen bygger på medarbejdernes egne passioner og lyst til at dele virksomhedens historier på LinkedIn, og de første erfaringer fra pilotprojektet ser lovende ud.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin