• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Træning
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
World Economic Forum, Davos
+ Tilmeld nyhedsbrev

Lederkommunikation: Davos er en fristende anledning – skal du gribe den?

Kristian
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Hvis disciplinerne CEO-aktivisme, thought leadership og strategisk lederkommunikation ringer en klokke hos dig, så har du muligvis skævet til Davos og World Economic Forum. Skal du som kommunikationsrådgiver sende din kunde eller direktør af sted? Her følger en række anbefalinger, du kan tage med i dine overvejelser.

Det 54. World Economic Forum er netop lukket og slukket. Igen i år har verdens førende statsledere, politikere, virksomhedsledere og ikke mindst topjournalister og meningsdannere været samlet på de helt store scener. Temaerne er lige så store, og der er klimakrise, verdensfred og global økonomi på plakaten.

En sådan anledning kan få det til at krible i de fleste kommunikationsrådgivere med temaer, medier og meningsdannere af den kaliber til stede på et og samme topmøde. Hvad skal du så svare, hvis en kunde eller din direktør spørger, om det er en god ide at tage til Davos?

Det giver jeg nogle bud på efter en lille uge i alpebyen.

  • Stil skarpt på ’hvorfor’
    Det første man som rådgiver for en topchef skal spørge til, er hvad man gerne vil opnå med at deltage. Det kan der være mange gode grunde til. Mødet kan være en sjælden mulighed for at møde en bestemt topleder, minister eller anden nøgleperson. Eller en chance for at træde frem på scenen med en bestemt dagsorden. Tyg på beslutningen en ekstra gang og overvej, hvordan turen spiller sammen med strategien, og hvorfor I skal booke billetten, så formålet ikke drukner i det imponerende show, man møder dernede.
  • Undervurder ikke hjemmearbejdet
    Niveauet blandt panelister er tårnhøjt, og de kommer fra øverste hylde: kongelige højheder, regeringschefer, topchefer og moderatorer fra topuniversiteter og tier 1 medier. Skal man derfor deltage som dansk topchef, skal man kunne levere i verdensklasse og matche meget garvede panelister, moderatorer og tilhørere. Det kræver selvindsigt, forberedelse og træning, og selv da kan man ikke forvente at brænde igennem, fordi tilhørerne er så godt vant. Det kræver knofedt af dig som ’trusted advisor ’ at forberede en topchef til at brænde igennem med klare budskaber, solidt datagrundlag og retorik, der matcher situationen.
  • Kobl til den øvrige toplederkommunikation
    Man kan deltage for at lytte og man kan deltage for at komme af med vigtige budskaber. Men hvis en deltagelse skal batte, skal man som topchef turde stikke næsen frem i debatter om demokrati, polarisering, diversitet, klima og geopolitik. Det man som rådgiver kan være optaget af, er, hvordan disse budskaber hænger sammen med toplederens øvrige kommunikation? Er han eller hun kun CEO-aktivist i Schweiz, eller gælder det også, når der er interviews med hjemlige medier, møder med analytikere eller townhalls med medarbejderne?
  • Er turen pengene værd?
    En sidste, men ikke uvæsentlig, observation er økonomien. For det har en pris at deltage i verdens mest eksklusive topmøde, hvor umulig logistik, stor efterspørgsel, stor betalingsevne og et begrænset udbud gør alting virkelig dyrt. Det gælder også for dem, der kommer i eget privatfly til Zürich og i stedet for de ca. 2,5 time i bil foretrækker at lande i helikopter på den frosne sø i udkanten af Davos. Der er store penge med på mødet, og det sætter sit præg, som vi andre mere almindelige deltagere også mærker, så tag det med i overvejelserne.

Jeg har både kunder, hvor topchefen har fravalgt at være i Davos, og kunder som overvejer det. Så er det en god ide for en dansk topchef at deltage i World Economic Forum? Hvis ovenstående observationer ikke afskrækker, kan Davos være en gylden mulighed for at trykke nye hænder og træde frem i lyset med relevante temaer.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
ArtikelUncategorized @da
Fem myter om træning i lederkommunikation
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin