• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Employer branding: Den nye generation brænder for de bløde værdier

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.

Den 24. november 2021

Hvad skal der stå øverst i den kommende stillingsannonce? Når skribenten sidder i rekrutteringens maskinrum og skal bygge annoncen op, afhænger resultatet selvsagt af budskaberne og matchet med målgruppen. En prioriteringsøvelse, for hvilke dele af arbejdslivet i netop denne virksomhed skal trækkes helt frem og vække interessen derude på jobmarkedet?

Hvis du skriver stillingsannoncer, er der gode tips at hente her og her

Fritid og kollegaer over grøn omstilling

Her kan det godt betale sig at skele til de seneste studier af, hvad der optager de kommende kandidater. Og det er hverken purpose eller personalegoder, der topper listen over de mest populære budskaber. Det fortæller Mette Obelitz, der udover at producere egne analyser og studier hos Marketminds også har taget et kig på de seneste resultater fra flere internationale undersøgelser og peger blandt andet på Young Professional Attraction Index (foretaget af Academic Work) og Universums Ranking Report 2021.

”Når jeg ser på top 10 over de budskaber, der fænger mest hos de unge mellem 20 og 30 år, så er det overraskende, at ‘work life balance’ og ‘et socialt arbejdsliv’ kommer før fx løn og den grønne omstilling. Det kommer især bag på mig, at den ellers meget aktivistiske gruppe af unge lægger større vægt på den mentale trivsel og gode kollegaer end et større samfundsmæssigt purpose, som man ellers kunne have gættet på,” siger Mette Obelitz

Frygten for hamsterhjulet er afgørende

Hvor meget betyder det for dig, at du kan arbejde med den grønne omstilling i dit kommende job? Her kunne man nemt svare, at det selvfølgelig betyder meget at kunne arbejde med noget samfundsnyttigt i et større perspektiv. De interessante svar kommer ifølge Mette Obelitz, når man i spørgsmålet beder respondenten vælge. Fx ved at spørge: Hvor meget vil du gå ned i løn for at få en bedre work life balance? Eller: Vil du have gode kollegaer omkring dig eller bidrage til den grønne omstilling? Kort sagt, hvad er vigtigst for dig?

”Når man i spørgerammen tvinger respondenterne til at vælge, får vi et andet billede, og her er tendensen klar. De unge frygter forældrenes hamsterhjul og det klassiske 08.00 til 16.00. Deres skrækbillede er ganske enkelt at sidde alene på et kontor og kede sig. De sætter udvikling og læring højt og søger det venlige arbejdsmiljø. Her skal man som virksomhed tydeliggøre, at man kan blive en del af et team, hvor man støtter hinanden. Der skal helst være stor personlig frihed indbygget i jobbet, og man lander ikke i et hårdt konkurrencemiljø. Ifølge de nye undersøgelser, så vil man med de budskaber tale direkte ind i præferencen hos den unge målgruppe,” siger Mette Obelitz.

Arbejde er ikke alt

Som sagt står det hele menneske og det venlige arbejdsmiljø øverst på kandidaternes ønskeliste, men karrieremuligheder, faglige udfordringer, løn, bæredygtighed, purpose og flere andre parametre er fortsat i spil. Og her vil det ideelle valg for kandidaten ifølge Mette Obelitz være et både og.

”Det er en stor beslutning at skifte job, og hvis de unge kan vælge, vil de uden tvivl helst have det venlige arbejdsmiljø, purpose, god løn og alt det andet på én gang. Det vigtigste budskab til virksomhederne på baggrund af undersøgelserne er nok, at livet ved siden af arbejdet fylder mere. For de unge smelter arbejde og fritid sammen. Arbejde er ikke alt, og det må virksomhederne både erkende og synliggøre, hvis de vil gøre sig attraktive for de unge på vej på arbejdsmarkedet,” siger Mette Obelitz.

Fik du læst: ”Tune dit employer brand ind på generation Z”?

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér