Månedens Profil:
Gyldendal Uddannelse
Månedens profil er Linda Frøkjær, som er marketingchef i Gyldendal Uddannelse. Sammen med sine kollegaer, har hun navigeret Gyldendal Uddannelse gennem en tid, hvor fyldte klasselokaler er byttet ud med virtuel undervisning og tomme skolegårde. Vi har talt med Linda om, hvordan Gyldendal Uddannelse har ændret markedsføringsstrategier for at tilpasse sig nye og turbulente tider.
29. april 2020
Normalt sidder Linda Frøkjær på kontoret i Klareboderne i indre København med ansvar for Gyldendal Uddannelses markedsføringsindsatser. Og den seneste tid har uforudsete omstændigheder gjort, at Gyldendal Uddannelse har omstillet deres markedsføringsindsatser for at hjælpe landets skolelærere bedst gennem krisetider fra skærmene på hjemmekontoret.
Hvordan påvirkede corona-nedlukningen Gyldendal Uddannelse?
“Vores hverdag blev selvfølgelig påvirket på lige fod med stort set alle andre danskeres. Men fra den ene dag til den anden, blev vores marked også vendt på hovedet. Lige pludselig var der ikke længere undervisning i folkeskolerne, hvilket krævede, at vi lagde hjernerne i blød. Vi var tvunget til at tage hurtige beslutninger og prøve nogle nye ting af i vores markedsføring.”
Hvordan håndterede I udfordringen i praksis?
“Vi lavede nogle store ændringer meget hurtigt. For det første gjorde vi alle vores digitale undervisningsmaterialer frit tilgængelige for alle danske skoler, uagtet om de var digitale i forvejen. Derudover speedede vi nogle processer markant op, så vi afholdt gratis webinarer med kurser og vejledning til vores virtuelle undervisningsmaterialer. På den måde prøvede vi at tilbyde lærerne virtuelle alternativer til den traditionelle klasseundervisning og klæde dem bedre på til at undervise virtuelt. Derudover satte vi også hårdere tryk på kommunikation gennem nyhedsbreve og vores tilstedeværelse på sociale medier, som virkelig viste sig at udfylde et stort behov.”
Hvilke kompetencer krævede det, at skulle kunne tilpasse sig så hurtigt?
“Det krævede helt klart en hurtighed og re-tænkning af både vores beslutningsprocesser og godkendelsesprocesser. Vi blev jo lige pludselig nødt til at kunne producere og eksekvere enormt hurtigt, og derfor krævede det radikale ændringer internt. Det betød også, at trods den fysiske afstand mellem os, så var der øget behov for at intensivere vores kommunikation med hinanden. Så vores tætte dialog var grobund for nogle lynhurtigere beslutninger. Og så krævede det også rigtig god og skarp ledelse, så vi kunne holde en tydelig kurs og retning på vores markedsføring.”
Hvordan har jeres indsatser fungeret?
“Fordi situationen var helt uvant, var der også øjeblikke, hvor vi prøvede os forsigtigt frem. Men vi kan helt klart se, at vi valgte den rigtige kurs. På tværs af alle vores produkter, har vi haft tre gange så mange brugere som normalt. Derudover har vi oplevet en stigning i nye brugere. Og omkring vores webinarer, har vi haft god tilslutning og fået super respons.”
Hvordan ændrer corona-situationen måden, man generelt kommunikerer og markedsfører sig på?
“Generelt tror jeg, at vi kommer til at opleve nye strømninger i måden, man kommer til at markedsføre sig på for eftertiden. Jeg tror og håber, at vi kommer til at se mere ærlighed. En krise som denne sætter også yderligere skub i udviklingen – for os har det gjort, at vi er kommet endnu hurtigere ud over ramperne med nogle digitale tiltag, som allerede var i støbeskeen. På kort tid er vi blevet meget dygtigere til at arbejde sammen virtuelt, men verdens situation lige nu har også gjort os bevidste om værdien af sociale relationer, som ikke kan erstattes digitalt.”