
Nike, Carlsberg og Pandora er nogle af de steder, hun har sat sit aftryk – nu er hun en del af RelationsPeople
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
4. november 2022
Du har arbejdet med brand PR og influencer marketing i store virksomheder som Carlsberg, Nike og Pandora. Hvad kan mindre virksomheder lære af måden, som store brands arbejder med disse kommunikationsdiscipliner på?
”Det gælder det samme; vær altid skarp på, hvad dit brand står for. Hvad er brandets historie, kultur og værdier? Hvad specielt er der ved virksomhedens mission, vision, produkt(er) eller service – og hvem er kunderne i grunden? Tænk herefter brand PR og influencer marketing strategisk ind i resten af virksomhedens kommunikation og marketing. Tænk strategisk, tænk internt, tænk eksternt, og tænk ud af boksen!
Hvad er det vigtigste, når man arbejder med brand PR?
”Udover en stærk brand og historiefortælling, så er forståelsen for brandets kunder essentiel. Forstå deres inspirationskilder, deres interesser og deres (sociale) mediebrug, hvor de er henne eller hvor de er på vej hen. Hav fingeren på pulsen, forstå de bevægelser og trends, som sker i verden, specielt i medielandskabet og sociale/digitale medieplatforme. Og i sidste ende handler det om at skabe gode relationer til de rigtige medier, influenter, eksperter, kunder osv.”
Hvad er dit bedste råd til virksomheder, der overvejer at gøre brug af influencer marketing?
”Det er vigtigt at have en strategisk tilgang til brugen af influencer marketing. Lad være med at lave influencer marketing, blot fordi det er ”cool”, og alle andre gør det. Find ud af, hvad influencer marketing betyder for netop DIT brand; hvorfor, hvordan, hvem, hvornår, hvor.”
”Allervigtigst er, at man forstår, at influenter er mennesker. De er ikke blot en reklamesøjle. Man skal ikke bruge influencer marketing blot som et ”paid media” redskab, hvor man køber sig til omtale. Hvis man ønsker at arbejde med influenter, skal man have en ”earned” tilgang, som med PR. Det handler om relationer med mennesker. Og de personer, som brandet ønsker at samarbejde med, skal matche brandets værdier og kultur, samt have en stærk forbindelse til eksisterende og ønskede kunder.
Hvad er det vigtigste, du har lært gennem din karriere?
”Tro på dig selv – og vær bevidst om, hvor du vil hen. Vær samtidig ikke bange for at gribe muligheder, selvom de ikke lige var en del af planen. Kend dine værdier, dine grænser og hvad der gør dig glad. Behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet. Og vær ikke bange for at fejle, stoppe op, tage en pause og spørg dig selv, om du er, hvor du ønsker at være. Hellere det end at fortsætte med 100 km i timen og skyklapper på.”
Læs også: Sådan kan du markedsføre din virksomhed på Twitch
Hvad er den vildeste oplevelse du har haft i din karriere?
”Vilde oplevelser har der været mange af, når man arbejder med fantastiske brands som Nike, Carlsberg og Pandora – og har gode medarbejdere og kolleger fra hele verden. Én af mine største oplevelser har været at arbejde for Pandora. Det har været en vanvittig rejse med et brand, som har været igennem hårde tider og gode tider, haft mange CEOs, skiftende ledelse samt organisationsændringer, og er vokset fra at være en lille dansk virksomhed til at blive verdens største smykkebrand. Jeg tror ikke mange danskere helt forstår, hvor stort Pandora brandet i grunde er! At være direktør for PR og influencer marketing for 100 markeder og levere stærke resultater på tværs af kulturer og landegrænser, i knapt ni år, har været en vild oplevelse! Én de bedste oplevelser var, da vi åbnede Pandoras første Gold Leed Certified smykkefabrik i Nordthailand. Det er et fantastisk sted, som emmer af god stemning fra medarbejderne, kultur, passion, etik, kvalitet og CSR ind til benet. Jeg stod i spidsen for den globale presse event og lancering, hvor vi havde besøg af cirka 100 vigtige journalister samt influenter fra hele verden. De var intet mindre end blæst væk af beundring, og presseomtalen blev overvældende. Og så var der også den store relancering af brandet i Los Angeles i 2019, hvor vi inviterede et hav af gæster fra hele verden og fremviste brandets nye identitet i form af en lyserødmalet ”street of love”. Og sådan kan jeg blive ved. Min pointe er, at man faktisk selv kan skabe sine oplevelser, hele livet igennem, blot man er bevidst om det.”
Om Vita Clausen
Uddannet i medievidenskab fra Aarhus Universitet og har en mastergard i Public Relations fra Stirling University i Skotland.
Spidskompetencer: Brand PR, strategisk kommunikation, holistisk storytelling, influencer marketing, presse, events, ledelse.
Du kan tage fat i Vita til sparring på vita@relationspeople.dk, +4524208815 eller på LinkedIn