Her er, hvad optager os

Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar

by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategiNår Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis

by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought LeadershipFor en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker

by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Det skal vi læse i juleferien

by Bjørn Andreassen
Hvad skal du læse i juleferien? Vi har spurgt vores kollegaer i RelationsPeople om deres planer og anbefalinger, som vi deler med dig her. Måske bliver du inspireret.
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?

by Nina Faurby
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiEnsomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
De virtuelle influencere kommer

by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PREn ny tendens har set dagens lys – virtuelle influencere, eller avatar influencere. Og de er populære. Det rejser spørgsmålet: er det en afgørende kvalitet, at en influencer er et rigtigt menneske? Vi tager et kig på tendensen.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag

by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding

Employer Branding
Udfyld nedenstående formular, og modtag link til artikelsamlingen
Artikel
Skal jeg bruge mit marketingbudget på influencer marketing?

by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PRNej, det skal du ikke. I hvert fald ikke, hvis du aldrig har overvejet pointerne i denne artikel. Influencer marketing er en kanal i dit samlede marketing-miks, behandler du den på lige vilkår?
Artikel
3, 2, 1, ACTION: Skab kreative videofortællinger med din smartphone

by Monica Wass
KommunikationsstrategiDit hemmelige videovåben ligger oftest og venter i baglommen. Med blot en smartphone kan du nemlig komme langt med at producere videofortællinger, der gør det nemmere at komme ud med dine budskaber. Men video-junglen er stor, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang. Derfor får du en video-guide, som kan hjælpe dig i gang med din første video lige fra forberedelsen til optagelser, klipning og redigering.
Artikel
RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2021

by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisenI 2021 har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste speciale inden for kommunikation. Det er nu muligt at blive indstillet til prisen for det bedste cand.merc.(kom.) speciale.
Artikel
TikTok TakTik

by Gunilla Neergaard Freiesleben
Influencer marketingMarketing PRVi kan ikke længere komme uden om TikTok, når vi taler om sociale medier. Den kinesiske app deler vandene, og der er efterhånden mange aspekter af den, man kan have en mening om. Ikke desto mindre er der stort potentiale i den omdiskuterede app. Men kan man overhovedet bruge TikTok kommercielt? Her er vores bud på, hvordan man kan bruge den populære videoplatform som kommunikationsværktøj.
Artikel
Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret

by Nynne Munk
RelationsPeople-prisenFor sjette år i træk afholdt RelationsPeople i samarbejde med Copenhagen Business School overrækkelsen af RelationsPeople Prisen. Prisen uddeles hvert år til det bedste cand.merc.(kom.) speciale, der udmærker sig ved at tænke innovativt og i særlig grad leve op til studiets læringsmål.
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads

by Kristoffer Kej
Employer BrandingDer er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Employer branding: Sådan undgår du flosklerne

by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingEmployer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?

by Nina Faurby
LederkommunikationKompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler

by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer BrandingFår dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Hvad har vi lært af 20 år som bureau?

by Sofie Desmareth Riemann
Dygtigere kunder, sammensmeltning af intern og ekstern kommunikation og et stadigt stigende behov for forretningsrelevante løsninger – det er de vigtigste læringer, vi har gjort os efter 20 år.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider

by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategiMediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Hvad koster et dårligt employer brand?

by Kristoffer Kej
Employer BrandingMarkedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2020

by Nynne Munk
RelationsPeople-prisenFor sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.
Artikel
Toplederkommunikation: Tilbage til fremtiden

by Kristian Eiberg
LederkommunikationI år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.
Event
Sådan arbejder du med integreret influencer marketing

Influencer marketingMarketing PRTræning
Hvordan kan du få mere ud af dine influencer-kampagner? Kom og hør, hvordan Plantorama bruger influencersamarbejder på tværs af deres platforme, og hvordan de sikrer, at en kampagne ikke bliver en enlig svale men i stedet en skattekiste af content med lang levetid.
Event
Hvad er de vigtigste kompetencer for fremtidens kommunikationsdirektør?

Lederkommunikation
Hvad skal du kunne for at rådgive din topledelse om kommunikation i fremtiden? Hvilke konkrete kompetencer er vigtigst for at lykkes? Og hvad lægger toplederne vægt på i rekrutteringen af deres næste kommunikationsdirektør?
Event
Masterclass i employer branding

Employer BrandingTræning
Er du ansvarlig for employer branding i din organisation, og savner du inspiration og konkrete værktøjer til at løfte arbejdet til et strategisk niveau? Så tilmeld dig vores masterclass i employer branding, hvor vi deler ud af vores erfaringer med udvikling af employer brands fra de sidste 15 år.
Artikel
3 tips: Sådan evaluerer du din influencer kampagne

by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingVi har allerede delt tips og tricks til, hvordan du bruger data til at komme i gang med din influencer kampagne og hvordan data kan bruges effektivt under din influencer kampagne. Nu er det blevet tid til sidste trin, nemlig opsamling og evaluering på din indsamlede data.
Artikel
5 tips: Få succes med online møder og workshops

by Nynne Munk
KommunikationsstrategiHvordan gør man sit indhold levende, når de sidste tre måneder har budt på Teams, WebEx, Skype og Zoom? Hos RelationsPeople har vi tænkt kreativt og opbygget god erfaring med online møder og workshops. Her er vores bud på en dynamisk måde at afvikle virtuelt og skabe større engagement blandt deltagerne.
Artikel
Månedens Profil: Brug følelser og aktivering i din employer branding kampagne

by Kristian Eiberg
Employer BrandingHvordan kommer man fra en employer branding platform til en kampagne, der rammer følelser og skaber engagement i målgruppen? Her kommer vi som corporate communications eller human ressources eksperter på både kunde- og bureausiden ofte til kort. Hvad gør man så? Et samarbejde med et reklamebureau er én vej af gå for at få adgang til de kritiske kompetencer.
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?

by Nina Faurby
Corporate BrandingForandringskommunikationFra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Artikel
Fra gimmicks til effektiv kommunikation

by Kenneth Grothe Toustrup
KommunikationsstrategiCoronaen har bragt os frygt, krise og kedsomhed i rigelige mængder, men den har også bragt os nye muligheder. Ikke mindst i kommunikationsbranchen, hvor vi har fået nye kanaler og nye redskaber på hånden. Her følger tre eksempler.
Artikel
Employer branding i en krisetid – hvad lærte vi af finanskrisen?

by Kristian Eiberg
Employer BrandingDet er svært at åbne et erhvervsmedie uden at falde over historier om virksomheder, der på grund af Covid-19 pandemien må skære i faste omkostninger og reducere antallet af medarbejdere. Der er ingen tvivl om, at både virksomhederne og verdensøkonomien er i gang med at downsize. Men hvad betyder det for virksomhedernes arbejde med employer branding?
Artikel
Tre tips til at få succes med employee advocacy

by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer BrandingHvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.
EventWorkshop
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler

Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Månedens Profil: Gyldendal Uddannelse

by Monica Wass
Marketing PRMånedens profil er Linda Frøkjær, som er marketingchef i Gyldendal Uddannelse. Sammen med sine kollegaer, har hun navigeret Gyldendal Uddannelse gennem en tid, hvor fyldte klasselokaler er byttet ud med virtuel undervisning og tomme skolegårde. Vi har talt med Linda om, hvordan Gyldendal Uddannelse har ændret markedsføringsstrategier for at tilpasse sig nye og turbulente tider.
Artikel
The marketing book to rule them all

by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PREn ny grundbog i marketing har set dagens lys, og vores rådgiver og partner Sofie har skrevet kapitlet om influencer marketing. Overskriften er måske lidt vel kæk, men hvis du trænger til at få genopfrisket nogle marketing-discipliner, eller du kender et ungt menneske, der har dette behov, så læs med her og få en smagsprøve.
Artikel
Covid-19: Intern kommunikation har aldrig været vigtigere

by Anders Monrad Rendtorff
ForandringskommunikationIssues Management og krisekommunikationLederkommunikationDer er mange iagttagelser, læringer og refleksioner i landets organisationer i denne corona-tid. Intern kommunikation har sjældent været vigtigere, og både små og store organisationer kan med fordel bruge denne periode til at få kommunikationen mellem medarbejdere og ledere i en retning, som på sigt kan være til stor gavn for både forretning og trivsel. Vi har samlet seks perspektiver om en forandret intern kommunikation
Artikel
Hold øje med data under din influencer-aktivering og få bedre resultater

by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingMarketing PRHer kommer anden del i vores serie af artikler om datadrevet influencer marketing, som denne gang vil have fokus på, hvordan data kan bruges, når din aktivering er i gang.
Event
Masterclass i datadrevet influencer marketing

Influencer marketingMarketing PRTræning
Arbejder du datadrevet med influencer marketing, eller foregår det lidt på gefühl? Har du valgt influencers til en kampagne alene af den grund, at de havde mange følgere og fedt content? Så er du helt sikkert ikke alene, men det skaber bare ikke de bedste resultater. Det vil vi råde bod på med vores mini-kursus i datadrevet influencer marketing.
Artikel
Syv tendenser på sociale medier under corona-lockdown

by Nikoline Meincke Larsen
Corporate BrandingMarketing PREfterhånden som folk er faldet på plads på hjemme-kontorerne rundt omkring, har det været interessant at følge med i, hvordan danskerne holder liv i deres sociale identitet. Men hvilke tendenser ser vi på de sociale medier i disse dage? Hvilke budskaber bliver formidlet – og hvordan?
Artikel
Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

by Kristoffer Kej og Monica Wass
Employer BrandingVi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.
Artikel
Fire tips til kommunikatører i en Corona-tid

by Kenneth Grothe Toustrup og Anders Monrad Rendtorff
Issues Management og krisekommunikationLederkommunikationSom de fleste andre faggrupper, er vi, der arbejder med kommunikation, også sprittet grundigt af og sendt hjem på ubestemt tid. Hvad er det for en kommunikationssituation, vi er havnet i, og hvilke redskaber kan vi trække på? Her kommer fire tips til dig, der arbejder med kommunikation.
Artikel
Interview: Gør dit employer brand datadrevet

by Kristoffer Kej
Employer BrandingEmployer branding er blevet en digital disciplin. Kandidater tjekker virksomheder og deres medarbejdere ud på sociale medier, og virksomhederne fisker efter kandidater på LinkedIn og bruger i stigende grad data fra digitale kanaler til at målrette både employer branding og rekrutteringsindsatsen.
Artikel
Fire spørgsmål om din kommunikationsstrategi, som du skal kunne svare på

by Kristoffer Kej
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiDet har aldrig været vigtigere at have en god kommunikationsstrategi. De fleste organisationer er udsat for hyppige forandringer i deres markeder og omverden – og ofte med behov for hastige interne forandringer til følge. Sikrer din kommunikationsstrategi retning, prioritering og en sikker hånd på roret midt i det oprørte hav? Hvis du ikke kan give et klart svar på disse fire spørgsmål, så er det måske tid til at få den skærpet.
Artikel
Kommunikationsstrategi: Gode intentioner – lille publikum

by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiRelevans, involvering og forberedelse er nøgleord, når man skal lave en kommunikationsstrategi, der virker. I denne artikel interviewer jeg to undervisere på Akademi for Kommunikationsstrategi om deres erfaringer med at udvikle kommunikationsstrategi gennem 25 år. De er også mine kolleger i RelationsPeople, nemlig Kristian Eiberg og Anders Monrad Rendtorff.
Artikel
3 trin til forarbejdet i din influencer-kampagne

by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingMarketing PRInfluencer marketing lever i bedste velgående på trods af den seneste tids diskussioner i medierne. Men hvordan får du det fulde udbytte af arbejdet med influencers, og hvad kan din virksomhed bruge det til? Over de næste tre nyhedsbreve giver vi dig mulighed for at lære mere om, hvordan du kan udnytte influencernes data før, under og efter en influencer-aktivering. Denne artikel tager udgangspunkt i arbejdet med data før en aktivering.
Artikel
Tune dit employer brand ind på generation Z

by Kristoffer Kej og Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingDe er unge og energiske, hurtige til at omstille sig, og så forstår de den digitale verden. Generation Z er på vej til at indtage arbejdsmarkedet, men hvordan kan en virksomhed gøre sig attraktiv for den nye generation, der også er kendetegnet ved at være flygtig og svær at fastholde?
Artikel
Bedre rådgiver i praksis

by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationTræningEvnen til at skifte perspektiv. Et fælles sprog. En ny lyst i teamet til at være ambitiøs. Det er tre konkrete ting, som rådgivere typisk tager med ud af en praktisk workshop, hvor vi sætter fokus på, hvordan de kan blive bedre rådgivere for deres øverste ledere.
Artikel
Månedens profil: Punktum Design

by Monica Wass
Corporate BrandingMånedens profil er grafisk designer Søren Varming, der ejer tegnestuen Punktum Design. Med mere end 20 års erfaring som selvstændig, har Søren et utal af kreative facetter. Vi har spurgt Søren, hvad der optager ham mest inden for grafisk design, og hvordan design- og kommunikationsfaget kan gavne hinanden.
Artikel
Employer branding i forandring: Interview med Natalie Birk, Employer Branding & internal communications lead hos Accenture

Employer Branding
Employer branding er blevet en kompleks disciplin. De digitale medier skaber krav om øget gennemsigtighed, mere engagerende historiefortælling og direkte dialog med kandidaterne. Og hastige forandringer i organisationer og deres omverden stiller krav om at kunne tiltrække helt nye typer kandidater – og om konstant at holde virksomheden attraktiv og relevant som arbejdsplads.
Artikel
Lederkommunikation i praksis: Et interview med Louise Neel Høyer, Lead Communication Partner i KMD

by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationTopledernes kommunikation er et underbelyst emne til trods for, at både topledere og kommunikatører anser det for at være et vigtigt kommunikationsområde. RelationsPeople stiller skarpt på lederkommunikation i praksis.
Artikel
Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018

by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationAlt peger på, at også det nye år byder på store forandringer i høj kadence. Det vil sætte organisationer under pres og skabe et behov for at sætte retning og skabe følgeskab blandt kunder, medarbejdere og andre interessenter. I konteksten af store, hastige forandringer i stort set alle brancher og sektorer bliver toplederen en afgørende faktor for organisationens kommunikation – både internt og eksternt.
Artikel
Det skal du vide om influencer marketing version 2.0

by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PRInfluencer marketing kan være et rigtig effektivt greb i en længerevarende indsats eller i forbindelse med en kampagne, men i takt med professionaliseringen er der en række elementer, som virksomheder skal være opmærksomme på.
Artikel
Lederkommunikation i praksis: Interview med Lisa Gubi Mørz, Head of Change and Leadership Communication, Danske Bank

by Kristian Eiberg
LederkommunikationNår organisationsændringer eller implementering af nye IT-systemer er på agendaen, er ikke alle mellemledere lige godt rustet til at forklare deres medarbejdere, hvad konsekvenserne er af forandringerne. De fleste mellemledere er nemlig specialister, der mangler topledernes autoritet, træning og personlige ambition om at være en god kommunikator.
Artikel
Månedens profil: Plantorama

by Nikoline Meincke Larsen og Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PRVi kickstarter vores nye månedsprofil med Heidi Kørner Bjørn, der er SoMe Manager hos havecenterkæden Plantorama. Vi har talt med Heidi om, hvad der bliver de vigtigste prioriteter for 2020, og hvor hun mener, at influencer marketing er på vej hen.
Artikel
Toplederrådgivning i praksis: ”Meso er nøglen til at forstå Exo”

by Kristian Eiberg
LederkommunikationTræningHvorfor giver det værdi at kunne analysere forretningskonteksten, hvis du skal rådgive topledere om deres kommunikation? Det sad kommunikationsteamet fra en C25 virksomhed bænket hos RelationsPeople for at diskutere en sen eftermiddag en af de sidste dage op til juleferien.
Artikel
Stik bare næsen frem – også selvom du er lille

by Nina Faurby
Corporate PREn lille markedsandel er ingen hindring for at komme i medierne, hvis bare nyhedsværdien og talspersonens performance er i top. Det fastslog de samtaler med danske erhvervsjournalister, vi lavede for nylig. Det stiller krav til små virksomheder om at vælge budskaber med omhu – og med kant.
Artikel
RelationsPeople nomineret til SABRE Awards

Corporate BrandingMarketing PR
Med kampagnen ’Smagen af 2200’ for Nørrebro Bryghus blev RelationsPeople udvalgt som finalist til 2017 SABRE Awards. Kampagnen blev nomineret i kategorien ’community relations’ og var udvalgt blandt de 2.400 indsendte kampagner.
Artikel
Forstå forretningskonteksten

by Kristian Eiberg
LederkommunikationVi har netop sammen med Københavns Universitet udgivet et white paper med titlen ’Navigating the business context’. Det er det tredje white paper fra forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’, som vi startede i 2018. Læs mere om, hvordan du kan downloade det.
Artikel
Julelæsning: De tre mest læste blogindlæg i 2019

Året går på hæld og i 2019 har passionerede medarbejdere hos RelationsPeople skriblet løs om alt fra toplederkommunikation til influencer marketing. I alt er det blevet til 26 blogindlæg, og vi har fundet de tre højdespringere fra året, der er gået.
Artikel
Tre skarpe til vores nye direktør

by Kenneth Grothe Toustrup
En af årets gode nyheder er, at vi har fået ny direktør. Sofie Desmareth Riemann har efter seks år på bureauet fået titlen og vil fremover være en del af ledelsen sammen med Kristian Eiberg og Kristoffer Kej. Vi har udfordret Sofie med tre skarpe spørgsmål om fremtiden.
Artikel
Hvad er fremtidens kompetencekrav?

by Anders Monrad Rendtorff
LederkommunikationTræningOffentlig eller privat kommunikationsrådgiver? Er der forskel? Det spørgsmål har vi i samarbejde med Københavns Universitet og Kommunernes Landsforening svaret på i en helt ny analyse af kommunale kommunikatører.
Artikel
Fremtidens Rådgiver 2019: Brug anledninger proaktivt

by Anders Monrad Rendtorff
KommunikationsstrategiLederkommunikationMere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.
Artikel
Hvad skribenten kan lære af parterapeuten

by Kenneth Grothe Toustrup
Corporate PRTag dine tekster under armen og kig ind hos parterapeuten. Der er gode kneb at hente, som kan få sproget til at blomstre og tastaturet til at slå gnister.
Artikel
RelationsPeople prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2020

by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisenFor sjette år i træk har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste kommunikationsspeciale.
ArtikelWorkshop
Workshop: Få flere muskler på LinkedIn

by Kristoffer Kej
Corporate PRThought LeadershipFår din ledelse nok ud af mulighederne på LinkedIn? En workshop kan tage ledergruppen med i maskinrummet og vise, hvorfor mediet er vigtigt, hvordan hver enkelte leder kan udkomme, og hvordan man når sine mål.
Artikel
Rådgiverrollen kommer ikke af sig selv

by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiVi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?
Artikel
Tre indsigter: Dette skal du overveje ved influencer-kampagner

by Sofie Desmareth Riemann
Har du styr på data, når du arbejder med influencere? Hvis du er i tvivl, så læs med her og få et par tips til, hvilke data du som minimum skal have styr på, når du arbejder med influencer marketing.
Artikel
Der er ingen plan for toplederkommunikation

by Anders Monrad Rendtorff
LederkommunikationToplederkommunikation er normalt drevet af en ad hoc tilgang uden strategisk sigte, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt lavet i et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet.
Artikel
PR-potentiale: Syv tips til at finde de gode historier i virksomheden

by Nina Faurby
Corporate PRDer findes mange metoder til at opsnuse historier med stærkt PR-potentiale i en organisation. I denne artikel har jeg udvalgt syv. Fælles for dem er, at de er meget operationelle og ofte udspringer af et langt sejt træk, der hedder relationsopbygning.
Artikel
”Wallah din slendrian, pas på dit pudseløjerlige sprog!”

