Employer branding: 6 tips
til det gode stillingsopslag
Kenneth Grothe Toustrup
Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
6. november 2020
1. Vis et autentisk billede af arbejdspladsen
Hvor svært kan det være? Et typisk stillingsopslag fylder ikke mere end en lille side, og de fleste velskrivende HR- og kommunikationspersoner kan vel hurtigt vride en brugbar tekst ud af ærmet. Måske. For det er lettere sagt end gjort, og stillingsopslaget er ikke nogen nem disciplin. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og det skal teksten afspejle. Derfor bør stillingsannoncen ideelt udspringe af et godt employer brand, der er baseret på analyse og strategi og funderet i klare kernebudskaber med udgangspunkt i, hvordan arbejdslivet og kulturen ser ud hos jer. Hvis du som skribent kan beskrive virksomheden og arbejdspladsen med afsæt i kernebudskaberne, har du et bedre grundlag for at tegne et troværdigt og appellerende billede af arbejdspladsen. Og det bliver nemmere at skrive ”om os”- teksten, hvis der allerede ligger en gennemarbejdet beskrivelse af, hvad der giver stolthed og motivation i arbejdet hos jer.
2. Kort, præcis, fængende
Fat dig i korthed. Fold ikke hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, men hold dig til det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen, og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel gerne teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.
3. Sig det, som det er
Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, desto større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen. Har I en ”ung” og festlig arbejdskultur med højt tempo og fladt hierarki, så sig det. Er der lange arbejdsdage, stiller I krav til høj fleksibilitet, er I stille, larmende, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Det bør fremgå tydeligt.
Læs også: “Employer branding: Sådan undgår du flosklerne”
4. Skriv til den, du gerne vil ansætte
Ja, man skal skrive til sin målgruppe, det står på første side i de fleste grundbøger om kommunikation. Men der er også en deadline og tre andre stillingsopslag, der skal skrives. Der ligger måske et par udmærkede stillingsopslag fra tidligere, som man hurtigt kan klippe et par afsnit fra, og i øvrigt skal nyhedsbrevet også ud, hjemmesiden opdateres osv. Opgaven skal løses inden deadline, men teksten bliver bare mere vedkommende, hvis man husker at sætte sig grundigt i den kommende medarbejders sted. Hvem søger I? Hvad kendetegner den faglige profil og den person, I mangler på holdet? Og hvad kan få vedkommende op af stolen? Her hjælper det også at skrive i en personlig tone. ”Det er dig, vi leder efter, hvis du (..)” er eksempelvis mere appellerende end ”den ønskede kandidat besidder kompetencer inden for (…)”.
5. Giv eksempler
Spaltepladsen forsvinder hurtigt til kompetencekrav og praktiske detaljer. Men et eller to konkrete eksempler fra en typisk arbejdsdag eller arbejdsopgaver giver teksten nuancer og kan give et fint indblik i, hvem I er, og hvordan I arbejder. Eksemplerne er også en god måde at undgå de sædvanlige floskler på. ”Er du udadvendt, fleksibel, løsningsorienteret og god til at samarbejde?” Det er nemt at falde i klicheerne, og du kan i stedet give konkrete eksempler på opgaver og situationer, der kan vise kandidaten et billede af det måske kommende job. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, justerer en præsentation til direktionen og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”
6. Brug foto og eventuelt video
Hvem er de kommende kollegaer og den kommende chef? Brug billeder til at vise, hvem I er. Det kræver, at der er et fotobudget til at tage gode billeder af jer, men rigtige billeder, taget i en sammenhængende stil i tråd med virksomhedens identitet, er langt mere vedkommende og troværdige end generiske billeder, der er købt i en database.
Er du interesseret i at læse mere om employer branding? Vi har samlet en række indsigter i en artikelsamling, som du kan hente via formularen herunder.