Genopliver ESG
profilbrochuren i år?
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.
Vi har de sidste uger præsenteret en ny analyse af ESG-kommunikation for kommunikationsafdelinger i danske virksomheder, hvor den kommunikationsansvarlige har bidraget med et interview. Spændte har vi været på, hvordan de indsigter, vi indsamlede ved årsskiftet, ville ræsonnere flere måneder senere inden for et så dynamisk emne som ESG.
Uret tikker
Det er i disse samtaler, at snakken om profilbrochuren er opstået. De største danske virksomheder har i denne tid meget travlt med dobbelt væsentlighedsanalyser, justering eller udvikling af en ny ESG-strategi og forberedelse af den integrerede rapport som følge af den nye danske årsregnskabslovs integration af CSRD. For sidstnævnte betyder, at ikke alt det indhold, der tidligere var i virksomhedens bæredygtighedsrapport, kan følge med over i den integrerede rapport for regnskabsåret 2024.
Forståeligt nok er det et af de emner, vi har diskuteret med de kommunikationsteams, vi har mødt, når vi har præsenteret konklusioner og anbefalinger. Ingen tror nok rigtigt på, at den klassiske profilbrochure skal støves af, og ideerne går i stedet i retning af digitale formater. Vi har dog ikke mødt nogen endnu, der har løsningen på plads.
En intern samtale om ESG mangler
Andre tilbagemeldinger fra vores præsentation af analyserapporten giver medvind til et andet emne, vi i RelationsPeople allerede aktuelt er optaget af, nemlig den øgede betydning af intern og lederkommunikation.
Link: https://relationspeople.dk/intern-kommunikation-artikelsamling/
En af de fem anbefalinger i analyserapporten er, at den kommunikationsansvarlige skal have særlig opmærksomhed på netop dette område. Det halter både efter og er samtidig helt afgørende for en effektiv forankring af ESG-dagsordenen i virksomheden og realisering af en forretningsstrategi, hvor ESG indgår – som er tilfældet for alle virksomhederne i vores analyse. Det er afgjort, hører vi, den interne ESG-kommunikation, der står svagest i vores interviewundersøgelse, og det er her, hvor der er brug for at integrere ESG-indhold i eksisterende interne kommunikationsaktiviteter og udvikle et sprog for ESG, der er relevant for alle medarbejdere.
Nå, ja, og så er der toplederne. Vi hører fra de kommunikationsansvarlige, at det er en udfordring at få topledelsen til løbende at prioritere ESG-emner i den interne toplederkommunikation, og at det vækker genklang, at hvis topledelsen ikke taler om det, så er det nok ikke vigtigt.
Deltager eller tilskuer?
Tilbage står vi med en oplevelse af, at ESG-området udvikler sig hastigt, men at det i mindre grad gælder ESG-kommunikation. Der er derfor en risiko for, at det kan skabe en afstand mellem de kommunikationsansvarlige, der har mindset og intern position til at følge med de mange nye udfordringer og så dem, der ikke har det. Eller med andre ord: ESG-kommunikation kan meget vel blive en faktor, der opdeler kommunikationsansvarlige i deltagere og tilskuere i forhold til virksomhedens fremtid, og i denne sport vinder man ikke ved at sidde på bænken.