Ny rapport om ESG-kommunikation
Har du spørgsmål til rapporten eller vores arbejde med ESG-kommunikation?
Eva Harpøth Skjoldborg
ESG seniorrådgiver
+4561308023
eva@relationspeople.dk
Hvad er de fem kritiske opgaver lige nu? Skal ESG skrives ind i virksomhedens kernefortælling eller have sin egen? Hvilken rolle kan kommunikationschefen spille ift. ESG-kommunikation? Får vi brug for nye formater og kanaler?
Spørgsmålene dukkede op flere gange i arbejdet med vores nye rapport, og de illustrerer en vigtig pointe: ESG-kommunikation er lettere sagt end gjort. Det kræver ny strategi, metode og sprog at kommunikere om ESG. Det er der ikke så mange, der har endnu.
Virksomheder poster i øjeblikket flere ressourcer i ESG end nogensinde før. Nogle vil foran konkurrenterne, nogle har øjnene fast rettet mod compliance med de mange nye lovkrav på området, nogle prøver blot at blive i stand til at svare på spørgsmål, de får fra banker, kunder, medarbejdere, kommuner, medier og omverden i øvrigt. Fælles er, at alle løber stærkt uden at være helt sikre på retningen.
Vores undersøgelse af ESG-kommunikation i store danske virksomheder foretaget omkring årsskiftet viser f.eks.:
- at tre fjerdedele af de kommunikationsansvarlige i undersøgelsen finder det udfordrende at fokusere og prioritere i kommunikationen af ESG, selvom alle de deltagende virksomheder har ESG integreret i forretningsstrategien
- at ejerskabet for ESG-kommunikation er distribueret og følger de ESG-ansvarlige snarere end de kommunikationsansvarlige
- at intern kommunikation halter en del efter den eksterne kommunikation af ESG – og at sidstnævnte er præget af bekymring for at sige mere, end man kan dokumentere.
- at man er tøvende over for, hvilke nye formater og kanaler, der bliver behov for, når den selvstændige ESG-rapport forsvinder
Du kan downloade rapporten via formularen nedenfor.