by Monica Wass
Corporate BrandingEr du vaks ved havelågen, når det kommer til slang og nye smarte ord? Eller står du af i ren kvababbelse? Med inspiration fra et kundebesøg, sætter vi hos RelationsPeople det danske sprog under lup og undersøger, om vi selv kan redde truede ord fra at uddø ved at implementere dem i vores dagligdagssprog. Og om nye og gamle ord kan kombineres og skabe noget unikt.
Artikel
Kernefortællingen er virksomhedens tilstandsrapport

by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer BrandingI en verden præget af hyppige forandringer oplever vi stigende fokus på at have en stærk kernefortælling, der kan skabe retning både kommunikations- og ledelsesmæssigt. Alle kan hyre en tekstforfatter til at skrive en kernefortælling, der giver kuldegysninger. Men der skal også være bund i den. Her kan du se de seks spørgsmål, som SKAL være besvaret i din virksomheds kernefortælling, hvis den skal blive til andet og mere end bare en velklingende tekst.
Artikel
Corporate Communications: Hvad er relevante internationale indsigter?

by Anders Monrad Rendtorff
Kommunikationsfaget er stadig et ungt fag, hvor vi hele tiden bliver klogere. Hovedparten af kommunikatører i Danmark er veluddannede akademikere, der i dag arbejder meget praktisk og ofte kompetent med kommunikation. Men miljøet i Danmark er stadig meget .. dansk, de fleste aktører er danske og de fleste kommunikationsindsatser foregår i og handler om Danmark. Nu får du muligheden for at blive opdateret på tendenser fra Europa og USA. EACD og K1 afholder event den 3. september hos Kommunikation & Sprog. Du er velkommen.
Artikel
Strategisk rådgiver: Teori er ikke nok

by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiSammen med K-forum har vi udviklet et intensivt forløb over to dage, hvor kursisterne bliver klædt på til at sætte sig igennem som strategiske rådgivere. Forløbet er en videreudvikling af den populære K-dag om kommunikationsstrategi, som har kørt i flere år. Her har vi dog oplevet, at en væsentlig barriere for at arbejde mere strategisk i praksis har været, at mange har haft svært ved at sætte sig igennem som rådgivere i hverdagen. Derfor et nyt forløb, der sætter fokus på netop rådgiverrollen.
Artikel
“Influencer marketing er et buzzword” og 4 andre myter om influencer marketing

Influencer marketingMarketing PR
I sidste uge tog vi pulsen på influencer marketing i en morgenbrief sammen med Woomio. Vi dykkede ned i en lang række data, som er værdifulde for et succesfuldt influencer-samarbejde. For uden data er influencer marketing vel bare et hyggeligt samarbejde baseret på en god mavefornemmelse?
Artikel
FNs verdensmål. Hvad gør vi selv?

by Kristian Eiberg
Corporate BrandingCorporate PRFNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?
Artikel
Kom godt i gang med toplederkommunikation

by Kristian Eiberg
LederkommunikationEn ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?
Artikel
Vinderspeciale: ”Et bæredygtigt byggeri kan styrke dit brand”

by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisenBygninger står for ca. 40% af det samlede energi- og materialeforbrug i Europa. En bygning med et lavt energiforbrug reducerer ikke blot bygningens CO2-aftryk. Hvis ejeren af bygningen kan kommunikere, at bygningen er bæredygtig, skaber det værdi for både ejer og lejer. Det er en af konklusionerne i det speciale fra Copenhagen Business School, der i år vandt RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom)-speciale.
Artikel
Analyse skærper konkurrencen i Superligaen

by Kristoffer Kej
I øjeblikket kan man som fan af et af de 14 hold i Superligaen deltage i den årlige tilskuerundersøgelse og svare på spørgsmål om alt fra kundeoplevelsen på stadion og klubbens dialog med fans på sociale medier til konkrete ønsker til mad, drikke og merchandise. Analysen er udviklet for Superligaen A/S af RelationsPeople og gennemføres i år for ottende gang.
Artikel
Få mere ud af influencer marketing ved at forstå data

by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingMarketing PRSom virksomhed, der gør brug af influencer marketing, bør du have en grundig forståelse for, hvordan du opsætter KPI’er baseret på data, når du laver kampagner, samt hvordan du evaluerer på disse efterfølgende. Ved at tænke influencer marketing, som du fx tænker native advertisement og Google adwords, får du også langt bedre styr på, hvad det er, du betaler for. Men hvordan opstiller du målbare KPI’er, som kan hjælpe med at afgøre, om brugen af influencers giver værdi for din virksomhed? Og hvilke data skal du bruge for at måle effekten af influencer-aktiviteten? Det giver vi tre gode råd til herunder.
Artikel
Her er de nominerede til RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.)-speciale 2019

by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisenTre specialer er nomineret til prisen for bedste cand.merc.(kom).-speciale, som RelationsPeople og Copenhagen Business School i år uddeler for femte år i træk. Som optakt til prisuddelingen, der finder sted torsdag den 16. maj, har vi taget en snak med de nominerede om deres specialer.
Artikel
Onboarding: Når dit employer brand rammer virkeligheden

by Kristoffer Kej
Employer BrandingNår vi diskuterer employer branding med vores kunder, kommer onboarding af nye medarbejdere ofte op. Det er det første punkt i medarbejderrejsen, hvor de fine budskaber fra jobsitet, annoncen, samtalerne mv. skal stå deres prøve. Derfor er det tit interessant at interviewe nyansatte, når vi rådgiver om employer branding. Og derfor er det også relevant for den ansvarlige for kommunikation eller employer branding at interessere sig for, hvordan man sikrer en god onboarding. Vi har talt med Peter Mejlby, der er CEO i Onboarding Group om, hvorfor onboarding er en vigtig, men ofte overset disciplin.
Artikel
Anbefalinger til inspirationspodcasts på farten

by Sofie Desmareth Riemann
Om et splitsekund er det påskeferie. Det er den perfekte anledning til at få ny viden og inspiration ind gennem ørerne med gode podcasts. Her er vores bedste tips.
Artikel
CEO activism

by Kristian Eiberg
LederkommunikationI sidste uge blandede ISS og IKEA sig i diskussionen om den danske regerings paradigmeskifte i udlændingepolitikken. De to virksomheder har mange flygtninge ansat, og de frygter begge, at truslen om hjemsendelse vil gå ud over de ansattes motivation og engagement. De siger, at det bliver svært for dem at planlægge langsigtet. Markeringerne affødte politiske reaktioner fra både den ansvarlige minister og oppositionen.
Artikel
Toplederkommunikation: Som at piske en god bearnaise!

by Kristian Eiberg
Lederkommunikation”Den bedste feedback er vel, at jeg stadig er her”. Sagt efter en kort pause og med et skævt smil. Det var reaktionen, når vi i vores interviewundersøgelse med erfarne rådgivere af topchefer spurgte til, hvordan de fik feedback på deres rådgivning. Der blev nikket blandt deltagerne ombord på husbåden Vandvid, da RelationsPeople denne blæsende regnvejrseftermiddag havde inviteret til en briefing om perspektiver på relationen mellem topledere og deres kommunikationsrådgivere.
Artikel
Executive coaching af kommunikationsledere

by Kristian Eiberg
LederkommunikationTræningFastkørt relation til toplederen? Manglende arbejdsglæde i lederjobbet? Svigtende robusthed i pressede situationer? Svært ved at udkomme som leder? I RelationsPeople oplever vi mange anledninger til, at kommunikationsledere efterspørger executive coaching forløb, og interessen stiger aktuelt.
Artikel
RelationsPeople prisen: Hvor blev de af?

by Kristian Eiberg
I 2019 uddeler RelationsPeople sammen med Copenhagen Business School for femte år i træk prisen for det bedste speciale på cand.merc.(kom.). Men hvad er der blevet af vinderne? Vi har talt med Julie Grønhøj Carlsen, Ditte Ipsen og Jonas Terp Ledam og varmer op til dette års prisoverrækkelse.
Artikel
RelationsPeople finalist til en SABRE Award

Med det unikke undervisningsinitiativ KvanteKarina på YouTube, udviklet for CP3-Origins på Syddansk Universitet, er vi sammen med We Love People udvalgt som finalist til dette års SABRE Awards i kategorien 'Educational and Cultural Institutions'.