• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
det gode stillingsopslag
+ Tilmeld nyhedsbrev

Employer branding: 6 tips
til det gode stillingsopslag

Kenneth RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.

6. november 2020

1. Vis et autentisk billede af arbejdspladsen
Hvor svært kan det være? Et typisk stillingsopslag fylder ikke mere end en lille side, og de fleste velskrivende HR- og kommunikationspersoner kan vel hurtigt vride en brugbar tekst ud af ærmet. Måske. For det er lettere sagt end gjort, og stillingsopslaget er ikke nogen nem disciplin. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og det skal teksten afspejle. Derfor bør stillingsannoncen ideelt udspringe af et godt employer brand, der er baseret på analyse og strategi og funderet i klare kernebudskaber med udgangspunkt i, hvordan arbejdslivet og kulturen ser ud hos jer. Hvis du som skribent kan beskrive virksomheden og arbejdspladsen med afsæt i kernebudskaberne, har du et bedre grundlag for at tegne et troværdigt og appellerende billede af arbejdspladsen. Og det bliver nemmere at skrive ”om os”- teksten, hvis der allerede ligger en gennemarbejdet beskrivelse af, hvad der giver stolthed og motivation i arbejdet hos jer.

2. Kort, præcis, fængende
Fat dig i korthed. Fold ikke hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, men hold dig til det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen, og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel gerne teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.

3. Sig det, som det er
Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, desto større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen. Har I en ”ung” og festlig arbejdskultur med højt tempo og fladt hierarki, så sig det. Er der lange arbejdsdage, stiller I krav til høj fleksibilitet, er I stille, larmende, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Det bør fremgå tydeligt.

Læs også: “Employer branding: Sådan undgår du flosklerne”

4. Skriv til den, du gerne vil ansætte
Ja, man skal skrive til sin målgruppe, det står på første side i de fleste grundbøger om kommunikation. Men der er også en deadline og tre andre stillingsopslag, der skal skrives. Der ligger måske et par udmærkede stillingsopslag fra tidligere, som man hurtigt kan klippe et par afsnit fra, og i øvrigt skal nyhedsbrevet også ud, hjemmesiden opdateres osv. Opgaven skal løses inden deadline, men teksten bliver bare mere vedkommende, hvis man husker at sætte sig grundigt i den kommende medarbejders sted. Hvem søger I? Hvad kendetegner den faglige profil og den person, I mangler på holdet? Og hvad kan få vedkommende op af stolen? Her hjælper det også at skrive i en personlig tone. ”Det er dig, vi leder efter, hvis du (..)” er eksempelvis mere appellerende end ”den ønskede kandidat besidder kompetencer inden for (…)”.

5. Giv eksempler
Spaltepladsen forsvinder hurtigt til kompetencekrav og praktiske detaljer. Men et eller to konkrete eksempler fra en typisk arbejdsdag eller arbejdsopgaver giver teksten nuancer og kan give et fint indblik i, hvem I er, og hvordan I arbejder. Eksemplerne er også en god måde at undgå de sædvanlige floskler på. ”Er du udadvendt, fleksibel, løsningsorienteret og god til at samarbejde?” Det er nemt at falde i klicheerne, og du kan i stedet give konkrete eksempler på opgaver og situationer, der kan vise kandidaten et billede af det måske kommende job. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, justerer en præsentation til direktionen og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”

6. Brug foto og eventuelt video
Hvem er de kommende kollegaer og den kommende chef? Brug billeder til at vise, hvem I er. Det kræver, at der er et fotobudget til at tage gode billeder af jer, men rigtige billeder, taget i en sammenhængende stil i tråd med virksomhedens identitet, er langt mere vedkommende og troværdige end generiske billeder, der er købt i en database.

 

Er du interesseret i at læse mere om employer branding? Vi har samlet en række indsigter i en artikelsamling, som du kan hente via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
EU-lovgivning: Hvad enhver employer branding ansvarlig bør vide om regler for bæredygtige løfter
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvis jeres employer brand læner sig op ad grønne løfter eller et bæredygtigt formål, så er det værd at holde øje med den bølge af ny EU-lovgivning, der lige nu og i de kommende år vil påvirke kommunikationen om bæredygtighed i alle virksomheder.
Artikel
Sprogets magt har stor indflydelse – også på din rekruttering
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
Diversitet og inklusion på arbejdspladsen er i stigende grad fokusområder hos mange virksomheder såvel som et krav hos mange jobansøgere. Derfor skal diversitet også tænkes ind i stillingsopslaget. Men hvad er inkluderende sprog reelt set? Develop Diverse er en ny softwareløsning, der måler og identificerer niveauet af inkluderende sprog i tekster, og ifølge Pil Byriel, co-founder af Develop Diverse, er der en grundlæggende misforståelse af, hvad inkluderende sprog er.
Artikel
Sådan tiltrækker og fastholder du medarbejdere med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingGeneration Z
Hvad skal der til for at tiltrække og fastholde medarbejdere? Det spørgsmål møder vi ofte, når vi udvikler employer brands og rådgiver vores kunder i, hvordan de gør sig attraktive som arbejdspladser. 
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér