• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
employer branding
+ Tilmeld nyhedsbrev

Employer branding: Det er svært at nå i mål, hvis der ikke er et

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

En strategi skal sætte retning, men det svært at holde retningen, hvis der ikke er noget konkret at styre efter. Lige inden sommerferien var 57 employer branding ansvarlige fra danske virksomheder så søde (og nysgerrige) at svare på en række spørgsmål om employer branding i praksis.Et par af de iøjnefaldende resultater fra undersøgelsen er, at fire ud af ti virksomheder ikke har en nedskrevet strategi for employer branding, mens kun hver femte virksomhed løbende måler og følger op på faste KPI’er.

Lidt over halvdelen af undersøgelsens respondenter kommer fra virksomheder med mere end 1.000 ansatte, så vi taler om virksomheder, hvor der typisk er dedikerede ressourcer til employer branding. Derfor er det bemærkelsesværdig, at så mange navigerer uden en overordnet retning – og at mange af dem, der har en strategi, ikke har sat målbare mål.

Fra daglig drift-mølle til strategisk flyvehøjde
Mange employer branding ansvarlige oplever at blive opslugt af den daglige drift. Employer brandiing funktionen bliver typisk varetaget af en enkelt person, og der er meget at gøre. Sammenholdt med en manglende opmærksomhed og efterspørgsel efter strategi fra ledelsen, betyder det, at det strategiske udsyn bliver nedprioriteret. Det er ærgerligt, for det kommer til at fastholde employer branding funktionen i et operationelt modus, hvor der ikke er plads og ressourcer til at udvikle større tiltag.

Omvendt oplever dem, der rent faktisk laver en strategi og sætter mål, at det vender bøtten og bliver en adgangsbillet til direktionslokalet og dermed potentielt flere ressourcer.

Mit råd til den employer branding ansvarlige vil derfor altid være at sætte strategiarbejdet i gang, selv om der ikke bliver spurgt efter det hos ledelsen. De færreste ledelser vil sige nej tak, hvis du banker på døren med en strategi under armen, der kan bidrage til, at de kan rekruttere bedre og hurtigere.

Du kommer ikke uden om en analyse
Ingen kan sætte sig ned ”fra scratch” og skrive en strategi. Strategien skal tage udgangspunkt i indsigter om de udfordringer, der er med tiltrækning og tilknytning af medarbejdere i organisationen. Og den skal være baseret på en forståelse af, hvad der rykker for de særlige faggrupper, som er vigtige at have ombord. Derfor kræver strategi-arbejdet, at du kommer ud i organisationen og får talt med de rigtige personer, og at du laver et stykke benarbejde med research og indsamling af data. Det kan godt kræve en kraftanstrengelse ved siden af den daglige drift, men investeringen kommer altså ofte godt tilbage.

Med analysen i hånden bliver du i stand til at formulere både KPI’er og konkrete mål, som du kan handle af med ledelsen sammen med dit bud på, hvad der skal til for at indfri målene.

For mig er den mest iøjnefaldende indsigt fra vores lille rundspørge, at så få employer branding ansvarlige har konkrete mål for indsatsen. Det bliver vi nødt til at lave om på, hvis funktionen skal løftes til den strategiske placering, den fortjener.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding
Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Kristoffer Kej og Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
Employer Branding
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldning
Vi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin