• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding: Sådan kommer du bag om flosklerne, sproget er guld
+ Tilmeld nyhedsbrev

Employer branding:
Sådan undgår du flosklerne

Kenneth RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.

26. september 2020

”Hvorfor søgte du jobbet?” Vi sidder over for en af flere dygtige teknikere med speciale i komplekse gasinstallationer, som er en væsentlig årsag til, at vi er hyret ind til at udvikle et employer brand for kunden. Der er ikke så mange teknikere, og de er i høj kurs på jobmarkedet. Den unge tekniker lægger armene over kors, tygger grundigt på spørgsmålet og svarer så: ”Jeg bliver sgu lidt blød i knæene af at tænke på Baltic Pipe.”

Et kort svar, der kom til at sætte et tydeligt præg gennem hele projektet fra den tidlige analysefase til den kreative finpudsning og aflevering af det samlede employer brand. Her fik vi noget, der rakte ud over de sædvanlige floskler om faglige udfordringer og spændende karrieremuligheder – en ærlig formulering, der sammenfattede den unge teknikers glæde ved at rode med store og komplekse installationer. Sproget er guld i udviklingen af et employer brand, og det begynder allerede i den indledende research.

Research – de første ord i banken

Et typisk employer branding-projekt begynder ofte med en god gammeldags research. Hvad skriver pressen, hvad står der i den seneste årsberetning, vision, mission, beskrivelse på hjemmeside, kampagner, værdier, kernefortællinger osv. Kort sagt, hvad siger virksomheden om sig selv, og hvad siger andre om virksomheden? Hvordan sælger virksomheden sig i det seneste stillingsopslag, og hvilke ord bruger journalisten på Børsen til at beskrive virksomheden – ”Danmarks største”, ”den traditionsrige”, ”fusionsmaskinen” eller ”gazellen”? Allerede her begynder den sproglige jagt på ord og sætninger, der skiller sig ud, og det skal alt sammen gemmes til senere brug.

Interview – den store indsamling

Udviklingen af et employer brand hviler tungt på interviewdelen. Det  er her, råmaterialet skal graves frem. Det kan både være enkeltinterviews, gruppeinterviews og workshops med øverste ledelse, rekrutterende ledere og medarbejdere. Her indsamler vi detaljer om historie, værdier og kultur og leder efter de beskrivelser og svar, der skal danne baggrund for analysen. Interview er en uvurderlig kilde af ord, der til samme indkredser kulturen. Det er typisk her, de små eksempler som ”Baltic Pipe” dukker op, og ofte ender det med at blive fire-fem rammende eksempler, der formår at sætte ord på det særegne ved en arbejdsplads.

Analyse og strategi – en sproglig indkogning

Nu ligger det samlede materiale i bunker på bordet. Citater og pointer fra interview, analyser, data, rapporter, kort sagt alle de elementer, der nu skal koges ned til nogle få budskaber, der skal tegne employer brandet. Opgaven her er at finde de gennemgående karaktertræk – de indsigter, der til sammen udgør virksomhedens DNA. I analysefasen er der mange elementer i spil, men det er ofte sproget og de små historier, der kan samle trådene.

Budskaber og kreativt koncept – finpudsning

Hvis vi nærmer os målet, ligger der nu nogle få hovedbudskaber klar og en kort og rammende overskrift. Få og finformulerede, der til sammen udgør skelettet i employer brandet. Budskaber, der tager målgruppen med bag kulissen og viser et autentisk billede af den hverdag og de kollegaer, man som medarbejder kommer til at møde. Herfra udspringer det kreative koncept, visuel retning og de elementer, der får employer brandet ud og leve – jobsite, annoncering, sociale medier.

Gode spørgsmål er det vigtigste greb

Tal med de mennesker, der arbejder i virksomheden og på alle niveauer. Ikke kun ledelsen, men i høj grad også de medarbejdere, der har hverdagen og fagligheden helt tæt på. Brug deres egne ord og historier. Hvad fik dig til at skifte job? Hvad gør dig stolt af dit arbejde? Hvis din arbejdsplads lukkede og slukkede i morgen, ville du savne den og i så fald for hvad? Har I en kultur, og kan du beskrive den? Kan du give et eksempel? Det er alle gode spørgsmål, der kan bringe nye formuleringer og sproglige nuancer i spil. Derudover er gruppeinterview et godt format. Ofte flyder dialogen mere frit, og der kan komme nye vinkler og betragtninger i spil. På den måde bliver medarbejdernes egne ord det bedste middel til at komme bag om flosklerne.

Er du interesseret i at vide mere om employer branding, kan du finde tips og inspiration i en ny artikelsamling, vi har lavet. Hent den via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
EU-lovgivning: Hvad enhver employer branding ansvarlig bør vide om regler for bæredygtige løfter
by Kristoffer Kej
BæredygtighedEmployer Branding
Hvis jeres employer brand læner sig op ad grønne løfter eller et bæredygtigt formål, så er det værd at holde øje med den bølge af ny EU-lovgivning, der lige nu og i de kommende år vil påvirke kommunikationen om bæredygtighed i alle virksomheder.
Artikel
Sprogets magt har stor indflydelse – også på din rekruttering
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
Diversitet og inklusion på arbejdspladsen er i stigende grad fokusområder hos mange virksomheder såvel som et krav hos mange jobansøgere. Derfor skal diversitet også tænkes ind i stillingsopslaget. Men hvad er inkluderende sprog reelt set? Develop Diverse er en ny softwareløsning, der måler og identificerer niveauet af inkluderende sprog i tekster, og ifølge Pil Byriel, co-founder af Develop Diverse, er der en grundlæggende misforståelse af, hvad inkluderende sprog er.
Artikel
Sådan tiltrækker og fastholder du medarbejdere med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingGeneration Z
Hvad skal der til for at tiltrække og fastholde medarbejdere? Det spørgsmål møder vi ofte, når vi udvikler employer brands og rådgiver vores kunder i, hvordan de gør sig attraktive som arbejdspladser. 
Artikel
Hvor ser du dig selv om fem år? Fremtiden for employer branding
by Mathias Estrup Fallesen
Employer Branding
Op mod en million danskere forventes at skifte job i 2023. Det stiller store krav til rekruttering og tilknytning af medarbejdere, men hvilken retning bevæger employer branding sig i? Vi har kigget på de seneste trends.
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér