• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
alfa laval
+ Tilmeld nyhedsbrev

Udvikling af en ny kernefortælling for Alfa Laval

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Alfa Laval er en global industrivirksomhed med hovedkontor i Lund og beskæftiger mere end 20.000 medarbejdere over hele verden. Virksomheden oplever stor vækst og møder derfor nye kunder og partnere, der ikke i forvejen kendte til virksomheden eller dens produkter og løsninger. Væksten skabte også et behov for et stærkere employer brand for at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Derfor ønskede Alfa Laval at udvikle en ny kernefortælling.

Udfordringen var at identificere, hvad der var fælles for en virksomhed, som laver løsninger til tre meget forskellige industrier: Energi, Fødevarer & Vand samt Marine. Selvom Alfa Laval er global markedsleder inden for flere af sine kerneområder, var der også store forskelle på Alfa Lavals position på de forskellige markeder.

RelationsPeople gennemførte i projektets første halvdel en meta-analyse af alle tidligere kernefortællinger og andre strategiske formuleringer, konkurrentpositioner samt nyere analyser af virksomhedens kultur og kunder. Herefter gennemførte RelationsPeople et stort antal kvalitative interviews med topledere i Alfa Lavals globale organisation. På baggrund af analysen af dette omfattende datamateriale udviklede RelationsPeople i samarbejde med Alfa Lavals kommunikationsdirektør anbefalingen til en position, der på tværs af de tre industrier var både autentisk og attraktiv for interne og eksterne interessenter.

I projektets anden halvdel udviklede RelationsPeople en kernefortælling bestående af flere forskellige dele. Kernefortællingen blev i en proces over flere måneder kvalificeret gennem en co-creation proces i form af møder og workshops med de kommende brugere af platformen i Alfa Lavals globale organisation: Ledere i Kommunikation, Investor Relations, Human Resources, Marketing og Bæredygtighed. Koncerndirektionen vedtog den endelige version på baggrund af indstillingen fra Kommunikation.

Resultatet blev en kernefortælling bestående af flere dele med overskriften Pioneering Positive Impact og en budskabsplatform, der gjorde det nemt at kommunikere essensen af Alfa Laval i praksis. Pioneering Positive Impact udtrykte Alfa Lavals stærke position og visionære bidrag til den grønne omstilling på tværs af de tre industrier. Et andet resultat var en hurtig implementering af kernefortællingen inden for alle funktionsområder som følge af co-creation processen, hvor de kommende brugere havde bidraget til udviklingen. Processen er dybt forankret i et projektkontor og et brandingakademi, der bruges til at rulle alle elementerne, inkl. en ny visuel identitet ud.

RelationsPeople har siden samarbejdet med de funktionsansvarlige i Alfa Laval for at integrere Pioneering Positive Impact i bl.a. Alfa Lavals employer branding platform, platformen for bæredygtighedskommunikation samt dybt i forretningen i særligt tilrettede versioner af den centrale fortælling.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergCasesCorporate BrandingEmployer BrandingESG
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Kristoffer Kej og Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Ny rapport: 7 sandheder om greenwashing
ESG
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESG
Greenwashing er et tilbagevendende tema i både medier og virksomheders kommunikation – men hvor opstår de største risici egentlig? Og hvordan kan man tage noget af forvirringen ud af at kommunikere om bæredygtighed?
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Ny podcast hjælper dig med at kommunikere om ESG
by Mai Steenbock Sørensen og Eva Harpøth Skjoldborg
ESG
Har du dokumentation nok med i pressemeddelelsen, eller er du bekymret for, at annoncen går i greenwashing-fælden?

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin