• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding: Sådan kommer du bag om flosklerne, sproget er guld

Employer branding:
Sådan undgår du flosklerne

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.

26. september 2020

”Hvorfor søgte du jobbet?” Vi sidder over for en af flere dygtige teknikere med speciale i komplekse gasinstallationer, som er en væsentlig årsag til, at vi er hyret ind til at udvikle et employer brand for kunden. Der er ikke så mange teknikere, og de er i høj kurs på jobmarkedet. Den unge tekniker lægger armene over kors, tygger grundigt på spørgsmålet og svarer så: ”Jeg bliver sgu lidt blød i knæene af at tænke på Baltic Pipe.”

Et kort svar, der kom til at sætte et tydeligt præg gennem hele projektet fra den tidlige analysefase til den kreative finpudsning og aflevering af det samlede employer brand. Her fik vi noget, der rakte ud over de sædvanlige floskler om faglige udfordringer og spændende karrieremuligheder – en ærlig formulering, der sammenfattede den unge teknikers glæde ved at rode med store og komplekse installationer. Sproget er guld i udviklingen af et employer brand, og det begynder allerede i den indledende research.

Research – de første ord i banken

Et typisk employer branding-projekt begynder ofte med en god gammeldags research. Hvad skriver pressen, hvad står der i den seneste årsberetning, vision, mission, beskrivelse på hjemmeside, kampagner, værdier, kernefortællinger osv. Kort sagt, hvad siger virksomheden om sig selv, og hvad siger andre om virksomheden? Hvordan sælger virksomheden sig i det seneste stillingsopslag, og hvilke ord bruger journalisten på Børsen til at beskrive virksomheden – ”Danmarks største”, ”den traditionsrige”, ”fusionsmaskinen” eller ”gazellen”? Allerede her begynder den sproglige jagt på ord og sætninger, der skiller sig ud, og det skal alt sammen gemmes til senere brug.

Interview – den store indsamling

Udviklingen af et employer brand hviler tungt på interviewdelen. Det  er her, råmaterialet skal graves frem. Det kan både være enkeltinterviews, gruppeinterviews og workshops med øverste ledelse, rekrutterende ledere og medarbejdere. Her indsamler vi detaljer om historie, værdier og kultur og leder efter de beskrivelser og svar, der skal danne baggrund for analysen. Interview er en uvurderlig kilde af ord, der til samme indkredser kulturen. Det er typisk her, de små eksempler som ”Baltic Pipe” dukker op, og ofte ender det med at blive fire-fem rammende eksempler, der formår at sætte ord på det særegne ved en arbejdsplads.

Analyse og strategi – en sproglig indkogning

Nu ligger det samlede materiale i bunker på bordet. Citater og pointer fra interview, analyser, data, rapporter, kort sagt alle de elementer, der nu skal koges ned til nogle få budskaber, der skal tegne employer brandet. Opgaven her er at finde de gennemgående karaktertræk – de indsigter, der til sammen udgør virksomhedens DNA. I analysefasen er der mange elementer i spil, men det er ofte sproget og de små historier, der kan samle trådene.

Budskaber og kreativt koncept – finpudsning

Hvis vi nærmer os målet, ligger der nu nogle få hovedbudskaber klar og en kort og rammende overskrift. Få og finformulerede, der til sammen udgør skelettet i employer brandet. Budskaber, der tager målgruppen med bag kulissen og viser et autentisk billede af den hverdag og de kollegaer, man som medarbejder kommer til at møde. Herfra udspringer det kreative koncept, visuel retning og de elementer, der får employer brandet ud og leve – jobsite, annoncering, sociale medier.

Gode spørgsmål er det vigtigste greb

Tal med de mennesker, der arbejder i virksomheden og på alle niveauer. Ikke kun ledelsen, men i høj grad også de medarbejdere, der har hverdagen og fagligheden helt tæt på. Brug deres egne ord og historier. Hvad fik dig til at skifte job? Hvad gør dig stolt af dit arbejde? Hvis din arbejdsplads lukkede og slukkede i morgen, ville du savne den og i så fald for hvad? Har I en kultur, og kan du beskrive den? Kan du give et eksempel? Det er alle gode spørgsmål, der kan bringe nye formuleringer og sproglige nuancer i spil. Derudover er gruppeinterview et godt format. Ofte flyder dialogen mere frit, og der kan komme nye vinkler og betragtninger i spil. På den måde bliver medarbejdernes egne ord det bedste middel til at komme bag om flosklerne.

Er du interesseret i at vide mere om employer branding, kan du finde tips og inspiration i en ny artikelsamling, vi har lavet. Hent den via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér