• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Toplederkommunikation:
Tilbage til fremtiden

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

I år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.

26. august 2020

Scenen er en børsnoteret virksomhed anno 1997: Jeg skiftevis krummer tæer og bliver meget nysgerrig ved tanken om, hvad CEO’en i selskabet tænker om sin nyansatte kommunikationsansvarlige, der i en alder af 30 år skal rådgive ham og den internationale koncern om kommunikation. Hvad har han ikke tænkt? Især husker jeg den pause, der opstod, kort efter jeg var startet, da jeg af CEO’en fik at vide, at det var ham, der havde skrevet den del af årsberetningen, jeg netop åbent havde kritiseret. Heldigvis var han hurtig nok til på stedet at give mig ansvaret for den næste årsrapport. Og den næste. Og den næste.

Her to årtier senere har jeg haft rig lejlighed til at spejle mit 30-årige jeg i de 55 kommunikationsrådgivere, vi har interviewet i forbindelse med vores forskningsprojekt med Københavns Universitet om ’Toplederkommunikation og fremtidens rådgiver’. Vi – Anders Monrad Rendtorff, Gitte Gravengaard og jeg – har de sidste otte måneder analyseret vores interviews for at finde frem til, hvilke kompetencer der er vigtigst, hvis man skal være en effektiv kommunikationsrådgiver for den øverste ledelse.

Erfaren er ikke lig kompetent

Lad mig starte med at slå fast, at vi i vores interviews har mødt mange yngre, succesfulde kommunikationsrådgivere for topchefer. Alder giver mulighed for at opnå erfaring, der kan være praktisk i mange sammenhænge. Men vores interviews underbygger pointen om, at mange år i faget ikke automatisk giver de kompetencer, der gør, man klarer sig godt. Man er altså ikke kompetent, bare fordi man er erfaren.

Vores interviews peger på tre basale kompetenceelementer. Den kompetente rådgiver er således karakteriseret ved at:

  • have kommunikationsfaglig viden,
  • mestre en række kommunikationsfærdigheder i praksis og
  • have et mindset om at ville sit job

De kompetencer kan den yngre rådgiver uden så lang livserfaring sagtens have. Men de basale elementer er netop blot basale. De er ikke tilstrækkelige.

Uforudsigelighed kalder på flere kompetencer

Med coronakrisens indtog har vi som rådgivere været vidner til, at kundernes virkelighed er blevet udfordret pludseligt og grundlæggende. De kommunikationsansvarlige hos kunderne har nu en central rolle i at hjælpe topledelsen med at sætte retning, give mening og tilpasse kommunikationen til den foranderlige verden, virksomheden skal navigere i.

Det får mig til at tænke på VUCA-begrebet (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), som jeg på en konference for nogle år siden brugte til at teoretisere uforudsigelighed over for 100 tilhørere. Dengang gav begrebet langt mindre mening, end den gør i dag. For i 2020 har coronakrisen desværre givet VUCA-begrebet et comeback og er blevet en god ramme til at prøve at forklare og forstå, hvad der sker.

Da coronakrisen ramte, var vi i forskningsprojektet i gang med at analysere og identificere, hvordan vi kan karakterisere den effektive, kompetente kommunikationsrådgiver med andet end de tre basale kompetenceelementer, jeg allerede har nævnt. For os er der ikke tvivl om, at den VUCA-verden, som coronakrisen har bidraget til, i langt højere grad end tidligere kalder på andre elementer i kompetencebegrebet. Eller sagt med andre ord: Der er hygiejnefaktorer, der bare skal være i orden, og så er der andre, der gør en markant forskel. Og de sidste bliver endnu vigtigere midt i den uforudsigelighed, coronakrisen har skabt.

Tre blev til ni

Til at supplere de tre basale kompetenceelementer har vi analyseret os frem til seks yderligere karakteristika, der kendetegner den effektive og kompetente kommunikationsrådgiver for en topchef. Vi glæder os til i september at præsentere alle ni kompetenceelementer, og vi glæder os til at gå i dialog med alle dem, der rådgiver topledelser til daglig, for at se, om og hvordan det giver mening i praksis at tale om kompetencer ud fra det begrebsapparat, vi lægger frem.

Vores arbejde med de i alt ni kompetenceelementer har kvalificeret det blik, jeg indledningsvist kastede på mit 30-årige jeg. Jeg kan bedre i dag forstå, hvad det var, jeg kunne – og ikke kunne – i den rådgiverrolle, jeg havde fået dengang. Gid jeg dengang havde haft mit 54-årige jeg til at hjælpe mig med at forstå, hvordan jeg selv kunne tage hånd om min faglige udvikling for at forblive en relevant rådgiver for topchefer i fremtiden, i stedet for at overlade det til tilfældigheder.

Jeg håber, at vi med afsæt i forskningsprojektet kan hjælpe andre rådgivere og potentielle rådgivere bedre på vej.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin