• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Forandringskommunikation

Effektiv intern kommunikation
bliver nøglen til forståelse

Vil du vide mere?
Kontakt:

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Intern kommunikation foregår i alle organisationer, fordi ledere og medarbejdere taler sammen på kryds og tværs. Vi tror på, at en ledelse, der prioriterer og arbejder struktureret med den formelle del af intern kommunikation, hjælper medarbejderne til at forstå organisationens overordnede formål og de strategiske mål, samt styrker deres identifikation med og tilhørsforhold til arbejdspladsen.

Sådan arbejder vi med intern kommunikation

Intern kommunikation foregår i de fleste organisationer i en matrix, hvor topledere kommunikerer med både medarbejdere og mellemledere, og mellemledere og medarbejdere kommunikerer med hinanden. Formålet kan være at informere om enkle ting, om at skabe forståelse og accept eller at bane vejen for ejerskab og ændret adfærd.

Vi tror på, organisationer får mest succes med den interne kommunikation, hvis den integrerer alle de interne kommunikationsindsatser, og hvis den giver mulighed for feedback og dialog.

Det interne stormøde skaber struktur over året

Et centralt element i mange organisationers interne kommunikation er det ugentlige, månedlige eller kvartalsvise møde for alle medarbejderne. Dette town hall-møde kan foregå som et ’ølkassemøde’ i kantinen eller som et professionelt produceret møde fra et tv-studie. Disse møder fungerer ikke overraskende bedst, hvis de er godt forberedt, hvis ledelsen har trænet præsentationen, hvis der på mødet er gode rammer for dialog, og hvis mellemlederne i organisationen inden mødet er klædt på til at svare på spørgsmål fra medarbejderne.

Efter town hall-mødet kan kommunikationsafdelingen følge op med artikler og video på intranettet samt begynde at forberede det næste møde ved gennem puls-målinger at få viden om, hvordan medarbejderne forstod mødets centrale budskaber.

Denne cykliske struktur giver både en mere effektiv matrixkommunikation i hverdagen og ruster samtidig organisationen til at gennemføre store forandringer som fx implementeringen af en ny organisering eller en ny strategi.

Du kan også læse vores artikler om intern kommunikation: Sådan øger du kvaliteten af et townhall-møde og Hvorfor townhalls er et nødvendigt kommunikationsgreb for virksomheder

Er der forbedringspotentiale? Så finder vi det.

Vi hjælper med at planlægge og eksekvere alle dele af den interne kommunikation og træne ledere. Vi arbejder med de agendaer, der understøtter organisationens strategi og bruger data, der dokumenterer, hvor der er udfordringer og et potentiale for forbedring. Det kan være den årlige måling af medarbejdertilfredshed, en lederevaluering eller en kulturanalyse. Det er samtidig de målinger, der på sigt vil vise om en ny tilgang til intern kommunikation har virket.

Se eksempler på vores arbejde med intern kommunikation her: Kommunikationstræning for lokale ledere 

Hvis du er interesseret i at læse mere om intern kommunikation, kan du også downloade vores artikelsamling om intern kommunikation her.

Kristian Eiberg
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Vejrudsigter, kæledyrsbesøg og sitcoms: Kreativ formidling er et strategisk greb i intern kommunikation
Læsesal
Intern kommunikation
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.
Artikel
Få den interne samtale til at rulle
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Den interne kommunikation står over for et comeback efter i årevis at have stået i skyggen af ekstern kommunikation. Men intern kommunikation har i de fleste organisationer også mange mødre og fædre, og derfor kan det være uklart, hvordan man afgrænser området og hvem der har ansvaret.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin