• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RP prisen
+ Tilmeld nyhedsbrev

Mød dommerpanelet
bag RelationsPeople Prisen

En gang om året mødes en helt særlig sammensætning af mennesker for at vurdere en række specialer indstillet af vejlederne på cand.merc.(kom.) på CBS. Mød dem her – dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen – og bliv klogere på, hvad de hver især lægger vægt på i deres bedømmelser.

Den 30. august 2021

 

Hvert år uddeler vi i samarbejde med CBS RelationsPeople Prisen – en pris, der hylder det bedste speciale fra det forgangne års cand.merc.(kom.)-kandidater. Det ved de fleste, der kender os godt. Men det er nok de færreste, der ved, hvem der rent faktisk læser og vurderer de indstillede specialer. Og fordi det ikke bare er hvem som helst, har vi dedikeret denne artikel til at præsentere de dygtige folk bag kulisserne.

 

Praktikeren

RP prisen

Peter Mejlby er CEO i advokatfirmaet Lund Elmer Sandager og har mere end 15 års ledelseserfaring fra professionelle og komplekse videns- og rådgivningsorganisationer. Peters faglige ballast ligger inden for strategi, kommunikation, organisations- og forretningsudvikling samt ledelse via uddannelse som cand.merc., Ph.d. i ledelse mm. fra CBS.

Hvad lægger du vægt på, når du vurderer specialerne?

”Der er en lang række kriterier i forhold til vurderingen af de enkelte specialer – f.eks. hvorvidt det er teoretisk velfunderet, baseret på stærkt metodisk grundlag, er vedkommende for praksis og er velformidlet. Derudover må specialet rigtig gerne være nytænkende i sin problemstilling, løsningsdesign, analyse og lignende, så det skaber innovation og/eller nye perspektiver.”

Er der noget, der i særlig grad får et speciale til at skille sig ud i dine øjne?

”De kriterier, jeg nævnte før, er nødvendige kriterier, som skal være opfyldt, for at specialet overhovedet kan komme i betragtning. Dertil, det der for mig gør en forskel, er hvorvidt specialet oser af passion eller overskud i sin formidling, er særlig selvstændig i sin analyse eller undersøgelsesdesign og ikke mindst bringer noget nyt til feltet – det er her, man kan hæve sig over andre og vise den refleksive og kreative selvstændighed, der er vital for ’aftagere’ af disse skarpe færdiguddannede kandidater. Man er typisk ikke i tvivl, når det sker, og man ved det ofte allerede, når man har læst indstilling, abstract, introduktion og indholdsfortegnelse, og man er toputålmodig for at kaste sig videre ind i hovedopgaven…”

 

Forskeren

RP prisen

Karl-Heinz Pogner er lektor på CBS, hvor han er tilknyttet Department of Management, Society and Communication. Karl-Heinz har en PhD fra Odense Universitet og har desuden været med til at grundlægge både ComCaseCompetition på CBS samt studieretningerne HA (kom.) og Cand.merc.(kom). Han forsker bl.a.i Organizational Communication og Academic Writing, herunder i ”Kandidatspecialet og vejledning”.

Hvad kigger du efter i din vurdering af de indstillede specialer?

”Jeg leder efter nye og spændende vinkler samt grundig analyse, argumentation, dokumentation og kritisk refleksion i specialer – og så kan jeg godt lide, at jeg lærer noget nyt. Deltagelsen i RelationsPeople Prisen er en stor mulighed for kandidaterne i forhold til at vise deres viden og kunnen for et kyndigt fagpublikum. Her tænker jeg både med henblik på bidraget til forskningen, relevansen for kommunikationspraksissen og udviklingen af bæredygtig, ansvarlig kommunikation med respekt for dem, man kommunikerer med.”

 

Arbejdsgiveren RP prisen

Marion Hannerup er selvstændig med egen virksomhed, hvorfra hun arbejder som betroet rådgiver og coach for danske og internationale ledere med særligt fokus på forretningsudvikling og kommunikationsstrategi. Hun kommer med 25 års erfaring fra toplederposter, heriblandt som tidligere kommunikationsdirektør i Dansk Industri, hvorfor hun især betragter specialerne ud fra arbejdsgiverens perspektiv.

Hvad ser du efter, når du vurderer de indstillede specialer?

”Jeg forventer, at de studerende har godt styr på teorien, og derfor lægger jeg særlig vægt på, at de forstår at omsætte deres teoretiske viden til praksis. Det er vigtigt at kunne forbinde sin teoretiske forståelse med den virkelighed, virksomhederne befinder sig i og kunne anvise handlingsmuligheder og gode løsninger på strategiske udfordringer.

Det giver også point hos mig, hvis man har tænkt i nye baner; kastet sig over et endnu ikke udforsket kommunikationsområde eller set på et eksisterende område fra en helt ny vinkel. Og så betyder det faktisk også noget for min vurdering, at opgaven er formuleret i et klart og forståeligt sprog. Det er rigtig svært at skrive kompliceret stof på en let tilgængelig måde, men det er afgørende for at få succes med sin kommunikation i et fremtidigt job.”

 

Studielederen RP prisen

Anne Vestergaard har været forsker og underviser inden for kommunikation på CBS i 15 år og vejledt flere specialer, end hun kan tælle. De sidste 5 år har hun været studieleder for HA(kom) og cand.merc.(kom), ligesom hun også har været en del af juryen for RelationsPeople Prisen, siden prisoverrækkelsen fandt sted allerførste gang.

Hvad er vigtigt for dig, når du læser specialerne?

”Det er klart, at jeg som studieleder er lidt mere opmærksom på, om det akademiske håndværk er i orden og om specialerne er forbilledlige specifikt for cand.merc.(kom)-uddannelsen. Men når jeg skal vurdere, hvad der er enestående og fremragende, er det vigtige for mig, at der er tale om et speciale, der tænker nyt. Det kan ske på mange måder. Selvfølgelig kan det være ved at specialet kaster sig over en ny problemstilling, men det kan også være ved at kombinere teori på nye måder, eller anvende nye metoder. Og det med at tænke nyt er også knyttet til at være kritisk. For at være fremragende er det helt afgørende, at specialet ikke tager gamle sandheder for givet.”

 

Alumnen RP prisen

Casper Olsen Blixt er cand.merc.(kom.)’er fra 2016. Til dagligt arbejder han som digital marketing manager hos IDA, hvor han har ansvaret for digital annoncering og annoncering på sociale medier. Casper er formand i CMK Alumni og sørger for at netværket laver en masse fede arrangementer og tiltag for medlemmerne.

Hvad lægger du vægt på i din bedømmelse?

”Jeg lægger selvfølgelig vægt på, at indstillingen og specialet lever op til alle kriterier. Men de to kriterier, der fylder mest for mig, er at specialet er nytænkende og har relevans for praksis.”

Hvorfor er lige netop de to kriterier vigtige?

”Specialet er den sidste del af uddannelsen, lige inden man kommer ud i den rigtige verden. Store dele af specialet er ofte meget teoretisk og akademisk, så derfor er det vigtigt, at specialet også holder øje med relevans for praksis. Gør specialet rent faktisk en forskel efter studiet? Netop dette er utrolig vigtigt, da det kan få betydning for mange flere end blot de studerende, vejleder og censor. Det kan være med til at skabe gode muligheder for de studerende efter studiet og gøre en forskel for fremtidige arbejdsgivere.
Derudover er nytænkende specialer altid sjove at læse, fordi de gør tingene anderledes, og så giver de ofte stof til eftertanke. Det er inspirerende, når en problemstilling bliver angrebet på en ny måde, og det er et velkomment frisk pust til en til tider rutinepræget tradition.”

 

En unik sammensætning

Som den kloge nok har fanget, er det med andre ord ikke ’blot’ en flok vejledere, der sidder et sted på CBS og læser specialerne igennem. Det er en blanding af praktikere og teoretikere, nogle med studielivet og dets mange krav frisk i erindringen, andre med arbejdsgiver-brillerne på. Fælles for dem alle er dog, at de vil overraskes, udfordres og føle sig sikre på, at de nye generationer forstår at omsætte teori til praksis og se verden med kritiske øjne.

Hvis du endnu ikke har mødt dem, kan du finde de dygtige finalister her.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerRelationsPeople-prisenPublic relations
Case
Accenture: thought leadership-platform for ledere
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relationsThought Leadership
For at understøtte Accentures positionering på det danske marked og styrke deres salg, udviklede RelationsPeople sammen med Accenture en platform for udvalgte talspersoner inden for de vigtigste forretningsområder.
Case
Codan: online sikkerhedskampagne, der gik viralt
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Case
Codan: Kampagne for at få flere unge til at bruge reflekser
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Case
Matas: Udvikling af barometer for stærkere positionering
Positionering med barometer
AnalysePublic relationsThought Leadership
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Hvad er potentialet i outdoor marketing?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relations
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought Leadership
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin