Effektiv intern kommunikation
bliver nøglen til forståelse
Vil du vide mere?
Kontakt:
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Intern kommunikation foregår i alle organisationer, fordi ledere og medarbejdere taler sammen på kryds og tværs. Vi tror på, at en ledelse, der prioriterer og arbejder struktureret med den formelle del af intern kommunikation, hjælper medarbejderne til at forstå organisationens overordnede formål og de strategiske mål, samt styrker deres identifikation med og tilhørsforhold til arbejdspladsen.
Sådan arbejder vi med intern kommunikation
Intern kommunikation foregår i de fleste organisationer i en matrix, hvor topledere kommunikerer med både medarbejdere og mellemledere, og mellemledere og medarbejdere kommunikerer med hinanden. Formålet kan være at informere om enkle ting, om at skabe forståelse og accept eller at bane vejen for ejerskab og ændret adfærd.
Vi tror på, organisationer får mest succes med den interne kommunikation, hvis den integrerer alle de interne kommunikationsindsatser, og hvis den giver mulighed for feedback og dialog.
Det interne stormøde skaber struktur over året
Et centralt element i mange organisationers interne kommunikation er det ugentlige, månedlige eller kvartalsvise møde for alle medarbejderne. Dette town hall-møde kan foregå som et ’ølkassemøde’ i kantinen eller som et professionelt produceret møde fra et tv-studie. Disse møder fungerer ikke overraskende bedst, hvis de er godt forberedt, hvis ledelsen har trænet præsentationen, hvis der på mødet er gode rammer for dialog, og hvis mellemlederne i organisationen inden mødet er klædt på til at svare på spørgsmål fra medarbejderne.
Efter town hall-mødet kan kommunikationsafdelingen følge op med artikler og video på intranettet samt begynde at forberede det næste møde ved gennem puls-målinger at få viden om, hvordan medarbejderne forstod mødets centrale budskaber.
Denne cykliske struktur giver både en mere effektiv matrixkommunikation i hverdagen og ruster samtidig organisationen til at gennemføre store forandringer som fx implementeringen af en ny organisering eller en ny strategi.
Du kan også læse vores artikler om intern kommunikation: Sådan øger du kvaliteten af et townhall-møde og Hvorfor townhalls er et nødvendigt kommunikationsgreb for virksomheder
Er der forbedringspotentiale? Så finder vi det.
Vi hjælper med at planlægge og eksekvere alle dele af den interne kommunikation og træne ledere. Vi arbejder med de agendaer, der understøtter organisationens strategi og bruger data, der dokumenterer, hvor der er udfordringer og et potentiale for forbedring. Det kan være den årlige måling af medarbejdertilfredshed, en lederevaluering eller en kulturanalyse. Det er samtidig de målinger, der på sigt vil vise om en ny tilgang til intern kommunikation har virket.
Se eksempler på vores arbejde med intern kommunikation her: Kommunikationstræning for lokale ledere
Hvis du er interesseret i at læse mere om intern kommunikation, kan du også downloade vores artikelsamling om intern kommunikation her.