• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
forretningsstrategi
+ Tilmeld nyhedsbrev

Ingen har nogensinde rørt
ved en forretningsstrategi

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.

Strategi er i både teori og praksis defineret som en plan til at nå nogle mål. Planen sætter retning for fremtiden, for hvordan man kommer fra A til B. Men når jeg spørger ’hvad er din strategi?’ kan jeg også få en forklaring på, hvad du har gjort. Strategi udtrykker her et mønster i en adfærd. Eller med andre ord: strategien kan både beskrive det, du har til hensigt at gøre, og forklare det, du faktisk gjorde.

For at en forretningsstrategi i en organisation skal sætte retning i praksis, skal den være kendt og forstået af dem, der skal realisere den. Først og fremmest lederne og medarbejderne. Ellers kommer man ingen vegne. Kommunikation spiller her en vigtig rolle på to områder: I strategifortællingen og i udrulningen.

Ideelt skal en kommunikationsafdeling tidligt ind i udviklingsprocessen for at bidrage til, at den færdige forretningsstrategi kan forstås af andre end dem, der har udviklet den. Hvis ikke det er muligt at være med til at skrive strategifortællingen, er der ofte en opgave for kommunikationsafdelingen i at oversætte den færdige forretningsstrategi, så flere interessenter kan forstå det, som ledelsen ønsker. Her er der mange greb: Fængende overskrifter, symboler, ikonografier eller en særlig visuel identitet, der minder alle, der udsættes for strategikommunikationen, om, at det handler om netop forretningsstrategien.

De samme greb kan bruges, når man skal følge op. Når det, man har gjort for at opnå sine mål, skal formidles til relevante interessenter.

Læs også: Lancering af koncernstrategi for 140 ledere  

Den vigtige samtale

Det er lige her, at det ofte går galt. Situationen er følgende: Ledelsen har brugt lang tid på at lave analysen, udvikle forretningsstrategien, præsentere den for bestyrelsen og lancere den over for medarbejderne. Nu oplever ledelsen ’fatigue’: ’Vi orker bare ikke at tale om strategien mere’. Pointen er bare, at fordi der netop er tale om en abstraktion, er der behov for at holde samtalen om retningen og de opnåede resultater ved lige for at fange og fastholde interessenternes interesse. For at opnå den ønskede forandring i adfærd. Og hvor de få topledere er blevet trætte af at tale om en forretningsstrategi, de har kendt til længe og selv har (fået) lavet, er det stadig nyt for de mange mellemledere og endnu flere medarbejdere, der først for nyligt er blevet præsenteret for strategien. Samtalen om forretningsstrategien konstruerer den. Og fraværet af samtale destruerer den: Hvis ikke topledelsen taler om strategien, er den nok ikke vigtig – eller måske er den slet ikke.

Kommunikationsafdelingen har en vigtig opgave i at lancere forretningsstrategien – enten fra en plads omkring bordet ved dens fødsel eller ved den efterfølgende oversættelse til et sprog, som de mange forstår. Men den største udfordring – og opgave – ligger for kommunikationsafdelingen i at sikre, at samtalen om forretningsstrategien holdes ved lige. At lederne løbende taler levende og engageret om strategien på interne town hall-møder, på møder med finansielle målgrupper og samarbejdspartnere samt i interviews med journalister. At mellemlederne gennem træning har forudsætningerne for – og får værktøjer til – at formidle forretningsstrategiens retning og resultater effektivt til medarbejderne og oversætte den til den enkelte afdeling eller enhed. Måned efter måned. År efter år.

Læs også: Få den interne samtale til at rulle med et dialoghjul 

Prisen for at have en strategi

Ingen har nogensinde rørt ved eller set en forretningsstrategi i virkeligheden. Den er en illusion, en forsimpling af virkeligheden med en bestemt hensigt og på bekostning af detaljer, perspektiver og alternativer. Billedligt talt sikrer skyklapperne på hesten, at den går fremad i lige linje, men de gør det vanskeligt for hesten at se til siden. Som mennesker fungerer vi arbejdsmæssigt mest effektivt, når ikke alting er til konstant debat. Når tvivlen og tvetydigheden er reduceret. Når de store spørgsmål er afklaret, så vi kan koncentrere os om de mindre ting, vi kan gøre noget ved til hverdag. Men uden kommunikation, duer det ikke.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerIntern kommunikationLederkommunikation
ArtikelUncategorized @da
Fem myter om træning i lederkommunikation
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Vejrudsigter, kæledyrsbesøg og sitcoms: Kreativ formidling er et strategisk greb i intern kommunikation
Læsesal
Intern kommunikation
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin