• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
det gode stillingsopslag

Employer branding: 6 tips
til det gode stillingsopslag

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.

6. november 2020

1. Vis et autentisk billede af arbejdspladsen
Hvor svært kan det være? Et typisk stillingsopslag fylder ikke mere end en lille side, og de fleste velskrivende HR- og kommunikationspersoner kan vel hurtigt vride en brugbar tekst ud af ærmet. Måske. For det er lettere sagt end gjort, og stillingsopslaget er ikke nogen nem disciplin. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og det skal teksten afspejle. Derfor bør stillingsannoncen ideelt udspringe af et godt employer brand, der er baseret på analyse og strategi og funderet i klare kernebudskaber med udgangspunkt i, hvordan arbejdslivet og kulturen ser ud hos jer. Hvis du som skribent kan beskrive virksomheden og arbejdspladsen med afsæt i kernebudskaberne, har du et bedre grundlag for at tegne et troværdigt og appellerende billede af arbejdspladsen. Og det bliver nemmere at skrive ”om os”- teksten, hvis der allerede ligger en gennemarbejdet beskrivelse af, hvad der giver stolthed og motivation i arbejdet hos jer.

2. Kort, præcis, fængende
Fat dig i korthed. Fold ikke hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, men hold dig til det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen, og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel gerne teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.

3. Sig det, som det er
Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, desto større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen. Har I en ”ung” og festlig arbejdskultur med højt tempo og fladt hierarki, så sig det. Er der lange arbejdsdage, stiller I krav til høj fleksibilitet, er I stille, larmende, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Det bør fremgå tydeligt.

Læs også: “Employer branding: Sådan undgår du flosklerne”

4. Skriv til den, du gerne vil ansætte
Ja, man skal skrive til sin målgruppe, det står på første side i de fleste grundbøger om kommunikation. Men der er også en deadline og tre andre stillingsopslag, der skal skrives. Der ligger måske et par udmærkede stillingsopslag fra tidligere, som man hurtigt kan klippe et par afsnit fra, og i øvrigt skal nyhedsbrevet også ud, hjemmesiden opdateres osv. Opgaven skal løses inden deadline, men teksten bliver bare mere vedkommende, hvis man husker at sætte sig grundigt i den kommende medarbejders sted. Hvem søger I? Hvad kendetegner den faglige profil og den person, I mangler på holdet? Og hvad kan få vedkommende op af stolen? Her hjælper det også at skrive i en personlig tone. ”Det er dig, vi leder efter, hvis du (..)” er eksempelvis mere appellerende end ”den ønskede kandidat besidder kompetencer inden for (…)”.

5. Giv eksempler
Spaltepladsen forsvinder hurtigt til kompetencekrav og praktiske detaljer. Men et eller to konkrete eksempler fra en typisk arbejdsdag eller arbejdsopgaver giver teksten nuancer og kan give et fint indblik i, hvem I er, og hvordan I arbejder. Eksemplerne er også en god måde at undgå de sædvanlige floskler på. ”Er du udadvendt, fleksibel, løsningsorienteret og god til at samarbejde?” Det er nemt at falde i klicheerne, og du kan i stedet give konkrete eksempler på opgaver og situationer, der kan vise kandidaten et billede af det måske kommende job. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, justerer en præsentation til direktionen og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”

6. Brug foto og eventuelt video
Hvem er de kommende kollegaer og den kommende chef? Brug billeder til at vise, hvem I er. Det kræver, at der er et fotobudget til at tage gode billeder af jer, men rigtige billeder, taget i en sammenhængende stil i tråd med virksomhedens identitet, er langt mere vedkommende og troværdige end generiske billeder, der er købt i en database.

 

Er du interesseret i at læse mere om employer branding? Vi har samlet en række indsigter i en artikelsamling, som du kan hente via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér