• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation

Mai RelationsPeople
Mai Steenbock Nielsen

Konsulent
+45 23 29 08 42
mai@relationspeople.dk

En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.

Den 28. december 2021

Motivation er ikke længere bare løn og personalegoder. I dag findes motivation for mange i den gode virksomhedskultur, som skabes, bekræftes og udvikles gennem medarbejdernes adfærd, kommunikation og holdninger. Ifølge motivations- og meningsskabelsesteori er det derfor nødvendigt at dykke ned i, hvad der motiverer medarbejderne og hvordan vi i kommunikationen kan aktivere disse motivationsfaktorer for derved at påvirke kulturen på arbejdspladsen.

Motivation består af tre basale hovedelementer

Motivation er selvfølgelig individuelt og kan komme i mange former. Dog har psykologerne Edward Deci and Richard Ryan i deres Self Determination Theory fundet frem til tre hovedelementer, der bidrager til motivation.

Første område er ’tilhørsforhold’, som omhandler det at være en del af en social sammenhæng samt hvordan det enkelte individ opfattes i en social sammenhæng. Næste område er ’autonomi’, der sætter fokus på vigtigheden af, at man som person kan handle ud fra sin egen overbevisning i stedet for at blive dikteret og adlyde ordrer. Sidste område er ’kompetence’, der handler om at have viden og tro på, at man er i stand til at udføre en given handling.

Kommunikation bidrager til kulturen gennem meningsskabelse

Som mennesker er vi programmeret til at opfange signaler hele tiden og skabe en mening i vores hverdag og liv ud fra dem – også kaldet meningsskabelse.

Meningsskabelse sker i stor grad på arbejdspladsen, hvor hver medarbejders egen meningsskabelse er med til at forme kulturen, når den kommer til udtryk gennem adfærd, handlinger og kommunikation. Derfor er kommunikation en effektiv vej til at aktivere motivationsfaktorer og påvirke den fælles meningsskabelse på arbejdspladsen og derved kulturen. Dette kaldes inden for Karl Weicks meningsskabelsesteori for enactment.

 Meningsfuld kommunikation styrker kulturen

Lad os tage et praktisk eksempel på enactment i form af en besked fra en leder til sine medarbejdere: ”Når de nye medarbejdere starter, har vi brug for, at alle giver den gas i forhold til at hjælpe dem i gang – men med den omgangstone, vi har, er jeg ikke nervøs for det – så på forhånd TAK!”

Med denne sætning aktiveres alle tre motivationsfaktorer. Autonomi og kompetence ses i form af en tillid fra ledelsen til, at medarbejderne på egen hånd har kompetencerne til at få de nye medarbejdere i gang. De dikteres eller instrueres ikke til at gøre det på en bestemt måde, så de har deres egen selvbestemmelse til at gøre det, som de ser bedst. Beskeden taler også ind i samhørigheden ved at fokusere på samarbejdet og den gode omgangstone, der er på arbejdspladsen.

Hvordan bruger vi meningsfuld kommunikation i praksis?

Ovenstående sætning alene maler et billede af en arbejdsplads med kompetente medarbejdere, der har stor tillid fra ledelsen til, at de gennem samarbejde kan få ting til at lykkes. Dette billede bidrager til medarbejdernes meningsskabelse og vil med sandsynlighed indgå i medarbejdernes fremtidige meningsskabelse omkring arbejdspladsen.

Det er klart, at et enkelt billede ikke alene kan give kulturen det helt store ansigtsløft, og det indgår vel og mærke også kun som et enkelt element i det hav af indtryk, der er med til at forme hver enkelt medarbejders meningsskabelsesproces. Alligevel er det relevant, for jo flere billeder som disse, man kan italesætte omkring arbejdet og arbejdspladsen i kommunikationen med medarbejderne, jo mere påvirker det deres meningsskabelse i forbindelse med arbejdet, arbejdspladsen og kulturen.

Derfor handler det i praksis om, at man som leder eller kollega kan italesætte de tre motivationsfaktorer i det daglige arbejde i kommunikationen med medarbejdere eller kollegaer. Faktorerne skal tilpasses til den enkelte arbejdsplads og kommunikeres i den rette tone, men kan altså virke som et effektivt værktøj til at styrke kukturen.

Der findes mange former for meningsskabelse, som man kan dykke ned i for yderligere at skærpe den meningsfulde kommunikation og styrke kulturen og motivationen på arbejdspladsen.

 

Læs også: Den nye generation brænder for de bløde værdier

Tilmeld nyhedsbrevMai Steenbock NielsenArtiklerKommunikationsstrategiEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér