• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Employer branding: Sådan kommer du bag om flosklerne, sproget er guld

Employer branding:
Sådan undgår du flosklerne

by Kenneth Grothe Toustrup

Seniorkonsulent
+45 53 56 54 87
kenneth@relationspeople.dk

Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.

26. september 2020

”Hvorfor søgte du jobbet?” Vi sidder over for en af flere dygtige teknikere med speciale i komplekse gasinstallationer, som er en væsentlig årsag til, at vi er hyret ind til at udvikle et employer brand for kunden. Der er ikke så mange teknikere, og de er i høj kurs på jobmarkedet. Den unge tekniker lægger armene over kors, tygger grundigt på spørgsmålet og svarer så: ”Jeg bliver sgu lidt blød i knæene af at tænke på Baltic Pipe.”

Et kort svar, der kom til at sætte et tydeligt præg gennem hele projektet fra den tidlige analysefase til den kreative finpudsning og aflevering af det samlede employer brand. Her fik vi noget, der rakte ud over de sædvanlige floskler om faglige udfordringer og spændende karrieremuligheder – en ærlig formulering, der sammenfattede den unge teknikers glæde ved at rode med store og komplekse installationer. Sproget er guld i udviklingen af et employer brand, og det begynder allerede i den indledende research.

Research – de første ord i banken

Et typisk employer branding-projekt begynder ofte med en god gammeldags research. Hvad skriver pressen, hvad står der i den seneste årsberetning, vision, mission, beskrivelse på hjemmeside, kampagner, værdier, kernefortællinger osv. Kort sagt, hvad siger virksomheden om sig selv, og hvad siger andre om virksomheden? Hvordan sælger virksomheden sig i det seneste stillingsopslag, og hvilke ord bruger journalisten på Børsen til at beskrive virksomheden – ”Danmarks største”, ”den traditionsrige”, ”fusionsmaskinen” eller ”gazellen”? Allerede her begynder den sproglige jagt på ord og sætninger, der skiller sig ud, og det skal alt sammen gemmes til senere brug.

Interview – den store indsamling

Udviklingen af et employer brand hviler tungt på interviewdelen. Det  er her, råmaterialet skal graves frem. Det kan både være enkeltinterviews, gruppeinterviews og workshops med øverste ledelse, rekrutterende ledere og medarbejdere. Her indsamler vi detaljer om historie, værdier og kultur og leder efter de beskrivelser og svar, der skal danne baggrund for analysen. Interview er en uvurderlig kilde af ord, der til samme indkredser kulturen. Det er typisk her, de små eksempler som ”Baltic Pipe” dukker op, og ofte ender det med at blive fire-fem rammende eksempler, der formår at sætte ord på det særegne ved en arbejdsplads.

Analyse og strategi – en sproglig indkogning

Nu ligger det samlede materiale i bunker på bordet. Citater og pointer fra interview, analyser, data, rapporter, kort sagt alle de elementer, der nu skal koges ned til nogle få budskaber, der skal tegne employer brandet. Opgaven her er at finde de gennemgående karaktertræk – de indsigter, der til sammen udgør virksomhedens DNA. I analysefasen er der mange elementer i spil, men det er ofte sproget og de små historier, der kan samle trådene.

Budskaber og kreativt koncept – finpudsning

Hvis vi nærmer os målet, ligger der nu nogle få hovedbudskaber klar og en kort og rammende overskrift. Få og finformulerede, der til sammen udgør skelettet i employer brandet. Budskaber, der tager målgruppen med bag kulissen og viser et autentisk billede af den hverdag og de kollegaer, man som medarbejder kommer til at møde. Herfra udspringer det kreative koncept, visuel retning og de elementer, der får employer brandet ud og leve – jobsite, annoncering, sociale medier.

Gode spørgsmål er det vigtigste greb

Tal med de mennesker, der arbejder i virksomheden og på alle niveauer. Ikke kun ledelsen, men i høj grad også de medarbejdere, der har hverdagen og fagligheden helt tæt på. Brug deres egne ord og historier. Hvad fik dig til at skifte job? Hvad gør dig stolt af dit arbejde? Hvis din arbejdsplads lukkede og slukkede i morgen, ville du savne den og i så fald for hvad? Har I en kultur, og kan du beskrive den? Kan du give et eksempel? Det er alle gode spørgsmål, der kan bringe nye formuleringer og sproglige nuancer i spil. Derudover er gruppeinterview et godt format. Ofte flyder dialogen mere frit, og der kan komme nye vinkler og betragtninger i spil. På den måde bliver medarbejdernes egne ord det bedste middel til at komme bag om flosklerne.

Er du interesseret i at vide mere om employer branding, kan du finde tips og inspiration i en ny artikelsamling, vi har lavet. Hent den via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent artikelsamlingen her

Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding
Employer Branding
Udfyld nedenstående formular, og modtag link til artikelsamlingen
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Hvad koster et dårligt employer brand?
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Markedsføring af produkter og services er efterhånden almen praksis i de fleste virksomheder, men der er stadig mange, der er tøvende, når det kommer til at markedsføre sig som arbejdsplads. Men der er mange gode grunde til at investere i sit employer brand.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér