Unge jobansøgere stiller nye krav til dit employer brand
Alexandra Infantino Charquero
Konsulent
+45 31 39 54 38
alexandra@relationspeople.dk
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Den 29. marts 2022
Den nye generation på arbejdsmarkedet – Generation Z fra sidst i 90’erne – adskiller sig markant fra tidligere generationer i deres tilgang til arbejdsgivere og employer brands. Gode jobannoncer, flotte film og et lækkert jobsite er ikke nok for dem. De er vokset op med sociale medier, og har derfor helt naturligt en forventning om transparens og et peer-to-peer-perspektiv, hvor de kan få et autentisk indblik i hverdagen hos en mulig arbejdsplads. De lader sig ikke nøjes med tre medarbejder-profiler på jobsitet, men vil have flere beretninger fra hverdagen, så de kan få et indtryk af kultur, ledelsesstil, arbejdsopgaver og ikke mindst trivslen på arbejdspladsen. Det kom tydeligt til udtryk, da vi for nyligt lavede en serie fokusgruppeinterview med studerende på vegne af en kunde. Formålet med interviewene var at opnå indsigt i, hvordan kunden bedre kunne målrette sin employer branding til de unge.
En af de mest markante opdagelser var, at alle deltagerne uden undtagelse ville starte deres research om en potentiel arbejdsplads på Instagram – ikke virksomhedens eget jobsite eller sågar LinkedIn, som mange virksomheder ellers sværger til, når det kommer til employer branding. Den simple årsag: På Instagram forventede de at få det mest transparente billede af virksomheden og de eksisterende medarbejdere.
Men der er flere ting på spil end blot at lægge flere kræfter i Instagram. Vi har her samlet fire tips til, hvordan du kan gøre mere for at invitere dine potentielle ansøgere indenfor bag kulisserne, og hvordan du kan møde dem i deres behov:
1. Hold dig opdateret på, hvad der siges om dit brand
Siden januar 2018 har Jobindex haft en evalueringsside, hvor ansatte anonymt kan anmelde arbejdspladser og komme med erfaringer fra deres ansættelse. Internationalt står tjenesten Glassdoor for den samme tendens: peer-to-peer anmeldelser af arbejdspladser, præcis som vi kender det fra blandt andet TrustPilot. Anvender du denne indsigt til din fordel, er du godt på vej til at styrke dit employer brand; læg mærke til hvordan din virksomhed omtales; hvad fremhæves positivt? Er det de samme kritikpunkter, der går igen? Dyk ned i kommentarerne og dan dig et overblik over, hvor der potentielt kunne være udfordringer.
2. Inviter de potentielle kandidater ind
En anden stigende tendens er behovet for peer-to-peer-samtaler. Beretninger fra tidligere eller nuværende ansatte giver jobansøgerne et mere transparent indblik i, hvilken virksomhed de kigger ind i. Lad dine potentielle ansøgere møde menneskerne bag virksomheden. Det kan være fysiske arrangementer som virksomhedsbesøg eller samarbejder med studenterorganisationer, eller en præsentationsvideo på hjemmesiden, hvor man møder de ansatte og hører deres fortællinger. Ved at engagere dig med de studerende før de bliver færdiguddannede, har du mulighed for at komme tidligt ind på deres radar og giver de studerende en chance for at lære din virksomhed godt at kende. Det er en investering for virksomheder, som på længere sigt kan opnå en mere relevant ansøgningspulje samtidig med, at ansøgerne føler sig velkomne og prioriterede.
3. Brug de sociale medier til at fremhæve hvordan virksomheden ser ud bag kulisserne
På Instagram har du en oplagt mulighed for at vise et mere ægte billede af, hvordan din virksomhed ser ud bag kulisserne. For Generation Z er det en vigtig kvalitet, at virksomheder anerkender de præstationer, de ansatte slår igennem med og ved at dele billeder af de ansatte og fremhæve deres succeshistorier, møder du et af de krav, de unge stiller. Instagram er også oplagt, når du vil dele billeder af, hvordan din virksomheds arbejdsprocesser og kultur ser ud; arbejder I i teams, sætter I jer udenfor til frokost, når solen skinner, plejer I jeres relationer med middage? På de sociale medier har kandidaterne endnu en mulighed for at møde de ansatte virtuelt, få ansigter på menneskerne bag og følge med i, hvad der rører sig.
4. Indret virksomheden på de nye krav
Generation Z kommer på jobmarkedet med andre forventninger end de tidligere generationer. De har i højere grad fokus på fleksibilitet, trivsel, god aktiv ledelse og et ønske om arbejde, der giver mening. De har set deres forældres generation blive stressede i hamsterhjulet, og de ønsker et helt andet arbejdsliv. Derfor kan du forvente at skulle stå til regnskab for, hvordan din virksomhed forholder sig til ledelse og fleksibilitet. MU-samtaler en gang om året er passé. De nye generationer forventer, at employer brandet viser dem en virksomhed, der har en holdning til ledelse og moderne strukturer, der understøtter hyppig feedback, udvikling og trivsel. Når konsulentvirksomheden Implement indfører muligheden for, at medarbejderne kan vælge deres egen leder, så sender det et klart signal om, at man tager den enkelte medarbejder og deres udvikling alvorligt. Og når it-virksomheden IIH Nordic indfører fire-dages arbejdsuge, viser det, at de aktivt tager stilling til medarbejdernes trivsel. Hvad er din virksomheds ’move’ i denne nye virkelighed? Det bliver et centralt spørgsmål for alle, der arbejder med employer branding.
Læs også ”Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation”.