• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Unge jobansøgere stiller nye krav til dit employer brand

Alexandra RelationsPeople
Alexandra Infantino Charquero

Konsulent
+45 31 39 54 38
alexandra@relationspeople.dk

De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.

Den 29. marts 2022

Den nye generation på arbejdsmarkedet – Generation Z fra sidst i 90’erne – adskiller sig markant fra tidligere generationer i deres tilgang til arbejdsgivere og employer brands. Gode jobannoncer, flotte film og et lækkert jobsite er ikke nok for dem. De er vokset op med sociale medier, og har derfor helt naturligt en forventning om transparens og et peer-to-peer-perspektiv, hvor de kan få et autentisk indblik i hverdagen hos en mulig arbejdsplads. De lader sig ikke nøjes med tre medarbejder-profiler på jobsitet, men vil have flere beretninger fra hverdagen, så de kan få et indtryk af kultur, ledelsesstil, arbejdsopgaver og ikke mindst trivslen på arbejdspladsen. Det kom tydeligt til udtryk, da vi for nyligt lavede en serie fokusgruppeinterview med studerende på vegne af en kunde. Formålet med interviewene var at opnå indsigt i, hvordan kunden bedre kunne målrette sin employer branding til de unge.

En af de mest markante opdagelser var, at alle deltagerne uden undtagelse ville starte deres research om en potentiel arbejdsplads på Instagram – ikke virksomhedens eget jobsite eller sågar LinkedIn, som mange virksomheder ellers sværger til, når det kommer til employer branding. Den simple årsag: På Instagram forventede de at få det mest transparente billede af virksomheden og de eksisterende medarbejdere.

Men der er flere ting på spil end blot at lægge flere kræfter i Instagram. Vi har her samlet fire tips til, hvordan du kan gøre mere for at invitere dine potentielle ansøgere indenfor bag kulisserne, og hvordan du kan møde dem i deres behov:

1. Hold dig opdateret på, hvad der siges om dit brand
Siden januar 2018 har Jobindex haft en evalueringsside, hvor ansatte anonymt kan anmelde arbejdspladser og komme med erfaringer fra deres ansættelse. Internationalt står tjenesten Glassdoor for den samme tendens: peer-to-peer anmeldelser af arbejdspladser, præcis som vi kender det fra blandt andet TrustPilot. Anvender du denne indsigt til din fordel, er du godt på vej til at styrke dit employer brand; læg mærke til hvordan din virksomhed omtales; hvad fremhæves positivt? Er det de samme kritikpunkter, der går igen? Dyk ned i kommentarerne og dan dig et overblik over, hvor der potentielt kunne være udfordringer.

2. Inviter de potentielle kandidater ind
En anden stigende tendens er behovet for peer-to-peer-samtaler. Beretninger fra tidligere eller nuværende ansatte giver jobansøgerne et mere transparent indblik i, hvilken virksomhed de kigger ind i. Lad dine potentielle ansøgere møde menneskerne bag virksomheden. Det kan være fysiske arrangementer som virksomhedsbesøg eller samarbejder med studenterorganisationer, eller en præsentationsvideo på hjemmesiden, hvor man møder de ansatte og hører deres fortællinger. Ved at engagere dig med de studerende før de bliver færdiguddannede, har du mulighed for at komme tidligt ind på deres radar og giver de studerende en chance for at lære din virksomhed godt at kende. Det er en investering for virksomheder, som på længere sigt kan opnå en mere relevant ansøgningspulje samtidig med, at ansøgerne føler sig velkomne og prioriterede.

3. Brug de sociale medier til at fremhæve hvordan virksomheden ser ud bag kulisserne
På Instagram har du en oplagt mulighed for at vise et mere ægte billede af, hvordan din virksomhed ser ud bag kulisserne. For Generation Z er det en vigtig kvalitet, at virksomheder anerkender de præstationer, de ansatte slår igennem med og ved at dele billeder af de ansatte og fremhæve deres succeshistorier, møder du et af de krav, de unge stiller. Instagram er også oplagt, når du vil dele billeder af, hvordan din virksomheds arbejdsprocesser og kultur ser ud; arbejder I i teams, sætter I jer udenfor til frokost, når solen skinner, plejer I jeres relationer med middage? På de sociale medier har kandidaterne endnu en mulighed for at møde de ansatte virtuelt, få ansigter på menneskerne bag og følge med i, hvad der rører sig.

4. Indret virksomheden på de nye krav
Generation Z kommer på jobmarkedet med andre forventninger end de tidligere generationer. De har i højere grad fokus på fleksibilitet, trivsel, god aktiv ledelse og et ønske om arbejde, der giver mening. De har set deres forældres generation blive stressede i hamsterhjulet, og de ønsker et helt andet arbejdsliv. Derfor kan du forvente at skulle stå til regnskab for, hvordan din virksomhed forholder sig til ledelse og fleksibilitet. MU-samtaler en gang om året er passé. De nye generationer forventer, at employer brandet viser dem en virksomhed, der har en holdning til ledelse og moderne strukturer, der understøtter hyppig feedback, udvikling og trivsel. Når konsulentvirksomheden Implement indfører muligheden for, at medarbejderne kan vælge deres egen leder, så sender det et klart signal om, at man tager den enkelte medarbejder og deres udvikling alvorligt. Og når it-virksomheden IIH Nordic indfører fire-dages arbejdsuge, viser det, at de aktivt tager stilling til medarbejdernes trivsel. Hvad er din virksomheds ’move’ i denne nye virkelighed? Det bliver et centralt spørgsmål for alle, der arbejder med employer branding.

Læs også ”Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation”.

Tilmeld nyhedsbrevAlexandra Infantino CharqueroArtiklerEmployer Branding
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér