• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
det gode stillingsopslag
+ Tilmeld nyhedsbrev

Employer branding: 6 tips
til det gode stillingsopslag

Kenneth RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.

6. november 2020

1. Vis et autentisk billede af arbejdspladsen

Hvor svært kan det være? Et typisk stillingsopslag fylder ikke mere end en lille side, og de fleste velskrivende HR- og kommunikationspersoner kan vel hurtigt vride en brugbar tekst ud af ærmet. Måske. For det er lettere sagt end gjort, og stillingsopslaget er ikke nogen nem disciplin. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og det skal teksten afspejle. Derfor bør stillingsannoncen ideelt udspringe af et godt employer brand, der er baseret på analyse og strategi og funderet i klare kernebudskaber med udgangspunkt i, hvordan arbejdslivet og kulturen ser ud hos jer. Hvis du som skribent kan beskrive virksomheden og arbejdspladsen med afsæt i kernebudskaberne, har du et bedre grundlag for at tegne et troværdigt og appellerende billede af arbejdspladsen. Og det bliver nemmere at skrive ”om os”- teksten, hvis der allerede ligger en gennemarbejdet beskrivelse af, hvad der giver stolthed og motivation i arbejdet hos jer.

2. Kort, præcis, fængende

Fat dig i korthed. Fold ikke hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, men hold dig til det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen, og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel gerne teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.

3. Sig det, som det er

Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, desto større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen. Har I en ”ung” og festlig arbejdskultur med højt tempo og fladt hierarki, så sig det. Er der lange arbejdsdage, stiller I krav til høj fleksibilitet, er I stille, larmende, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Det bør fremgå tydeligt.

Læs også: “Employer branding: Sådan undgår du flosklerne”

4. Skriv til den, du gerne vil ansætte

Ja, man skal skrive til sin målgruppe, det står på første side i de fleste grundbøger om kommunikation. Men der er også en deadline og tre andre stillingsopslag, der skal skrives. Der ligger måske et par udmærkede stillingsopslag fra tidligere, som man hurtigt kan klippe et par afsnit fra, og i øvrigt skal nyhedsbrevet også ud, hjemmesiden opdateres osv. Opgaven skal løses inden deadline, men teksten bliver bare mere vedkommende, hvis man husker at sætte sig grundigt i den kommende medarbejders sted. Hvem søger I? Hvad kendetegner den faglige profil og den person, I mangler på holdet? Og hvad kan få vedkommende op af stolen? Her hjælper det også at skrive i en personlig tone. ”Det er dig, vi leder efter, hvis du (..)” er eksempelvis mere appellerende end ”den ønskede kandidat besidder kompetencer inden for (…)”.

5. Giv eksempler

Spaltepladsen forsvinder hurtigt til kompetencekrav og praktiske detaljer. Men et eller to konkrete eksempler fra en typisk arbejdsdag eller arbejdsopgaver giver teksten nuancer og kan give et fint indblik i, hvem I er, og hvordan I arbejder. Eksemplerne er også en god måde at undgå de sædvanlige floskler på. ”Er du udadvendt, fleksibel, løsningsorienteret og god til at samarbejde?” Det er nemt at falde i klicheerne, og du kan i stedet give konkrete eksempler på opgaver og situationer, der kan vise kandidaten et billede af det måske kommende job. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, justerer en præsentation til direktionen og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”

6. Brug foto og eventuelt video

Hvem er de kommende kollegaer og den kommende chef? Brug billeder til at vise, hvem I er. Det kræver, at der er et fotobudget til at tage gode billeder af jer, men rigtige billeder, taget i en sammenhængende stil i tråd med virksomhedens identitet, er langt mere vedkommende og troværdige end generiske billeder, der er købt i en database.

 

Er du interesseret i at læse mere om employer branding? Vi har samlet en række indsigter i en artikelsamling, som du kan hente via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Kristoffer Kej og Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
Employer Branding
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldning
Vi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin