Kreativ formidling er et strategisk greb
i intern kommunikation
Monica Wass
Seniorkonsulent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.
Siden hvornår er intern kommunikation kedeligt? Det er det ikke. Og dem, der siger det, lyver. Det er sagt med et smil på læben, men det er bestemt noget at stå fast ved. I RelationsPeople har vi haft fornøjelsen af at tale med række kommunikationsansvarlige i danske virksomheder om deres arbejde med intern kommunikation. Deres mange eksempler på kreativ formidling lægger alle fordomme om, at intern kommunikation skulle være kedeligt, uopfindsomt eller stift, i graven.
Indrømmet, det kan ske, at der findes eksempler derude, hvor der kører et gråt filter over lokalet, når endeløse sort/hvid PowerPoints indtager scenen akkompagneret af talestrømme uden kommaer. Men indsigterne fra vores interviews viser i stedet, hvordan de kreative eksempler som nytænkning af vejrudsigter, besøg af kæledyr i studiet og sitcoms med topledelsen som gæster fylder i intern kommunikation. Hvorfor? Fordi kreativ formidling er et kommunikationsredskab til at nå målgruppen med strategiske budskaber.
At tale til fællesnævneren
De fleste kommunikationskyndige har fået blæst i hovedet, at massekommunikation er uvedkommende og sjældent rammer plet. Men i store virksomheder er det ofte en bredt anvendt kommunikationsform på f.eks. afdelingsmøder, town halls, konferencer eller lignende, når man skal tale til store grupper af medarbejdere. Men hvordan sikrer man, at kommunikation bliver vedkommende for den enkelte, når man taler til bredden? Det er en velkendt udfordring i komms-teoribogen, som har fået en praktisk løsning i virkeligheden. Mange virksomheder, som vi har talt med, løser den ved at adoptere kreative formater fra populærkulturen, som de fleste af os kender.
Ifølge de kommunikationsansvarlige, som vi har interviewet, er formålet med town halls over en bred kam synlig ledelse og at give medarbejderne indblik i virksomhedens performance. Målsætningerne varierer, men uanset hvad er det motiverende aspekt ofte i fokus. Ved at gøre brug af de kreative formater i kommunikationen, sikrer de, at medarbejdere forstår de vigtigste kernebudskaber. At tale til fællesnævneren bliver dermed et vigtigt redskab for de kommunikationsansvarlige til at sikre, at strategiske budskaber rammer plet hos medarbejderne.
Eksempler fra danske virksomheder: Natholdet, Sara & Monopolet og trommeslagere
Og nu til eksemplerne. En finansvirksomhed bruger f.eks. vejrudsigter til at forklare nøgletal med den økonomiansvarlige som meteorolog. Når finansgennemgangen bliver præsenteret i kontekst af en østenvind, en varmfront fra syd eller en et efterårsskybrud, bliver tallene tilknyttet til sammenlignelige vejrfænomener, som alle kender. Et virkemiddel hvor et relaterbart format oversættes til økonomi, så alle medarbejdere kan følge med. Simpelt, men forståeligt.
I en global virksomhed har de lavet en intern fortolkning af Natholdet, hvor en fast vært inviterer et ledelsesmedlem ind i Natholdet. Det lægger op til interaktion og problemløsning, hvor man inviterer til dialog. Samme kommunikationsansvarlige fortæller også, hvordan de har haft en trommeslager live med på scenen for at skabe en unik stemning. Sådan bliver en trommeslager brugt som et strategisk virkemiddel til at skabe lethed og god stemning.
I en tredje virksomhed diskuterer de interne virksomhedsdilemmaer i bedste Sara og Monopolet stil, hvor medarbejdere kan være med til at diskutere dilemmaer – endnu et eksempel med et udklip fra populærkulturen, hvor deltagerne opfordres til at dele deres holdninger.
En fjerde virksomhed bruger interne afstemninger og prisuddelinger, ligesom konfettirør, kæledyrsbesøg og konkurrencer som spændingsopbygger blandt de interne nyheder til at skabe engagement og en opløftet stemning.
I en femte virksomhed hørte vi endda om et live-skuespil udført af selve topledelsen, som snød hele salen i en indøvet og humoristisk scene, som formåede at gøre et trivielt emne underholdende.
Humor som strategisk virkemiddel
Blandt alle interviews med kommunikationsansvarlige bliver humor nævnt igen og igen. Samtidig er det en balance – det må ikke blive plat eller useriøst, men humor åbner døren for at møde topledelsen i et andet lys og præsentere interne nyheder på en uformel måde. I stedet for at se toplederen i vante omgivelser, kan personen vise en mere afslappet side af sig selv som gæst i et talkshow eller som reporter i felten. Det skaber en lethed samtidig med, at det er elementært underholdende.
Meldingen fra de kommunikationsansvarlige er entydig: kreativ formidling er et strategisk og effektivt værktøj til at ramme en bred målgruppe. Lethed og humor bliver afgørende virkemidler for at lykkes med at motivere og engagere medarbejderne undervejs.
Skal vi tale med dig?
Vi vil gerne fortsætte dataindsamling om virksomhedernes arbejde med intern kommunikation og town halls. Hvis du eller din organisation gerne vil stille op til interview, så hører vi gerne fra dig. Skriv til monica@relationspeople.dk eller ring på tlf. 28578396.
Eller er du interesseret i at være en del af vores community om intern kommunikation, hvor vi vil dele indsigter, erfaringer, cases og best practice? Så tilmeld dig her.