• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Mød dommerpanelet
bag RelationsPeople Prisen

En gang om året mødes en helt særlig sammensætning af mennesker for at vurdere en række specialer indstillet af vejlederne på cand.merc.(kom.) på CBS. Mød dem her – dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen – og bliv klogere på, hvad de hver især lægger vægt på i deres bedømmelser.

Den 30. august 2021

 

Hvert år uddeler vi i samarbejde med CBS RelationsPeople Prisen – en pris, der hylder det bedste speciale fra det forgangne års cand.merc.(kom.)-kandidater. Det ved de fleste, der kender os godt. Men det er nok de færreste, der ved, hvem der rent faktisk læser og vurderer de indstillede specialer. Og fordi det ikke bare er hvem som helst, har vi dedikeret denne artikel til at præsentere de dygtige folk bag kulisserne.

 

Praktikeren

Peter Mejlby er CEO i advokatfirmaet Lund Elmer Sandager og har mere end 15 års ledelseserfaring fra professionelle og komplekse videns- og rådgivningsorganisationer. Peters faglige ballast ligger inden for strategi, kommunikation, organisations- og forretningsudvikling samt ledelse via uddannelse som cand.merc., Ph.d. i ledelse mm. fra CBS.

Hvad lægger du vægt på, når du vurderer specialerne?

”Der er en lang række kriterier i forhold til vurderingen af de enkelte specialer – f.eks. hvorvidt det er teoretisk velfunderet, baseret på stærkt metodisk grundlag, er vedkommende for praksis og er velformidlet. Derudover må specialet rigtig gerne være nytænkende i sin problemstilling, løsningsdesign, analyse og lignende, så det skaber innovation og/eller nye perspektiver.”

Er der noget, der i særlig grad får et speciale til at skille sig ud i dine øjne?

”De kriterier, jeg nævnte før, er nødvendige kriterier, som skal være opfyldt, for at specialet overhovedet kan komme i betragtning. Dertil, det der for mig gør en forskel, er hvorvidt specialet oser af passion eller overskud i sin formidling, er særlig selvstændig i sin analyse eller undersøgelsesdesign og ikke mindst bringer noget nyt til feltet – det er her, man kan hæve sig over andre og vise den refleksive og kreative selvstændighed, der er vital for ’aftagere’ af disse skarpe færdiguddannede kandidater. Man er typisk ikke i tvivl, når det sker, og man ved det ofte allerede, når man har læst indstilling, abstract, introduktion og indholdsfortegnelse, og man er toputålmodig for at kaste sig videre ind i hovedopgaven…”

 

Forskeren

Karl-Heinz Pogner er lektor på CBS, hvor han er tilknyttet Department of Management, Society and Communication. Karl-Heinz har en PhD fra Odense Universitet og har desuden været med til at grundlægge både ComCaseCompetition på CBS samt studieretningerne HA (kom.) og Cand.merc.(kom). Han forsker bl.a.i Organizational Communication og Academic Writing, herunder i ”Kandidatspecialet og vejledning”.

Hvad kigger du efter i din vurdering af de indstillede specialer?

”Jeg leder efter nye og spændende vinkler samt grundig analyse, argumentation, dokumentation og kritisk refleksion i specialer – og så kan jeg godt lide, at jeg lærer noget nyt. Deltagelsen i RelationsPeople Prisen er en stor mulighed for kandidaterne i forhold til at vise deres viden og kunnen for et kyndigt fagpublikum. Her tænker jeg både med henblik på bidraget til forskningen, relevansen for kommunikationspraksissen og udviklingen af bæredygtig, ansvarlig kommunikation med respekt for dem, man kommunikerer med.”

 

Arbejdsgiveren

Marion Hannerup er selvstændig med egen virksomhed, hvorfra hun arbejder som betroet rådgiver og coach for danske og internationale ledere med særligt fokus på forretningsudvikling og kommunikationsstrategi. Hun kommer med 25 års erfaring fra toplederposter, heriblandt som tidligere kommunikationsdirektør i Dansk Industri, hvorfor hun især betragter specialerne ud fra arbejdsgiverens perspektiv.

Hvad ser du efter, når du vurderer de indstillede specialer?

”Jeg forventer, at de studerende har godt styr på teorien, og derfor lægger jeg særlig vægt på, at de forstår at omsætte deres teoretiske viden til praksis. Det er vigtigt at kunne forbinde sin teoretiske forståelse med den virkelighed, virksomhederne befinder sig i og kunne anvise handlingsmuligheder og gode løsninger på strategiske udfordringer.

Det giver også point hos mig, hvis man har tænkt i nye baner; kastet sig over et endnu ikke udforsket kommunikationsområde eller set på et eksisterende område fra en helt ny vinkel. Og så betyder det faktisk også noget for min vurdering, at opgaven er formuleret i et klart og forståeligt sprog. Det er rigtig svært at skrive kompliceret stof på en let tilgængelig måde, men det er afgørende for at få succes med sin kommunikation i et fremtidigt job.”

 

Studielederen

Anne Vestergaard har været forsker og underviser inden for kommunikation på CBS i 15 år og vejledt flere specialer, end hun kan tælle. De sidste 5 år har hun været studieleder for HA(kom) og cand.merc.(kom), ligesom hun også har været en del af juryen for RelationsPeople Prisen, siden prisoverrækkelsen fandt sted allerførste gang.

Hvad er vigtigt for dig, når du læser specialerne?

”Det er klart, at jeg som studieleder er lidt mere opmærksom på, om det akademiske håndværk er i orden og om specialerne er forbilledlige specifikt for cand.merc.(kom)-uddannelsen. Men når jeg skal vurdere, hvad der er enestående og fremragende, er det vigtige for mig, at der er tale om et speciale, der tænker nyt. Det kan ske på mange måder. Selvfølgelig kan det være ved at specialet kaster sig over en ny problemstilling, men det kan også være ved at kombinere teori på nye måder, eller anvende nye metoder. Og det med at tænke nyt er også knyttet til at være kritisk. For at være fremragende er det helt afgørende, at specialet ikke tager gamle sandheder for givet.”

 

Alumnen

Casper Olsen Blixt er cand.merc.(kom.)’er fra 2016. Til dagligt arbejder han som digital marketing manager hos IDA, hvor han har ansvaret for digital annoncering og annoncering på sociale medier. Casper er formand i CMK Alumni og sørger for at netværket laver en masse fede arrangementer og tiltag for medlemmerne.

Hvad lægger du vægt på i din bedømmelse?

”Jeg lægger selvfølgelig vægt på, at indstillingen og specialet lever op til alle kriterier. Men de to kriterier, der fylder mest for mig, er at specialet er nytænkende og har relevans for praksis.”

Hvorfor er lige netop de to kriterier vigtige?

”Specialet er den sidste del af uddannelsen, lige inden man kommer ud i den rigtige verden. Store dele af specialet er ofte meget teoretisk og akademisk, så derfor er det vigtigt, at specialet også holder øje med relevans for praksis. Gør specialet rent faktisk en forskel efter studiet? Netop dette er utrolig vigtigt, da det kan få betydning for mange flere end blot de studerende, vejleder og censor. Det kan være med til at skabe gode muligheder for de studerende efter studiet og gøre en forskel for fremtidige arbejdsgivere.
Derudover er nytænkende specialer altid sjove at læse, fordi de gør tingene anderledes, og så giver de ofte stof til eftertanke. Det er inspirerende, når en problemstilling bliver angrebet på en ny måde, og det er et velkomment frisk pust til en til tider rutinepræget tradition.”

 

En unik sammensætning

Som den kloge nok har fanget, er det med andre ord ikke ’blot’ en flok vejledere, der sidder et sted på CBS og læser specialerne igennem. Det er en blanding af praktikere og teoretikere, nogle med studielivet og dets mange krav frisk i erindringen, andre med arbejdsgiver-brillerne på. Fælles for dem alle er dog, at de vil overraskes, udfordres og føle sig sikre på, at de nye generationer forstår at omsætte teori til praksis og se verden med kritiske øjne.

Hvis du endnu ikke har mødt dem, kan du finde de dygtige finalister her.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerRelationsPeople-prisen
Artikel
Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021
by Michala Bro Poulsen
RelationsPeople-prisen
Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.
Artikel
RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2022
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
Dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School har nu mulighed for at blive indstillet til prisen for det bedste cand.merc.(kom.) speciale.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2021
by Michala Bro Poulsen
RelationsPeople-prisen
Den 22. september skal vinderen af RelationsPeople Prisen 2021 kåres. Som optakt til prisoverrækkelsen har vi taget en snak med dette års finalister om deres specialer og den proces, de har været igennem med specialeskrivningen.
Artikel
Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk afholdt RelationsPeople i samarbejde med Copenhagen Business School overrækkelsen af RelationsPeople Prisen. Prisen uddeles hvert år til det bedste cand.merc.(kom.) speciale, der udmærker sig ved at tænke innovativt og i særlig grad leve op til studiets læringsmål.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2020
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.
Artikel
RelationsPeople prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2020
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste kommunikationsspeciale.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér