• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Hvide puslebrikker
+ Tilmeld nyhedsbrev

Få den interne samtale til at rulle med et dialoghjul

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Den interne kommunikation står over for et comeback efter i årevis at have stået i skyggen af ekstern kommunikation. Men intern kommunikation har i de fleste organisationer også mange mødre og fædre, og derfor kan det være uklart, hvordan man afgrænser området og hvem der har ansvaret.

En måde at strukturere eller omstrukturere den interne kommunikation på, er ved at betragte den som en cyklisk bevægelse – eller som et simpelt hjul. Hjulet kan en organisation være fælles om, uanset hvilke stabsfunktioner eller ledere der har det formelle ansvar.

Det interne dialoghjul har det såkaldte town hall-møde som omdrejningspunkt. Strukturen i hjulet skaber et enkelt overblik over alle hovedelementerne i den integrerede, interne kommunikation. Trin for trin sikrer strukturen, at opgaverne løses i den rigtige rækkefølge. Hvis strukturen er ny, kræver det i en periode en særlig opmærksomhed fra ledelsen og kommunikationsafdelingen, men når strukturen er indarbejdet, sikrer den, at organisationens interne kommunikation er blevet kompetent på et højere niveau.

De seks trin

Trin 1
Town hall-mødet forberedes med agenda, præsentationer, fordeling af præsentationer og gerne også en generalprøve.

Trin 2
Mellemlederne orienteres om agendaen for town hall-mødet. Hvis der er kritiske agendapunkter, indkalder topledelsen mellemlederne til et orienteringsmøde, så de kender til indholdet inden town hall-mødet og kan begynde at forberede deres egen lederkommunikation til medarbejderne.

Trin 3
Town hall-mødet afvikles – gerne med mulighed for dialog. Kommunikationsafdelingen sidder med og registrerer spørgsmål og reaktioner for at kunne følge op på mødet.

Trin 4
Topledelsen orienterer mellemlederne om forventningerne til deres opfølgning fx på næste afdelingsmøde. Der følger eventuelt en præsentation, en Q&A eller en vejledning med.

Trin 5
På intranettet publicerer kommunikationsafdelingen en eller flere artikler, en voxpop, en video eller lignende, der tager afsæt i det, der viste sig at være særlig interessant på town hall-mødet.

Trin 6
Medarbejderne – eller blot et udsnit af dem – modtager 5-6 spørgsmål, der følger op på town hall-mødet, artikler på intranettet og nærmeste leders kommunikation. Svarene fra denne pulsmåling er med til at kvalificere trin 1 i den næste cyklus i det interne dialoghjul.

Parat til den særlige begivenhed

Alle organisationer oplever fra tid til anden behovet for en specifik kommunikationsplan, der skal understøtte en strategiimplementering, en stor organisationsforandring e. lign. Konteksten kan være en ’burning platform’ eller en ’burning ambition’. Hvis organisationen allerede har etableret et internt dialoghjul, er der mange fordele: Organisationen har opnået en intern kommunikationskompetence og skal ikke i forbindelse med en større forandring også opfinde et system – et format – til at kommunikere forandringen. Det er særligt værdifuldt med et etableret system, når topledelse og stabsfunktioner bruger al deres energi og opmærksomhed på selve forandringen.

Kom godt i gang

For kommunikationschefen med ambition om at styrke strukturen for den interne kommunikation er her nogle forslag til at komme i gang.

  • Først skal der gøres lidt hjemmearbejde. En forudsætning for at en forpligtende systematik bliver en succes er, at ledelsen reelt er klar til dialog (tovejs linjekommunikation) og til matrixkommunikation (at mellemlederne bliver inddraget og får en klar rolle)
  • Hvis svaret er ja til ovenstående, er næste trin at kortlægge den nuværende praksis. Hvordan foregår den i dag og hvordan matcher den de seks trin i dialoghjulet. Hvor er I godt med, og hvor er der huller?
  • Ressourcer er sjældent optimale, så start derfor med at forbedre ét trin ad gangen. Lav en plan for de næste trin. Se det som en pilot, der i praksis indebærer nogle justeringer i nuværende praksis.
  • Evaluer løbende og find derigennem argumenter til at tage næste skridt.

Som kommunikationschef skal du huske, at du nok er den eneste, der har et klart målbillede, hvis du vil have samtalen i organisationen til at rulle bedre med et internt dialoghjul. Derfor skal du være forberedt på forhindringer undervejs og være tålmodig med resten af organisationen, som helt sikkert er optaget af noget andet end den interne kommunikation.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerIntern kommunikationLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Vejrudsigter, kæledyrsbesøg og sitcoms: Kreativ formidling er et strategisk greb i intern kommunikation
Læsesal
Intern kommunikation
RelationsPeople har talt med en række kommunikationsansvarlige om, hvordan de arbejder med intern kommunikation. Indsigterne viser, at kreative formater flittigt bliver brugt som strategiske kommunikationsgreb i danske virksomheder, fordi de rammer en bred målgruppe effektivt.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin