Her er, hvad optager os
Artikel
Få mikrofonen til at elske dig: De bedste råd fra vores medietræninger
by Sofie Desmareth Riemann
MedietræningOrganisationer kommer ofte i tanke om medietræning, når der opstår en krise eller en mulighed med et oplagt medie. Og selvom en enkelt træning kan gøre underværker, så er medietræning ligesom en muskel, der skal holdes ved lige og udfordres for at holde sig stærk og klar. Selv talspersoner med det største talent for at tale med journalister og levere budskaber har brug for at øve og udvikle sig med en vis kadence.
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldningVi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.
Artikel
Employee Advocacy: Når en medarbejder deler egne historier, skaber det ringe i vandet
by Pernille Futtrup og Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHos HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, er employee advocacy et nyt strategisk tiltag i jagten på de rette kompetente medarbejdere. Indsatsen bygger på medarbejdernes egne passioner og lyst til at dele virksomhedens historier på LinkedIn, og de første erfaringer fra pilotprojektet ser lovende ud.
Event
Morgenbriefing: Employer branding i praksis
by Kristoffer Kej
Giv indblik i dit arbejde med employer branding og få indblik i andres. Det er tanken bag en ny undersøgelse, som du kan høre mere om på vores morgenbriefing, hvor vi også dykker ned i to cases og lægger op til udveksling af erfaring.
Undersøgelse
Ny Employer Branding-rapport
by Kristoffer Kej
Employer BrandingKonkurrencen om de rette medarbejdere er intens, og mange brancher oplever stadig lav ledighed. Dette billede går igen i vores seneste undersøgelse, hvor over halvdelen af deltagerne rapporterer, at det er en udfordring at rekruttere de rigtige profiler. Derfor har vi travlt i employer branding-verdenen.
Artikel
Strategisk employer branding: Det er svært at nå i mål, hvis der ikke er et
by Kristoffer Kej
Employer BrandingEn strategi skal sætte retning, men det svært at holde retningen, hvis der ikke er noget konkret at styre efter. Lige inden sommerferien var 57 employer branding ansvarlige fra danske virksomheder så søde (og nysgerrige) at svare på en række spørgsmål om employer branding i praksis.Et par af de iøjnefaldende resultater fra undersøgelsen er, at fire ud af ti virksomheder ikke har en nedskrevet strategi for employer branding, mens kun hver femte virksomhed løbende måler og følger op på faste KPI’er.
Artikel
Purpose i pessimismens tidsalder
ESG
De seneste årtier har kommunikationsstrategier været purpose-drevne. Men hvad stiller kommunikations-
afdelinger op med deres purpose i takt med at forbrugernes blik bliver mere kritisk og lovgivernes rapporteringskrav strammes? Svaret findes i tilgangen til din ESG-kommunikation.
Artikel
Konsulent med holdånd og næse for erhverv
by Sofie Desmareth Riemann og Kristoffer Kej
Vi skal styrke vores team med en kollega, som har interesse for og praktisk erfaring med thought leadership-kommunikation, lederkommunikation, issues management og ESG-kommunikation. Og gerne også med næse for det finansielle.
Artikel
Greenwashing er mere end marketing
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGDet er let at komme til at plaske rundt i sine budskaber, når man kommunikerer på mange niveauer i virksomheden. Vi har zoomet ind på greenwashing og fundet syv sandheder, der kan hjælpe dig med at holde trit med budskaberne.
Artikel
Er det virkelig så svært at undgå greenwashing?
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGUdfordrer greenwashing fordi reglerne er for stramme og svære eller fordi ESG-kommunikation ofte mangler retning og ejerskab? RelationsPeoples arbejde peger i retning af det sidste.
Artikel
Vejrudsigter, kæledyrsbesøg og sitcoms: Kreativ formidling er et strategisk greb i intern kommunikation
Intern kommunikation
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikationNej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Her er vores anbefalinger til din sommerferielæsning og -underholdning
by Mai Steenbock Sørensen
Sommerferien er måske allerede gået i gang for dig, eller det kan være, den er lige om hjørnet. Derfor kommer vi selvfølgelig traditionen tro med vores anbefalinger til den bedste sommerunderholdning.
Artikel
Målbare data eller mavefornemmelse? Her er hvad du bør overveje, når du vælger influencers til jeres kampagne
by Anita Østergaard Sørensen
Influencer marketingI dag måler de fleste brands på deres influencer-indsatser vha. data. Og det bør man også gøre. Mange vægter derimod mavefornemmelsen, når der skal vælges influencers, for det er vigtigt, at influenceren passer til brandet. Men hvilke parametre skal du egentlig prioritere, når du skal vælge den rigtige influencer til et betalt samarbejde? Her følger vores bud.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikationHvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.
Artikel
Sådan skaber du intern opbakning om employer brandet
by Kristoffer Kej
Employer BrandingSelv de stærkeste og mest kreative employer brand koncepter og de bedste EVP’er kan visne og dø, hvis du ikke får dem forankret hos dine topledere og kollegaer. Det viser vores erfaringer efter 18 års arbejde med employer branding. Og da vi for nylig afholdt vores masterclass i strategisk employer branding var intern forankring da også ét af de varmeste emner hos flere af deltagerne.
Undersøgelse
Ny rapport om ESG-kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
AnalyseESGHvad er de fem kritiske opgaver lige nu? Skal ESG skrives ind i virksomhedens kernefortælling eller have sin egen? Hvilken rolle kan kommunikationschefen spille ift. ESG-kommunikation? Får vi brug for nye formater og kanaler?
Artikel
Få den interne samtale til at rulle
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikationDen interne kommunikation står over for et comeback efter i årevis at have stået i skyggen af ekstern kommunikation. Men intern kommunikation har i de fleste organisationer også mange mødre og fædre, og derfor kan det være uklart, hvordan man afgrænser området og hvem der har ansvaret.
Artikel
Der findes ikke én strikkeopskrift på god lederkommunikation. Men mange taber den samme maske
Intern kommunikationLederkommunikation
Hvorfor glider interne projekter af og til ud i sandet, og hvorfor tøver medarbejderne, når der er forandring i luften? Det kan der være mange grunde til. I et interview mellem seniorkonsulent Monica Wass og adm. direktør Kristian Eiberg giver Kristian sine bedste råd efter 25 års arbejde med lederkommunikation.
CommunityEvent
Community for intern kommunikation – Vær med
by Kristian Eiberg og Anders Monrad Rendtorff
Intern kommunikationI RelationsPeople ser vi klare tendenser, der viser, at vi står over for et comeback til intern kommunikation, efter at dette område i flere årtier har stået i skyggen af ekstern kommunikation. Vi oplever en stigende interesse hos vores kunder for hjælp til at systematisere den interne kommunikation og til at inspirere topledere og mellemledere til at arbejde med lederkommunikation gennem træning og workshops. Derfor har vi lavet dette community for intern kommunikation, hvor vi vil dele indsigter, erfaringer, cases og best practice. Vil du være med?
Artikel
Undervurderer vi podcasten som kommunikationskanal når det gælder employer branding?
by Anita Østergaard Sørensen og Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingDet fortsatte pres på arbejdsmarkedet og efterspørgslen på arbejdskraft kombineret med medieudviklingen gør det oplagt at søge nye veje med virksomhedens egen markedsføring i et glohedt jobmarked. Og den seneste medieudviklingsrapport fra DR peger måske på en generelt overset mulighed for kommunikationskanal for mange arbejdspladser – podcasten. Hér dykker vi ned i, hvad mulighederne (og udfordringerne) med en podcast er for jeres virksomhed.
Artikel
Puds kommunikationsbrillen: Det skal du lægge mærke til i listen over bæredygtige brands
by Kenneth Grothe Toustrup
ESGHvem peger danskerne på, når de skal vælge landets mest bæredygtige brand? Det får du svar på i Europas største uafhængige brandstudie med fokus på bæredygtighed, måske. Vores bæredygtighedsekspert giver her sit bud på, hvad vi som kommunikationsfaglige skal lægge mærke til.
Artikel
Systematisering af intern kommunikation: Et defining moment for kommunikationschefen
by Kristian Eiberg
LederkommunikationEn kommunikationschef ved jo godt, hvordan et tjekket town hall-møde skal se ud. Det er et møde, hvor topledelsen kan sit manuskript og har holdt generalprøve, hvor teknikken spiller, hvor medarbejderne stiller masser af spørgsmål, og hvor mellemlederne ved, hvad de skal, så snart alle medarbejderne går retur til deres pladser eller slukker for videotransmissionen. Men hvordan kommer kommunikationschefen i spil, så hun kan bidrage med sin kompetence?
Artikel
En utraditionel tilgang til ledelse
Nogle synes måske det lyder atypisk og skørt, mens det for andre rimer på nytænkning, frihed til personlige valg og åbenhed for forandringer. Hos RelationsPeople har vi i to år arbejdet med en ny tilgang til ledelse, hvor hver medarbejder kan vælge sin egen leder.
ArtikelArtikelsamling
Artikelsamling om intern kommunikation – hent den her
Intern kommunikationLederkommunikation
Intern kommunikation har i mange år stået i skyggen af ekstern kommunikation - men måske ikke længere.
Artikel
Vælg de rigtige KPI’er til din employer brand strategi
by Kristoffer Kej
Employer BrandingHvis du gerne vil arbejde strategisk med employer branding og demonstrere disciplinens værd for ledelsen, er der ingen vej udenom: Du skal måle på indsatsen. Og det er helt afgørende, hvilke KPI’er du vælger at måle på.
Artikel
Davos er en fristende anledning – skal du gribe den?
by Kristian Eiberg
LederkommunikationHvis disciplinerne CEO-aktivisme, thought leadership og strategisk lederkommunikation ringer en klokke hos dig, så har du muligvis skævet til Davos og World Economic Forum. Skal du som kommunikationsrådgiver sende din kunde eller direktør af sted? Her følger en række anbefalinger, du kan tage med i dine overvejelser.
Artikel
Kender du værdien af influencer indsatser?
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingBrands og virksomheder rykker i stigende omfang deres annoncebudgetter fra traditionel annoncering til influencer-aktivering. Men få kender de korrekte data på rækkevidde og resultater af samarbejderne. RelationsPeople er dykket ned i området og har fået en række svar fra influencer-dataeksperten Zeth Edwardsen.
Artikel
Samarbejder med influencers. Undgå skjult-reklame
Influencer marketing
Sender du gaver, giver procenter eller inviterer influencers til events i håb om at få lidt omtale af dit brand? Så er der nu opdaterede pejlemærker fra Forbrugerombudsmanden for, hvordan og hvornår influencers skal markere indlæg som reklame.
Artikel
’ESG er ikke længere henvist til en rapport, som ingen gider at læse’
by Sofie Desmareth Riemann
Ordene er Eva Harpøth Skjoldborgs, og hun er ny ESG seniorrådgiver hos RelationsPeople. 2024 bliver ifølge Eva næsten ligesom juleaften, for i år lægger vi sammen med de store virksomheder grundstenene til kommende ESG-kommunikation.
Artikel
Intern kommunikation bag virksomhedsfacaderne: Townhalls er både effektive og bruges som intern træningsbane
by Mai Steenbock Sørensen
Intern kommunikationLederkommunikationSelvom intern kommunikation ofte kan opfattes som underprioritet i danske virksomheder, spiller intern kommunikation en central rolle i virksomhedens strategi og dagsorden. Det viser en række kvalitative interviews, som vores seniorkonsulent Monica Wass har lavet for at afdække betydningen af townhalls og intern kommunikation bag virksomhedsfacaderne.
Artikel
Anbefalinger: Det skal vi læse i juleferien
Juleferien er lige om hjørnet for de fleste og måske allerede startet for nogle. Derfor kommer vi selvfølgelig tradtionen tro med vores anbefalinger til den bedste juleferieunderholdning uanset om man er til drama, børnebøger, comic books eller måske noget om syltning.
Glædelig jul!
Artikel
Hvorfor klarer Ryanair sig så godt på TikTok? Og kan du også?
by Mai Steenbock Sørensen
Sociale medierPå trods af kundeklager og et til tider lidt blakket ry har lavprisflyselskabet Ryanair stor succes med sit indhold på det sociale medie TikTok. Ida Juul Hansen og Anna Gerner Sjalin besluttede sig for at undersøge denne succes og skrev deres afsluttende speciale på Copenhagen Business School om emnet. Vi har taget en snak med Ida og Anna om, hvad der gør, at Ryanair lykkes på platformen, og hvad andre virksomheder kan lære af flyselskabets utraditionelle tilgang.
Artikel
Virksomhedernes dom over tre hypede tendenser
by Sofie Desmareth Riemann
AnalyseKampagnerPå tærsklen til et nyt år har RelationsPeople spurgt Arla, Auping, Lakrids by Johan Bülow og Nespresso, hvilken fremtid de spår tre udvalgte – og noget hypede – tendenser i 2019.
Artikel
Kommunikationsrådgiver: 80 % af krisekommunikation er ikke kommunikation
by Kristoffer Kej og Anita Østergaard Sørensen
KrisekommunikationFørst følelsen af chok. Og derefter formentlig følelsen af at være uretfærdigt behandlet sammen med et stort behov for at handle NU. Det er som regel dét, man som kommunikationsrådgiver møder, når man bliver kaldt ud til en virksomhed for at hjælpe med at løse en krise. Her får du Kristoffer Kejs erfaringer med og råd til, hvordan krisekommunikation bør gribes an.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Hvad er potentialet i outdoor marketing?
Public relations
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
Artikel
Direktioner overser ofte dette ved Townhall-møder
by Laura Hovmand Nielsen og Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikationDen afsatte tid for townhall-mødet er ved at ophøre, de små firkanter, der repræsenterer Teams-deltagerne, bliver færre, direktøren er med nød og næppe, men succesfuldt, nået igennem alle punkterne på agendaen, og alle går retur til deres arbejde. Alt er godt. Og hvis nogle af medarbejderne brænder inde med opfølgende spørgsmål til townhall-mødet, så kan de jo bare gå til nærmeste leder og få uddybet. Ik’?
Artikel
Er jeres townhalls relevante for jeres medarbejdere?
by Anita Østergaard Sørensen
Intern kommunikationLederkommunikationReel involvering eller forklædt envejskommunikation? Mange organisationer bøvler med at få fællesmøder for alle medarbejdere – de såkaldte townhalls – til at være levende og engagerende for alle deltagere. I hvert fald, hvis målestokken er graden af inddragelse af medarbejdere både før, under og efter et townhall. Her er, hvad man kan gøre, for at gøre townhalls mere relevante for medarbejderne.
Artikel
Den ultimative b(l)æredygtighedsordbog
by Sofie Desmareth Riemann og Laura Hovmand Nielsen
ESGFra 2024 kommer bæredygtighedsrapportering på dagsordenen hos mange virksomheder, når de skal begynde at rapportere på sociale, miljø- og ledelsesmæssige faktorer under et nyt EU-direktiv, CSRD. Hvis du ikke har arbejdet med området før, er der mange nye ord og forkortelser, som kræver, at du holder tungen lige i munden. Derfor har vi udarbejdet en mini-ordbog, der overskueliggør mange af de generelle termer. Ordbogen vil løbende blive opdateret.
Artikel
European Green Deal: Giv virksomhedens narrativer et serviceeftersyn
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikationNye lovkrav på bæredygtighedsområdet er overvældende og arbejdsgenerende, men de er også en god anledning til at give virksomhedens vision eller purpose et serviceeftersyn. Kommunikationsdirektøren står over for et ’defining moment’.
Artikel
Sådan øger du kvaliteten af et townhall-møde
by Laura Hovmand Nielsen og Anders Monrad Rendtorff
Intern kommunikationLederkommunikationEt fælles møde for alle medarbejdere – et såkaldt townhall-møde – spiller en central rolle i den interne kommunikation i de fleste større organisationer. Den øverste ledelse bruger mødet til at opdatere medarbejderne på virksomhedsstrategien, organisationsændringer og andre begivenheder, som vedrører de fleste medarbejdere. Men hvornår er et townhall-møde et godt møde?
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought LeadershipLinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.
Artikel
Debat: Sådan er et liv med Danske Bank blevet til tre konkrete huskeregler for kommunikation om bæredygtighed
ESG
Tilbage til fremtiden: Da jeg var dreng, beundrede jeg Danske Bank. Siden druknede beundringen i møgsager. Nu vil Danske Bank se fremad med deres strategi ”Forward ’28” med fokus på en sund ledelseskultur og bæredygtighed. Skal de lykkes, kan de med fordel bruge tre huskeregler for kommunikation om bæredygtighed, som jeg har udledt af Danske Banks historie.
Artikel
Hvorfor townhalls er et nødvendigt kommunikationsgreb
by Anita Østergaard Sørensen
LederkommunikationPå gangene, på parkeringspladsen, i kantinen og ved skrivebordene. Overalt i en organisation sker der intern kommunikation. Og derfor er townhalls den oplagte anledning til at få indflydelse på, hvad ledere og medarbejdere taler om, hvordan virksomheden opfatter sig selv og i sidste ende til at booste performance. Vi har talt med vores associerede partner og seniorrådgiver, Anders Monrad Rendtorff, om, hvorfor townhalls er så vigtig og svær en kommunikationsdisciplin.
Artikel
EU-lovgivning: Hvad enhver employer branding ansvarlig bør vide om regler for bæredygtige løfter
by Kristoffer Kej
Employer BrandingESGHvis jeres employer brand læner sig op ad grønne løfter eller et bæredygtigt formål, så er det værd at holde øje med den bølge af ny EU-lovgivning, der lige nu og i de kommende år vil påvirke kommunikationen om bæredygtighed i alle virksomheder.
Artikel
Hvor svært kan det være at få en forsideartikel i Børsen?
KampagnerPublic relations
Hvorfor har journalisten ikke vinklet historien, som vi ønskede det? Og hvorfor endte hele vores social media kampagne i en shitstorm? Det er blot nogle af de spørgsmål, som virksomhedens marketingafdeling ofte står med, når kampagnen ruller – og man måske ikke lige har fået involveret PR-afdelingen i tide, eller måske ikke helt har styr på, hvad PR i grunden er for en disciplin.
Artikel
Sprogets magt påvirker rekruttering betydeligt
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingDiversitet og inklusion på arbejdspladsen er i stigende grad fokusområder hos mange virksomheder såvel som et krav hos mange jobansøgere. Derfor skal diversitet også tænkes ind i stillingsopslaget. Men hvad er inkluderende sprog reelt set? Develop Diverse er en ny softwareløsning, der måler og identificerer niveauet af inkluderende sprog i tekster, og ifølge Pil Byriel, co-founder af Develop Diverse, er der en grundlæggende misforståelse af, hvad inkluderende sprog er.
Artikel
Denne artikel er bæredygtig, klimavenlig og CO2-neutral – eller er den også det?
by Sofie Desmareth Riemann
ESGHvordan kan man markedsføre bæredygtighedsinitiativer i virksomheder uden fare for at blive anklaget for vildledning af forbrugeren?
Artikel
Disse tre spørgsmål skal du stille dig selv, hvis du vil lykkes med at lave effektive influencer kampagner
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsInfluencer marketing er blevet et fast begreb i de danske marketing - og kommunikationsafdelinger, og ifølge Influencer Marketing Hub er den globale værdi af influencer marketing næsten tidoblet på syv år til 16,4 milliarder dollars i sin markedsstørrelse. Men for mange virksomheder kan det stadig være en jungle, hvordan man laver en influencer kampagne, der skaber effektive og målbare resultater.
Artikel
Tiltræk og fasthold medarbejdere med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingHvad skal der til for at tiltrække og fastholde medarbejdere? Det spørgsmål møder vi ofte, når vi udvikler employer brands og rådgiver vores kunder i, hvordan de gør sig attraktive som arbejdspladser.
EventTræning & workshops
Masterclass: PR for dig der arbejder med marketing
Public relations
Arbejder du i en marketingafdeling og har fået til opgave at samarbejde mere med kommunikationsafdelingen? Eller ønsker du som en del af en marketingafdeling at øge jeres gennemslagskraft ved at bruge PR? Så er denne masterclass noget for dig, for du vil få grundlæggende viden om PR og blive inspireret med konkrete cases.
ArtikelArtikelsamling
Influencer marketing artikelsamling
Influencer marketingPublic relations
Artikelsamlingen giver dig en indføring i, hvordan du anvender influencer marketing til at forstærke dine budskaber og bygge troværdighed om dit brand.
Artikel
Det skal vi læse i sommerferien
by Mai Steenbock Sørensen
Sommerferien er lige om hjørnet for de fleste, og derfor kommer vi selvfølgelig tradtionen tro med vores anbefalinger til den bedste sommerunderholdning. Denne gang har vi både noget om fodbold, biohacking, erotik, psykologi og meget mere.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Kom med til RelationsPeoples specialepris 2024
by Alexandra Infantino Charquero
Public relations
Artikel
TikTok og Snapchat er kommunikationsrådgiverens farlige fristelse
by Alexandra Infantino Charquero
Sociale medierDe nye medier har i 2022 overhalet de gamle, og for kommunikationsrådgiveren og virksomheder er medier som TikTok og Snapchat er en fristelse, netop fordi det er dér danskerne bruger deres tid. Men nylige debatter gør endnu en gang os alle opmærksomme på, at etiske overvejelser og en konstant finger på pulsen er det vigtigste værktøj for kommunikationsrådgiveren.
Artikel
Hvor ser du dig selv om fem år? Fremtiden for employer branding
Employer Branding
Op mod en million danskere forventes at skifte job i 2023. Det stiller store krav til rekruttering og tilknytning af medarbejdere, men hvilken retning bevæger employer branding sig i? Vi har kigget på de seneste trends.
Artikel
Tre klassiske fodfejl, som talspersoner typisk begår i rampelyset
Medietræning
Stjerneoptrædener opstår sjældent af sig selv. Og uden træning og kendskab til mediernes spilleregler, kommer talspersoner nemt til at lave fodfejl.
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingLinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingHvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer BrandingEn fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
Sociale medierMange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Public relationsThought LeadershipKlaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Jingle books: Det skal vi læse i juleferien
Julen er lige om hjørnet, og vi har traditionen tro samlet vores egen julelæsning til din inspiration. Nogle kaster sig over tung faglitteratur, mens andre vil nyde julen med både klassisk og nyere skønlitteratur. Glædelig jul og god læsning!
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
LederkommunikationKrisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer BrandingDer er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingArbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
LederkommunikationDet er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Event
Morgenbriefing om krisekommunikation: Kan du lære af politiet?
AFHOLDT: Kom til morgenbriefing onsdag den 26. oktober, når vi mødes til en snak om krisekommunikation.
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
LederkommunikationKnap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
Fra DR til Politiet og nu RelationsPeople – hvem er han?
by Mai Steenbock Sørensen
Vores nye seniorrådgiver Jens har både arrangeret pressemøder efter terroranslag i København og skulle bevare overblikket på live-tv, da to tilskuere på tragisk vis mistede livet under VM i håndbold. Det kræver en ro og et overskud i sin formidling, som få mennesker besidder. Jens er qua sin erfaring særligt skarp til krisekommunikation, medietræning og corporate kommunikation. Lær Jens lidt bedre at kende her.
Artikel
Er klimafolkemødet noget for din virksomhed?
by Mai Steenbock Sørensen
ESGDen 1-3. september var der Klimafolkemøde i Middelfart – og vi var med. Selvom klimafolkemødet er et nyt arrangement, er det tydeligt, at det ligesom det årlige folkemøde på Bornholm, er et vigtigt sted for virksomheder at være og følge med i den klimapolitiske agenda.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingLedigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Boganbefalinger: Det læser vi i sommerferien
by Mai Steenbock Sørensen
Uanset om den foregår i indland eller udland, så er sommerferien lig med gode stunder, afslapning og den bedste anledning til at fordybe sig i en god bog. Og det er netop det, vi har tænkt os at gøre. Nogle kaster sig over tung faglitteratur, mens andre giver sig i kast med både klassisk og nyere skønlitteratur, måske endda med et twist af erotik. Vi har her samlet vores sommerferielæsning til din inspiration.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought LeadershipKan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Kristoffer Kej og Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingSociale medierUanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Public relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
LederkommunikationEr du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
LederkommunikationKan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relationsHvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Employer branding: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingDe nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationBudskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relationsSelvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Event
Morgenbriefing: Sådan opbygger du et stærkt ambassadørprogram
Influencer marketing
AFHOLDT - Kom til morgenbriefing torsdag den 7. april, når vi mødes i Pandahuset i ZOO til inspiration om ambassadørprogrammer.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Sørensen
Employer BrandingHvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
Undervurder ikke peer management
by Kristian Eiberg
LederkommunikationDen nye kommunikationschef har grund til at være glad. Forude venter spændende opgaver enten i samme organisation eller et helt nyt sted. Men forude lurer en overhængende fare for ikke at slå til. Er du derimod god til hurtigt at skabe et internt netværk det nye sted, er der større sandsynlighed for, at du bliver en succes.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Public relationsThought Leadership
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
by Sofie Desmareth Riemann
ESGKampagnerPublic relationsAt kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.
Artikel
Sådan opbygger du din stillingsannonce
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingDer er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.
Artikel
Boganbefalinger: Det læser vi i juleferien
Julen giver anledning til at trække stikket, tage en dyb indånding og fordybe sig i en bog, langt væk fra arbejde og de daglige pligter. I år er det særligt oplagt at forsvinde ind i litteraturens verden og glemme, hvad der foregår ude i verden, nu når kulturlivet igen er lukket for offentligheden og hvor vi befinder os i en tid, hvor vi skal passe ekstra godt på os selv og vores nærmeste. Derfor har vi spurgt vores kollegaer om deres bedste boganbefalinger, så du kan få inspiration til din julelæsning. Om det så er for at lære eller slappe af, det er helt op til dig. God læselyst!
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Sørensen
Employer BrandingEn god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
Sådan skaber du en tillidsfuld relation i din rådgivning
Lederkommunikation
Det er ofte hårdt slid at udvikle en stærk relation til den, du rådgiver. Når den først er etableret, kan der ske kommunikationsfaglig magi – lige indtil den dag, en af jer skifter job. Så er det op på hesten igen. Når det sker, er det værd at reflektere over, hvordan du med bevidste tiltag og en vis portion selvindsigt kan arbejde dig til en styrket position. Det var RelationsPeople inviteret til at fortælle om under konferencen ’Fremtidens Rådgiver 2021’.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought LeadershipNår du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Artikel
Den nye generation brænder for de bløde værdier
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej
Employer BrandingKommunikationsstrategiDen vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.
Artikel
Månedens profil: Video-kreatør Sonja Lovdal
Kampagner
Et billede siger mere end tusind ord, holder det stadig? Ved et hurtigt kig på sociale medier er det tvivlsomt, da det er tydeligt, at brugerne i stigende grad tyer til video frem for billeder. Ifølge Sonja Lovdal, content creator og strateg, er det ikke tilfældigt, at videoformatet har taget brugerne med storm. De vil nemlig have underholdning, musik og storytelling – og det kan kun gå for langsomt.
Artikel
Tre råd til arbejdet med strategiske temaer
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought LeadershipStrategiske temaer kan være et centralt værktøj i toplederkommunikationen. En topleder har sjældent held med at mene noget om hvad som helst. Temaer er praktiske, fordi de skaber fokus og sætter retning. Det lyder enkelt. Det er det ikke altid i praksis. I denne artikel giver vi nogle praktiske råd til at komme i gang.
Artikel
Digital overvågning på de offentlige hjemmesider
I Danmark har vi en stor og indflydelsesrig offentlig sektor, der i højere grad bliver digitaliseret med det formål at kunne tilbyde mere effektive, brugervenlige og nemt tilgængelige ydelser. Men det er ikke helt så lige til, som det lyder. Vinderne af RelationsPeople Prisen 2021, René Meier og Teis Lebeck, tager os med ind i maskinrummet og giver svaret på, hvem der egentlig holder øje med dig, når du besøger offentlige hjemmesider.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021
Public relations
Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.
ArtikelRelationsPeople-prisen
RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2022
by Kristian Eiberg
Public relationsDimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School har nu mulighed for at blive indstillet til prisen for det bedste cand.merc.(kom.) speciale.
Artikel
Fem tips: Brug e-mail marketing i din employer branding
Employer Branding
E-mail marketing er en uundgåelig komponent i særligt onlineforretningers marketingmix - men hvad kan det gøre for dig, der arbejder med rekruttering eller employer branding? Vi har samlet fem tips til, hvilke redskaber fra e-mail marketing du med fordel kan anvende i din employer branding-strategi.
Artikel
Månedens profil: Pandora
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsVita Clausen, der er PR og Influencer Director hos smykkevirksomheden Pandora, har særligt fokus på troværdigheden i samarbejdet med influencere. Hun har lagt strategien for det, der i dag er et verdensomspændende ambassadørprogram, som ud over at forbedre salgstallene også giver øget tillid og loyalitet til smykkebrandet.
Artikel
Toplederkommunikation: Den krævende relation til den udenlandske topchef
by Kristian Eiberg
LederkommunikationNår der kommer en ny CEO, bliver kommunikationsdirektøren slået tilbage til start i sin positioneringsrejse. Kommer han udefra, er det bare forfra. Og er han ikke dansk, bliver starten særligt krævende.
Artikel
Månedens profil: True Gum hitter på TikTok
Influencer marketingPublic relations
True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.
Artikel
Toplederkommunikation: ”Remember to say good morning!”
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought LeadershipPå hjørnekontorerne i 10 af de 25 største danske virksomheder i det ledende C25-indeks på fondsbørsen i København sidder i dag en udenlandsk CEO. Det ligner en tendens, at danske virksomheder får udenlandske topchefer. Men hvad betyder det for de kommunikationsdirektører, der rådgiver de udenlandske topchefer?
ArtikelRelationsPeople-prisen
Mød dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen
Public relations
En gang om året mødes en helt særlig sammensætning af mennesker for at vurdere en række specialer indstillet af vejlederne på cand.merc.(kom.) på CBS. Mød dem her – dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen – og bliv klogere på, hvad de hver især lægger vægt på i deres bedømmelser.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2021
Public relations
Den 22. september skal vinderen af RelationsPeople Prisen 2021 kåres. Som optakt til prisoverrækkelsen har vi taget en snak med dette års finalister om deres specialer og den proces, de har været igennem med specialeskrivningen.
Artikel
Du har kort tid til at slå igennem som rådgiver
Lederkommunikation
Relationen mellem kommunikationsrådgiver og topleder opbygges over tid. Med hvad gør man som professionel rådgiver, når tid er en knap ressource i dansk erhvervsliv, hvor toplederne typisk kun sidder for bordenden i omkring tre år? Man arbejder strategisk med at skabe og bruge anledninger, der kræver kommunikationsløsninger. Vi kalder det occasion management.
Artikel
Vores anbefalinger til sommerens underholdning
Ferien står for døren, og der kan være mange overvejelser om, hvad tiden skal bruges på. Måske du mangler lidt litteratur til en tur i sommerhus, eller måske du gerne vil opleve et nyt sted, du ikke har været før? Vores sommeranbefalinger byder på lidt af det hele, så du kan roligt læse videre.
Artikel
Kampagnearbejde i den gode sags tjeneste
by Sofie Desmareth Riemann
KampagnerPublic relationsDet er en svær disciplin at fange hele landets opmærksomhed og få danskerne til lommerne. Også selvom sagen er god. I denne artikel giver Mulle Juul Korsholm, forperson for Danmarks Indsamling, et kig i maskinrummet.
Artikel
Kreatør-økonomien er landet – og den buldrer derudad
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsKreatør-hvafornoget? Det, vi tidligere beskrev som influencerøkonomien eller influencermarketing, er internationalt set udvidet som begreb til kreatør-økonomien. Flere og flere influencere foretrækker at identificere sig som kreative content-udviklere snarere end udelukkende influencere. En ny rapport kortlægger kreatør-økonomien.
Artikel
Purpose baner vejen for en mere aktivistisk CEO
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought LeadershipEn virksomhed med et klart formål ved, hvorfor den er til og hvilken effekt, den har på omverdenen. Når formålet skal kommunikeres, spiller topchefen en hovedrolle. Men skal topchefen også blande sig i den offentlige debat om emner, der ikke er koblet til virksomhedens raison d’être? Svaret er ikke helt entydigt.
Artikel
Onboarding: Fire tips til at få nye medarbejdere godt ombord
by Kristoffer Kej og Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingDen første arbejdsdag er også den første test af employer brandet. Lever virkeligheden op til de forventninger, som stillingsopslag, karrieresite og rekrutteringsforløb har bygget op? Her får du fire tips til programmet, der skal byde den nye medarbejder velkommen.
Artikel
Hos Samsung er datadrevet influencer marketing nøglen til at nå den yngre målgruppe
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingFor Samsung har datadrevet influencer marketing vist sig at være nøglen til effektivt at nå den unge generation Z. I denne artikel giver vi et indblik i, hvilke redskaber vi bruger, og hvilke overvejelser, der ligger bag for at skabe de bedste resultater.
Artikel
Toplederkommunikation i praksis
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationLederkommunikationThought LeadershipI RelationsPeople arbejder vi med at forstå toplederes kommunikation bedre. Vi har de sidste fem år investeret tusindvis af timer i interviews med topledere og deres rådgivere, i udvikling og formidling af indsigter og i intern træning af konsulenter. Sideløbende bliver vi ofte spurgt af kommunikationsdirektører, forskere og studerende, hvordan vi selv som eksterne konsulenter arbejder med toplederkommunikation i praksis for vores kunder. Det spørgsmål giver vi nogle svar på her.
Artikel
Er influencer marketing pengene værd?
Influencer marketing
Virksomheders budgetter til influencer marketing stiger verden over. Men manglende forarbejde, for store krav til forbrugeren og dårlig dokumentation af influencer kampagner kan være skyld i, at arbejdet med influencers slår fejl.
Artikel
Aktivér dit employer brand til jobsamtalen – og undgå fejlrekrutteringer
Employer Branding
Rekrutteringsprocessen kan hurtigt blive en omstændig og tidskrævende proces, og en fejlrekruttering kan nemt koste dyrt. Så hvordan sikrer man det rigtige match mellem kandidat og kultur og undgår en dyr og tidskrævende fejlrekruttering? Svaret ligger i dit employer brand.
Træning & workshopsWebinar
Webinar: Markedsføring på TikTok
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Vi oplever en stigende interesse for markedsføring på TikTok. Platformen giver mulighed for stort reach og engagement, hvis du lærer de rigtige greb at kende. Tjek vores webinar ud, hvor vi giver en masse tips.
Webinar
Webinar: Tik Tok
Influencer marketing
Forstå de grundlæggende funktioner og præmisser ved Tik Tok, hvordan det sociale medie differentierer sig, og hvilke muligheder brands har for at etablere sin tilstedeværelse på mediet.
I webinaret møder du også Kristine Esmer, Co-founder hos Planet NUSA, som deler ud af sine erfaringer med Tik Tok.
Træning & workshopsWebinar
Webinar: Det gode stillingsopslag
Employer Branding
Se vores webinar om det gode stillingsopslag, hvor vi sammen med Graduateland dykker ned i, hvad man som virksomhed skal gøre sig af tanker, inden man går i krig med at forfatte et stillingsopslag. Et godt stillingsopslag balancerer mellem beskrivende og brandende elementer og navigerer uden om de største floskler. Det repræsenterer virksomhedens værdier og kortlægger samtidig dagligdagen på kontoret.
CaseTræning & workshops
Københavns Universitet: Udviklingsforløb for kommunikationsrådgivere
by Anders Monrad Rendtorff
For at etablere og styrke et moderne mind-set og stærkere rådgivningskompetencer, udviklede RelationsPeople et træningsforløb for rådgiverne på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.
CaseTræning & workshops
Securitas: Kommunikationstræning for lokale ledere
by Anders Monrad Rendtorff
LederkommunikationFor en stor virksomhed som Securitas kan det være en udfordring at kommunikere relevant og nærværende til alle de lokale afdelinger. RelationsPeople udviklede derfor et kursus målrettet mellemlederne, så de påtog sig større ansvar for kommunikationen og gjorde afstanden mellem hovedkvarter og lokale afdelinger mindre.
Artikel
Forstå psykologien bag influencer marketing, og skab et bedre resultat
Influencer marketingPublic relations
Influencer marketing spiller direkte ind i den måde, vores hjerne er skruet sammen på. Derfor har influencer marketing en unik mulighed for at påvirke forbrugere sammenlignet med andre markedsføringsdiscipliner. Når du forstår psykologien bag influencer marketing, kan du som virksomhed benytte drivkræfterne til at skabe den mest overbevisende kommunikation og opnå et bedre resultat. Her er videnskabens svar på, hvorfor influencer marketing virker.
Artikel
Rekruttering: Afslag og autosvar er vigtig employer branding
Employer Branding
Jobsøgende er blevet rigtig gode til at dele historier om de rekrutteringsprocesser, de gennemgår. Derfor er det også uhyre vigtigt at prioritere både autosvar og afslag, både fordi kandidaten har et netværk, som kan sprede ringe i vandet om jeres måde at kommunikere, men også fordi det kan være med til at understøtte jeres employer brand.
Artikel
Toplederkommunikation: Vores erfaringer fra tre års co-creation med forskningsverdenen
Lederkommunikation
Co-creation er en nyere tendens inden for anvendt forskning, hvor praktikere tages med ind i det videnskabelige maskinrum som aktive medskabere. Resultatet er højere kvalitet og en større relevans, lyder det fra forsker fra Københavns Universitet. Vi kender hende ganske godt, for sammen har vi over de seneste tre år arbejdet på forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens rådgiver’.
Artikel
Landechef hos Samsung: Derfor blander jeg mig i samfundsdebatten
by Nikoline Meincke Larsen
Thought LeadershipVi har talt med Claus Holm, landechef hos Samsung Danmark, om hvorfor det er vigtigt som stor, global teknologivirksomhed at blande sig i debatten om emner som miljø og bæredygtighed, der ved første øjekast er langt fra produkterne.
Artikel
Planet Nusa: Influencer marketing er hjørnesten i strategien
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsFor knap to år siden satte de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer sig for at skabe det bæredygtige sportsbrand, Planet Nusa. Vi har talt med dem om deres digitale rejse fra at være en lille start-up med en god idé til en etableret iværksættervirksomhed i vækst.
Artikel
Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii
Employer Branding
Langt de fleste virksomheder har mærket effekten af corona-pandemien på den ene eller den anden måde. Nogle brancher bløder, men for andre har corona skabt vækst i rasende fart. Mød garnvirksomheden Hobbii, der har ansat over 200 medarbejdere under corona og succesfuldt onboardet alle digitalt.
Artikel
Corporate PR: 5 strategiske overvejelser før du kaster dig ud som thought leader
Public relationsThought Leadership
De forretningsmæssige fordele ved at positionere sig som thought leader er mange. Men inden du overhovedet kan gå til tasterne eller stille dig op på scenen til en konference, ligger en del forarbejde. Her er fem indledende strategiske knæbøjninger, der skal til for at forberede en vellykket indsats som thought leader.
CaseTræning & workshops
IKEA Centre Group: Aktivering af værdier i international ledergruppe
by Kristian Eiberg
LederkommunikationEfter ekspansiv udvikling og tæt på en fordobling i antallet af medarbejdere, havde Inter IKEA Centre Group A/S brug for at få styrket den værdibaserede ledelse i virksomheden.
Artikel
De tre mest læste artikler i 2020
Nyt år, ny viden, nye artikler. Hver måned gør vi os umage for at samle vores skarpeste indsigter, give indblik i de nyeste tendenser og udgive interessante og relevante artikler til glæde for vores læsere, og 2020 var ingen undtagelse. Vi har derfor samlet vores tre mest læste artikler fra 2020, så du kan læse eller genlæse dem.
Artikel
CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden
by Kristian Eiberg
LederkommunikationNår Joe Biden i sin indsættelsestale talte om heling af det amerikanske folk som en af sine hovedopgaver som ny præsident, satte det retning for et præsidentskab. Omvendt er det med hans forgænger som undtagelsen også det, man håber på at høre fra en statsleder, der står over for en splittet nation og et spinkelt parlamentarisk grundlag. Men når topchefer i erhvervslivet som Henrik Poulsen, Jeff Gravenhorst eller Jim Hagemann Snabe udtaler sig om deres bekymring ved en stigende polarisering i samfundet og i verden, stopper vi op, fordi det er usædvanligt. For hvorfor udtaler de sig om noget, der ikke direkte har relation til deres virksomheder?
Artikel
Kan virtuelle influencers være troværdige?
Influencer marketingPublic relations
Virtuelle influencers har vundet indpas inden for de sidste par år, og de fiktive personligheder oplever stor succes som reklamesøjler for nogle af de største fashion brands som Prada, Supreme og Nike. Men hvordan bliver opdigtede karakterer troværdige, og hvilke fordele kan der være ved at benytte sig af dem?
Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer BrandingKan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
Public relations
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Det skal vi læse i juleferien
by Bjørn Andreassen
Hvad skal du læse i juleferien? Vi har spurgt vores kollegaer i RelationsPeople om deres planer og anbefalinger, som vi deler med dig her. Måske bliver du inspireret.
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?
ForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Ensomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
De virtuelle influencere kommer
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsEn ny tendens har set dagens lys – virtuelle influencere, eller avatar influencere. Og de er populære. Det rejser spørgsmålet: er det en afgørende kvalitet, at en influencer er et rigtigt menneske? Vi tager et kig på tendensen.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingHvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Skal jeg bruge mit marketingbudget på influencer marketing?
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsNej, det skal du ikke. I hvert fald ikke, hvis du aldrig har overvejet pointerne i denne artikel. Influencer marketing er en kanal i dit samlede marketing-miks, behandler du den på lige vilkår?
Artikel
3, 2, 1, ACTION: Skab kreative videofortællinger med din smartphone
Kommunikationsstrategi
Dit hemmelige videovåben ligger oftest og venter i baglommen. Med blot en smartphone kan du nemlig komme langt med at producere videofortællinger, der gør det nemmere at komme ud med dine budskaber. Men video-junglen er stor, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang. Derfor får du en video-guide, som kan hjælpe dig i gang med din første video lige fra forberedelsen til optagelser, klipning og redigering.
Artikel
TikTok TakTik
Influencer marketingPublic relations
Vi kan ikke længere komme uden om TikTok, når vi taler om sociale medier. Den kinesiske app deler vandene, og der er efterhånden mange aspekter af den, man kan have en mening om. Ikke desto mindre er der stort potentiale i den omdiskuterede app. Men kan man overhovedet bruge TikTok kommercielt? Her er vores bud på, hvordan man kan bruge den populære videoplatform som kommunikationsværktøj.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret
Public relations
For sjette år i træk afholdt RelationsPeople i samarbejde med Copenhagen Business School overrækkelsen af RelationsPeople Prisen. Prisen uddeles hvert år til det bedste cand.merc.(kom.) speciale, der udmærker sig ved at tænke innovativt og i særlig grad leve op til studiets læringsmål.
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
by Kristoffer Kej
Employer BrandingDer er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Employer branding: Sådan undgår du flosklerne
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingEmployer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?
Lederkommunikation
Kompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.
Træning & workshops
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Employer BrandingSociale medierFår dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Hvad har vi lært af 20 år som bureau?
by Sofie Desmareth Riemann
Dygtigere kunder, sammensmeltning af intern og ekstern kommunikation og et stadigt stigende behov for forretningsrelevante løsninger – det er de vigtigste læringer, vi har gjort os efter 20 år.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Hvad koster et dårligt employer brand?
by Kristoffer Kej
Employer BrandingMarkedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2020
Public relations
For sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.
Artikel
Toplederkommunikation: Tilbage til fremtiden
by Kristian Eiberg
LederkommunikationI år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.
Event
Morgenbriefing: Sådan arbejder du med integreret influencer marketing
Influencer marketingPublic relations
AFHOLDT: Hvordan kan du få mere ud af dine influencer-kampagner? Kom og hør, hvordan Plantorama bruger influencersamarbejder på tværs af deres platforme, og hvordan de sikrer, at en kampagne ikke bliver en enlig svale men i stedet en skattekiste af content med lang levetid.
Event
Gå-hjem-møde: De vigtigste kompetencer for fremtidens kommunikationsdirektør
Lederkommunikation
AFHOLDT: Hvad skal du kunne for at rådgive din topledelse om kommunikation i fremtiden? Hvilke konkrete kompetencer er vigtigst for at lykkes? Og hvad lægger toplederne vægt på i rekrutteringen af deres næste kommunikationsdirektør?
Artikel
Employer branding – stå stærkt i kampen om de bedste medarbejdere
by Kristoffer Kej
Employer BrandingVi har 15 års erfaring med rådgivning om employer branding. Vi har udviklet employer brands for en række danske og internationale virksomheder og organisationer, og vi har hjulpet dem med at få et employer brand ud over rampen i form af kampagner, jobannoncer, video, indhold på sociale medier, jobsites, ambassadørprogrammer, messestande, med videre.
Artikel
3 tips: Sådan evaluerer du din influencer kampagne
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingVi har allerede delt tips og tricks til, hvordan du bruger data til at komme i gang med din influencer kampagne og hvordan data kan bruges effektivt under din influencer kampagne. Nu er det blevet tid til sidste trin, nemlig opsamling og evaluering på din indsamlede data.
Artikel
5 tips: Få succes med online møder og workshops
Kommunikationsstrategi
Hvordan gør man sit indhold levende, når de sidste tre måneder har budt på Teams, WebEx, Skype og Zoom? Hos RelationsPeople har vi tænkt kreativt og opbygget god erfaring med online møder og workshops. Her er vores bud på en dynamisk måde at afvikle virtuelt og skabe større engagement blandt deltagerne.
Artikel
Månedens Profil: Brug følelser og aktivering i din employer branding kampagne
by Kristian Eiberg
Employer BrandingHvordan kommer man fra en employer branding platform til en kampagne, der rammer følelser og skaber engagement i målgruppen? Her kommer vi som corporate communications eller human ressources eksperter på både kunde- og bureausiden ofte til kort. Hvad gør man så? Et samarbejde med et reklamebureau er én vej af gå for at få adgang til de kritiske kompetencer.
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?
Corporate BrandingForandringskommunikation
Fra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Artikel
Fra gimmicks til effektiv kommunikation
by Kenneth Grothe Toustrup
Public relationsCoronaen har bragt os frygt, krise og kedsomhed i rigelige mængder, men den har også bragt os nye muligheder. Ikke mindst i kommunikationsbranchen, hvor vi har fået nye kanaler og nye redskaber på hånden. Her følger tre eksempler.
Artikel
Employer branding i en krisetid – hvad lærte vi af finanskrisen?
by Kristian Eiberg
Employer BrandingDet er svært at åbne et erhvervsmedie uden at falde over historier om virksomheder, der på grund af Covid-19 pandemien må skære i faste omkostninger og reducere antallet af medarbejdere. Der er ingen tvivl om, at både virksomhederne og verdensøkonomien er i gang med at downsize. Men hvad betyder det for virksomhedernes arbejde med employer branding?
Artikel
Tre tips til at få succes med employee advocacy
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer BrandingHvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.
EventTræning & workshops
Workshop: Sådan bliver du en bedre kommunikationsrådgiver for din topleder
ForandringskommunikationLederkommunikation
Der har aldrig tidligere været større krav til de øverste ledere om at kommunikere klart og engagerende både internt og eksternt. Det skaber nye muligheder for de kommunikationsafdelinger, der rådgiver toplederne, men det stiller også nye krav.
EventTræning & workshops
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Månedens Profil: Gyldendal Uddannelse
Public relations
Månedens profil er Linda Frøkjær, som er marketingchef i Gyldendal Uddannelse. Sammen med sine kollegaer, har hun navigeret Gyldendal Uddannelse gennem en tid, hvor fyldte klasselokaler er byttet ud med virtuel undervisning og tomme skolegårde. Vi har talt med Linda om, hvordan Gyldendal Uddannelse har ændret markedsføringsstrategier for at tilpasse sig nye og turbulente tider.
Artikel
The marketing book to rule them all
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsEn ny grundbog i marketing har set dagens lys, og vores rådgiver og partner Sofie har skrevet kapitlet om influencer marketing. Overskriften er måske lidt vel kæk, men hvis du trænger til at få genopfrisket nogle marketing-discipliner, eller du kender et ungt menneske, der har dette behov, så læs med her og få en smagsprøve.
Artikel
Covid-19: Intern kommunikation har aldrig været vigtigere
by Anders Monrad Rendtorff
ForandringskommunikationKrisekommunikationLederkommunikationDer er mange iagttagelser, læringer og refleksioner i landets organisationer i denne corona-tid. Intern kommunikation har sjældent været vigtigere, og både små og store organisationer kan med fordel bruge denne periode til at få kommunikationen mellem medarbejdere og ledere i en retning, som på sigt kan være til stor gavn for både forretning og trivsel. Vi har samlet seks perspektiver om en forandret intern kommunikation
Artikel
Hold øje med data under din influencer-aktivering og få bedre resultater
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsHer kommer anden del i vores serie af artikler om datadrevet influencer marketing, som denne gang vil have fokus på, hvordan data kan bruges, når din aktivering er i gang.
Træning & workshops
Masterclass i datadrevet influencer marketing
Influencer marketingPublic relations
Arbejder du datadrevet med influencer marketing, eller foregår det lidt på gefühl? Har du valgt influencers til en kampagne alene af den grund, at de havde mange følgere og fedt content? Så er du helt sikkert ikke alene, men det skaber bare ikke de bedste resultater. Det vil vi råde bod på med vores mini-kursus i datadrevet influencer marketing.
Artikel
Syv tendenser på sociale medier under corona-lockdown
by Nikoline Meincke Larsen
Corporate BrandingPublic relationsEfterhånden som folk er faldet på plads på hjemme-kontorerne rundt omkring, har det været interessant at følge med i, hvordan danskerne holder liv i deres sociale identitet. Men hvilke tendenser ser vi på de sociale medier i disse dage? Hvilke budskaber bliver formidlet – og hvordan?
Artikel
Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z
by Kristoffer Kej
Employer BrandingVi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.
Artikel
Fire tips til kommunikatører i en Corona-tid
by Kenneth Grothe Toustrup og Anders Monrad Rendtorff
KrisekommunikationLederkommunikationSom de fleste andre faggrupper, er vi, der arbejder med kommunikation, også sprittet grundigt af og sendt hjem på ubestemt tid. Hvad er det for en kommunikationssituation, vi er havnet i, og hvilke redskaber kan vi trække på? Her kommer fire tips til dig, der arbejder med kommunikation.
Artikel
Interview: Gør dit employer brand datadrevet
by Kristoffer Kej
Employer BrandingEmployer branding er blevet en digital disciplin. Kandidater tjekker virksomheder og deres medarbejdere ud på sociale medier, og virksomhederne fisker efter kandidater på LinkedIn og bruger i stigende grad data fra digitale kanaler til at målrette både employer branding og rekrutteringsindsatsen.
Artikel
Fire spørgsmål om din kommunikationsstrategi, som du skal kunne svare på
by Kristoffer Kej
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiDet har aldrig været vigtigere at have en god kommunikationsstrategi. De fleste organisationer er udsat for hyppige forandringer i deres markeder og omverden – og ofte med behov for hastige interne forandringer til følge. Sikrer din kommunikationsstrategi retning, prioritering og en sikker hånd på roret midt i det oprørte hav? Hvis du ikke kan give et klart svar på disse fire spørgsmål, så er det måske tid til at få den skærpet.
Artikel
Kommunikationsstrategi: Gode intentioner – lille publikum
by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiRelevans, involvering og forberedelse er nøgleord, når man skal lave en kommunikationsstrategi, der virker. I denne artikel interviewer jeg to undervisere på Akademi for Kommunikationsstrategi om deres erfaringer med at udvikle kommunikationsstrategi gennem 25 år. De er også mine kolleger i RelationsPeople, nemlig Kristian Eiberg og Anders Monrad Rendtorff.
Artikel
3 trin til forarbejdet i din influencer-kampagne
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsInfluencer marketing lever i bedste velgående på trods af den seneste tids diskussioner i medierne. Men hvordan får du det fulde udbytte af arbejdet med influencers, og hvad kan din virksomhed bruge det til? Over de næste tre nyhedsbreve giver vi dig mulighed for at lære mere om, hvordan du kan udnytte influencernes data før, under og efter en influencer-aktivering. Denne artikel tager udgangspunkt i arbejdet med data før en aktivering.
Artikel
Tune dit employer brand ind på generation Z
by Kristoffer Kej og Kenneth Grothe Toustrup
Employer BrandingDe er unge og energiske, hurtige til at omstille sig, og så forstår de den digitale verden. Generation Z er på vej til at indtage arbejdsmarkedet, men hvordan kan en virksomhed gøre sig attraktiv for den nye generation, der også er kendetegnet ved at være flygtig og svær at fastholde?
Artikel
Bedre rådgiver i praksis
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationEvnen til at skifte perspektiv. Et fælles sprog. En ny lyst i teamet til at være ambitiøs. Det er tre konkrete ting, som rådgivere typisk tager med ud af en praktisk workshop, hvor vi sætter fokus på, hvordan de kan blive bedre rådgivere for deres øverste ledere.
Artikel
Månedens profil: Punktum Design
Corporate Branding
Månedens profil er grafisk designer Søren Varming, der ejer tegnestuen Punktum Design. Med mere end 20 års erfaring som selvstændig, har Søren et utal af kreative facetter. Vi har spurgt Søren, hvad der optager ham mest inden for grafisk design, og hvordan design- og kommunikationsfaget kan gavne hinanden.
Artikel
Employer branding i forandring: Interview med Natalie Birk, Employer Branding & internal communications lead hos Accenture
Employer Branding
Employer branding er blevet en kompleks disciplin. De digitale medier skaber krav om øget gennemsigtighed, mere engagerende historiefortælling og direkte dialog med kandidaterne. Og hastige forandringer i organisationer og deres omverden stiller krav om at kunne tiltrække helt nye typer kandidater – og om konstant at holde virksomheden attraktiv og relevant som arbejdsplads.
Artikel
Lederkommunikation i praksis: Et interview med Louise Neel Høyer, Lead Communication Partner i KMD
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationTopledernes kommunikation er et underbelyst emne til trods for, at både topledere og kommunikatører anser det for at være et vigtigt kommunikationsområde. RelationsPeople stiller skarpt på lederkommunikation i praksis.
Artikel
Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikationAlt peger på, at også det nye år byder på store forandringer i høj kadence. Det vil sætte organisationer under pres og skabe et behov for at sætte retning og skabe følgeskab blandt kunder, medarbejdere og andre interessenter. I konteksten af store, hastige forandringer i stort set alle brancher og sektorer bliver toplederen en afgørende faktor for organisationens kommunikation – både internt og eksternt.
Artikel
Det skal du vide om influencer marketing version 2.0
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relationsInfluencer marketing kan være et rigtig effektivt greb i en længerevarende indsats eller i forbindelse med en kampagne, men i takt med professionaliseringen er der en række elementer, som virksomheder skal være opmærksomme på.
Artikel
Lederkommunikation i praksis: Interview med Lisa Gubi Mørz, Head of Change and Leadership Communication, Danske Bank
by Kristian Eiberg
LederkommunikationNår organisationsændringer eller implementering af nye IT-systemer er på agendaen, er ikke alle mellemledere lige godt rustet til at forklare deres medarbejdere, hvad konsekvenserne er af forandringerne. De fleste mellemledere er nemlig specialister, der mangler topledernes autoritet, træning og personlige ambition om at være en god kommunikator.
Artikel
Månedens profil: Plantorama
by Sofie Desmareth Riemann og Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsVi kickstarter vores nye månedsprofil med Heidi Kørner Bjørn, der er SoMe Manager hos havecenterkæden Plantorama. Vi har talt med Heidi om, hvad der bliver de vigtigste prioriteter for 2020, og hvor hun mener, at influencer marketing er på vej hen.
Artikel
Toplederrådgivning i praksis: ”Meso er nøglen til at forstå Exo”
by Kristian Eiberg
LederkommunikationHvorfor giver det værdi at kunne analysere forretningskonteksten, hvis du skal rådgive topledere om deres kommunikation? Det sad kommunikationsteamet fra en C25 virksomhed bænket hos RelationsPeople for at diskutere en sen eftermiddag en af de sidste dage op til juleferien.
Artikel
Stik bare næsen frem – også selvom du er lille
Public relations
En lille markedsandel er ingen hindring for at komme i medierne, hvis bare nyhedsværdien og talspersonens performance er i top. Det fastslog de samtaler med danske erhvervsjournalister, vi lavede for nylig. Det stiller krav til små virksomheder om at vælge budskaber med omhu – og med kant.
Artikel
RelationsPeople nomineret til SABRE Awards
Corporate BrandingPublic relations
Med kampagnen ’Smagen af 2200’ for Nørrebro Bryghus blev RelationsPeople udvalgt som finalist til 2017 SABRE Awards. Kampagnen blev nomineret i kategorien ’community relations’ og var udvalgt blandt de 2.400 indsendte kampagner.
Artikel
Forstå forretningskonteksten
by Kristian Eiberg
LederkommunikationVi har netop sammen med Københavns Universitet udgivet et white paper med titlen ’Navigating the business context’. Det er det tredje white paper fra forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’, som vi startede i 2018. Læs mere om, hvordan du kan downloade det.
Artikel
Julelæsning: De tre mest læste blogindlæg i 2019
Året går på hæld og i 2019 har passionerede medarbejdere hos RelationsPeople skriblet løs om alt fra toplederkommunikation til influencer marketing. I alt er det blevet til 26 blogindlæg, og vi har fundet de tre højdespringere fra året, der er gået.
Artikel
Tre skarpe til vores nye direktør
by Kenneth Grothe Toustrup
En af årets gode nyheder er, at vi har fået ny direktør. Sofie Desmareth Riemann har efter seks år på bureauet fået titlen og vil fremover være en del af ledelsen sammen med Kristian Eiberg og Kristoffer Kej. Vi har udfordret Sofie med tre skarpe spørgsmål om fremtiden.
CaseTræning & workshops
SAS International: Udvikling af international PR Toolbox
by Kristian Eiberg
SAS International ønskede at professionalisere arbejdet med pressekontakt i sine datterselskaber.
Artikel
Hvad er fremtidens kompetencekrav?
by Anders Monrad Rendtorff
LederkommunikationOffentlig eller privat kommunikationsrådgiver? Er der forskel? Det spørgsmål har vi i samarbejde med Københavns Universitet og Kommunernes Landsforening svaret på i en helt ny analyse af kommunale kommunikatører.
Artikel
Fremtidens Rådgiver 2019: Brug anledninger proaktivt
by Anders Monrad Rendtorff
KommunikationsstrategiLederkommunikationMere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.
Artikel
Hvad skribenten kan lære af parterapeuten
by Kenneth Grothe Toustrup
Public relationsTag dine tekster under armen og kig ind hos parterapeuten. Der er gode kneb at hente, som kan få sproget til at blomstre og tastaturet til at slå gnister.
ArtikelRelationsPeople-prisen
RelationsPeople prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2020
by Kristian Eiberg
Public relationsFor sjette år i træk har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste kommunikationsspeciale.
Artikel
Disse 3 tal skal du have styr på ved influencer-kampagner
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingHar du styr på data, når du arbejder med influencere? Hvis du er i tvivl, så læs med her og få et par tips til, hvilke data du som minimum skal have styr på, når du arbejder med influencer marketing.
EventTræning & workshops
Workshop: Få flere muskler på LinkedIn
by Kristoffer Kej
Public relationsThought LeadershipFår din ledelse nok ud af mulighederne på LinkedIn? En workshop kan tage ledergruppen med i maskinrummet og vise, hvorfor mediet er vigtigt, hvordan hver enkelte leder kan udkomme, og hvordan man når sine mål.
Artikel
Rådgiverrollen kommer ikke af sig selv
by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiVi har gennem nogle år afholdt K-forums kursus om kommunikationsstrategi. Kursisterne har generelt været glade for det og er kommet hjem med en masse nye værktøjer. Men der har altid luret en nagende tvivl hos os: Fik de nu anvendt værktøjerne, når de kom hjem i virksomheden og blev ramt af hverdagen, chefen og forretningens forventninger til, hvad en kommunikatør kan bidrage med?
Artikel
Der er ingen plan for toplederkommunikation
by Anders Monrad Rendtorff
LederkommunikationToplederkommunikation er normalt drevet af en ad hoc tilgang uden strategisk sigte, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt lavet i et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet.
Artikel
PR-potentiale: Syv tips til at finde de gode historier i virksomheden
Public relations
Der findes mange metoder til at opsnuse historier med stærkt PR-potentiale i en organisation. I denne artikel har jeg udvalgt syv. Fælles for dem er, at de er meget operationelle og ofte udspringer af et langt sejt træk, der hedder relationsopbygning.
Artikel
”Wallah din slendrian, pas på dit pudseløjerlige sprog!”
Corporate Branding
Er du vaks ved havelågen, når det kommer til slang og nye smarte ord? Eller står du af i ren kvababbelse? Med inspiration fra et kundebesøg, sætter vi hos RelationsPeople det danske sprog under lup og undersøger, om vi selv kan redde truede ord fra at uddø ved at implementere dem i vores dagligdagssprog. Og om nye og gamle ord kan kombineres og skabe noget unikt.
Artikel
Kernefortællingen er virksomhedens tilstandsrapport
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer BrandingI en verden præget af hyppige forandringer oplever vi stigende fokus på at have en stærk kernefortælling, der kan skabe retning både kommunikations- og ledelsesmæssigt. Alle kan hyre en tekstforfatter til at skrive en kernefortælling, der giver kuldegysninger. Men der skal også være bund i den. Her kan du se de seks spørgsmål, som SKAL være besvaret i din virksomheds kernefortælling, hvis den skal blive til andet og mere end bare en velklingende tekst.
Artikel
Strategisk rådgiver: Teori er ikke nok
by Kristoffer Kej
KommunikationsstrategiSammen med K-forum har vi udviklet et intensivt forløb over to dage, hvor kursisterne bliver klædt på til at sætte sig igennem som strategiske rådgivere. Forløbet er en videreudvikling af den populære K-dag om kommunikationsstrategi, som har kørt i flere år. Her har vi dog oplevet, at en væsentlig barriere for at arbejde mere strategisk i praksis har været, at mange har haft svært ved at sætte sig igennem som rådgivere i hverdagen. Derfor et nyt forløb, der sætter fokus på netop rådgiverrollen.
Artikel
“Influencer marketing er et buzzword” og 4 andre myter om influencer marketing
Influencer marketingPublic relations
I sidste uge tog vi pulsen på influencer marketing i en morgenbrief sammen med Woomio. Vi dykkede ned i en lang række data, som er værdifulde for et succesfuldt influencer-samarbejde. For uden data er influencer marketing vel bare et hyggeligt samarbejde baseret på en god mavefornemmelse?
Artikel
FNs verdensmål. Hvad gør vi selv?
by Kristian Eiberg
Corporate BrandingPublic relationsFNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?
Artikel
Kom godt i gang med toplederkommunikation
by Kristian Eiberg
LederkommunikationEn ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?
ArtikelRelationsPeople-prisen
Vinderspeciale: ”Et bæredygtigt byggeri kan styrke dit brand”
by Kristian Eiberg
Public relationsBygninger står for ca. 40% af det samlede energi- og materialeforbrug i Europa. En bygning med et lavt energiforbrug reducerer ikke blot bygningens CO2-aftryk. Hvis ejeren af bygningen kan kommunikere, at bygningen er bæredygtig, skaber det værdi for både ejer og lejer. Det er en af konklusionerne i det speciale fra Copenhagen Business School, der i år vandt RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom)-speciale.
Artikel
Analyse skærper konkurrencen i Superligaen
by Kristoffer Kej
AnalyseI øjeblikket kan man som fan af et af de 14 hold i Superligaen deltage i den årlige tilskuerundersøgelse og svare på spørgsmål om alt fra kundeoplevelsen på stadion og klubbens dialog med fans på sociale medier til konkrete ønsker til mad, drikke og merchandise. Analysen er udviklet for Superligaen A/S af RelationsPeople og gennemføres i år for ottende gang.
Artikel
Få mere ud af influencer marketing ved at forstå data
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relationsSom virksomhed, der gør brug af influencer marketing, bør du have en grundig forståelse for, hvordan du opsætter KPI’er baseret på data, når du laver kampagner, samt hvordan du evaluerer på disse efterfølgende. Ved at tænke influencer marketing, som du fx tænker native advertisement og Google adwords, får du også langt bedre styr på, hvad det er, du betaler for. Men hvordan opstiller du målbare KPI’er, som kan hjælpe med at afgøre, om brugen af influencers giver værdi for din virksomhed? Og hvilke data skal du bruge for at måle effekten af influencer-aktiviteten? Det giver vi tre gode råd til herunder.
ArtikelRelationsPeople-prisen
Her er de nominerede til RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.)-speciale 2019
by Kristian Eiberg
Public relationsTre specialer er nomineret til prisen for bedste cand.merc.(kom).-speciale, som RelationsPeople og Copenhagen Business School i år uddeler for femte år i træk. Som optakt til prisuddelingen, der finder sted torsdag den 16. maj, har vi taget en snak med de nominerede om deres specialer.
Artikel
Onboarding: Når dit employer brand rammer virkeligheden
by Kristoffer Kej
Employer BrandingNår vi diskuterer employer branding med vores kunder, kommer onboarding af nye medarbejdere ofte op. Det er det første punkt i medarbejderrejsen, hvor de fine budskaber fra jobsitet, annoncen, samtalerne mv. skal stå deres prøve. Derfor er det tit interessant at interviewe nyansatte, når vi rådgiver om employer branding. Og derfor er det også relevant for den ansvarlige for kommunikation eller employer branding at interessere sig for, hvordan man sikrer en god onboarding. Vi har talt med Peter Mejlby, der er CEO i Onboarding Group om, hvorfor onboarding er en vigtig, men ofte overset disciplin.
Artikel
Anbefalinger til inspirationspodcasts på farten
by Sofie Desmareth Riemann
Om et splitsekund er det påskeferie. Det er den perfekte anledning til at få ny viden og inspiration ind gennem ørerne med gode podcasts. Her er vores bedste tips.
Artikel
CEO activism
by Kristian Eiberg
LederkommunikationI sidste uge blandede ISS og IKEA sig i diskussionen om den danske regerings paradigmeskifte i udlændingepolitikken. De to virksomheder har mange flygtninge ansat, og de frygter begge, at truslen om hjemsendelse vil gå ud over de ansattes motivation og engagement. De siger, at det bliver svært for dem at planlægge langsigtet. Markeringerne affødte politiske reaktioner fra både den ansvarlige minister og oppositionen.
Artikel
Toplederkommunikation: Som at piske en god bearnaise!
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation”Den bedste feedback er vel, at jeg stadig er her”. Sagt efter en kort pause og med et skævt smil. Det var reaktionen, når vi i vores interviewundersøgelse med erfarne rådgivere af topchefer spurgte til, hvordan de fik feedback på deres rådgivning. Der blev nikket blandt deltagerne ombord på husbåden Vandvid, da RelationsPeople denne blæsende regnvejrseftermiddag havde inviteret til en briefing om perspektiver på relationen mellem topledere og deres kommunikationsrådgivere.
Artikel
RelationsPeople prisen: Hvor blev de af?
by Kristian Eiberg
I 2019 uddeler RelationsPeople sammen med Copenhagen Business School for femte år i træk prisen for det bedste speciale på cand.merc.(kom.). Men hvad er der blevet af vinderne? Vi har talt med Julie Grønhøj Carlsen, Ditte Ipsen og Jonas Terp Ledam og varmer op til dette års prisoverrækkelse.
Artikel
Influencere er en del af Wonderful Copenhagens marketingstrategi
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingWonderful Copenhagen har over en årrække trådt sine første skridt inden for influencer marketing, og i dag er organisationen klar til en sprint i disciplinen. Vi har mødt kommunikationschefen, der giver sine bedste erfaringer videre.
Artikel
Influencer marketing version 2.0
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingInfluencer marketing kan være et rigtig effektivt greb i en længerevarende indsats eller i forbindelse med en kampagne, men i takt med professionaliseringen er der en række elementer, som virksomheder skal være opmærksomme på.
Artikel
RelationsPeople finalist til en SABRE Award
Kampagner
Med det unikke undervisningsinitiativ KvanteKarina på YouTube, udviklet for CP3-Origins på Syddansk Universitet, er vi sammen med We Love People udvalgt som finalist til dette års SABRE Awards i kategorien 'Educational and Cultural Institutions'.
Artikel
Content marketing – den nye fælles sandkasse
by Sofie Desmareth Riemann
KampagnerPublic relationsRød stue og grøn stue – aka PR-folk og marketingfolk – har lige nu årtiers mulighed for at opnå synergi mellem de to discipliner og dermed i sidste ende væsentlig bedre resultater for den virksomhed eller det brand, der står i centrum. Sandkassen for legen hedder content marketing.
Artikel
Betalte influencer-samarbejder på Instagram
Influencer marketing
Hvordan performer sponsorerede posts på Instagram i forhold til de organiske? Og hvad udgør x-faktoren i de sponsorerede posts med den bedste performance? Vi har analyseret en række danske livsstils-influenceres Instagram-profiler – læs med, og få en række konkrete tips til, hvordan du som virksomhed og influencer skaber de bedste forudsætninger for høje engagement rates på sponsorerede Instagram-posts.