Lederkommunikation: Davos er en fristende anledning – skal du gribe den?
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Hvis disciplinerne CEO-aktivisme, thought leadership og strategisk lederkommunikation ringer en klokke hos dig, så har du muligvis skævet til Davos og World Economic Forum. Skal du som kommunikationsrådgiver sende din kunde eller direktør af sted? Her følger en række anbefalinger, du kan tage med i dine overvejelser.
Det 54. World Economic Forum er netop lukket og slukket. Igen i år har verdens førende statsledere, politikere, virksomhedsledere og ikke mindst topjournalister og meningsdannere været samlet på de helt store scener. Temaerne er lige så store, og der er klimakrise, verdensfred og global økonomi på plakaten.
En sådan anledning kan få det til at krible i de fleste kommunikationsrådgivere med temaer, medier og meningsdannere af den kaliber til stede på et og samme topmøde. Hvad skal du så svare, hvis en kunde eller din direktør spørger, om det er en god ide at tage til Davos?
Det giver jeg nogle bud på efter en lille uge i alpebyen.
- Stil skarpt på ’hvorfor’
Det første man som rådgiver for en topchef skal spørge til, er hvad man gerne vil opnå med at deltage. Det kan der være mange gode grunde til. Mødet kan være en sjælden mulighed for at møde en bestemt topleder, minister eller anden nøgleperson. Eller en chance for at træde frem på scenen med en bestemt dagsorden. Tyg på beslutningen en ekstra gang og overvej, hvordan turen spiller sammen med strategien, og hvorfor I skal booke billetten, så formålet ikke drukner i det imponerende show, man møder dernede. - Undervurder ikke hjemmearbejdet
Niveauet blandt panelister er tårnhøjt, og de kommer fra øverste hylde: kongelige højheder, regeringschefer, topchefer og moderatorer fra topuniversiteter og tier 1 medier. Skal man derfor deltage som dansk topchef, skal man kunne levere i verdensklasse og matche meget garvede panelister, moderatorer og tilhørere. Det kræver selvindsigt, forberedelse og træning, og selv da kan man ikke forvente at brænde igennem, fordi tilhørerne er så godt vant. Det kræver knofedt af dig som ’trusted advisor ’ at forberede en topchef til at brænde igennem med klare budskaber, solidt datagrundlag og retorik, der matcher situationen. - Kobl til den øvrige toplederkommunikation
Man kan deltage for at lytte og man kan deltage for at komme af med vigtige budskaber. Men hvis en deltagelse skal batte, skal man som topchef turde stikke næsen frem i debatter om demokrati, polarisering, diversitet, klima og geopolitik. Det man som rådgiver kan være optaget af, er, hvordan disse budskaber hænger sammen med toplederens øvrige kommunikation? Er han eller hun kun CEO-aktivist i Schweiz, eller gælder det også, når der er interviews med hjemlige medier, møder med analytikere eller townhalls med medarbejderne? - Er turen pengene værd?
En sidste, men ikke uvæsentlig, observation er økonomien. For det har en pris at deltage i verdens mest eksklusive topmøde, hvor umulig logistik, stor efterspørgsel, stor betalingsevne og et begrænset udbud gør alting virkelig dyrt. Det gælder også for dem, der kommer i eget privatfly til Zürich og i stedet for de ca. 2,5 time i bil foretrækker at lande i helikopter på den frosne sø i udkanten af Davos. Der er store penge med på mødet, og det sætter sit præg, som vi andre mere almindelige deltagere også mærker, så tag det med i overvejelserne.
Jeg har både kunder, hvor topchefen har fravalgt at være i Davos, og kunder som overvejer det. Så er det en god ide for en dansk topchef at deltage i World Economic Forum? Hvis ovenstående observationer ikke afskrækker, kan Davos være en gylden mulighed for at trykke nye hænder og træde frem i lyset med relevante temaer.