
Tre råd til at udnytte globale data
til lokal PR
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Den 30. juni 2022
Flere af vores kunder er lokale afdelinger af globale virksomheder. Flere sidder med udfordringen at skulle kommunikere data og budskaber, som udvikles på hovedkontoret, til det danske marked. De modtager whitepapers og message houses, som skal kommunikeres på en troværdig måde lokalt.
Troværdighed kan være svært at opnå gennem budskaber, der er udviklet fjernt fra det danske marked. Løsningen er ikke altid ligetil, og man kan desværre ikke købe sig til troværdighed gennem annoncering. Man kan i stedet opnå troværdighed ved at danne relationer til forbrugerne, og selvom det kan være et langt sejt træk, så er man bedre stillet, når først de er etableret.
Skab relationer gennem lokale talspersoner
Vores råd er at finde og træne danske talspersoner og udvikle lokalt forankrede budskaber, der er tilpasset det danske marked. Budskaberne kan deles gennem thought leadership, hvor man aktivt deler værdifulde indsigter og holdninger inden for et givent emne eller ekspertiseområde. Det kan blandt andet ske via debatindlæg eller sociale medier.
Hvis du er leder i teknologibranchen, kan du eksempelvis fortælle om de udfordringer tech-branchen står overfor i dag eller dele dine perspektiver på hvilke trends og løsninger, der vil dominere fremtiden. Det er vigtigt, at du ikke taler ud fra et salgsperspektiv. Meningen med thought leadership er ikke, at du skal overbevise læserne om, at de skal købe dit produkt. Meningen er, at du deler din viden uden at forvente noget til gengæld. Det skaber troværdighed og kan med tiden vinde dig og din forretning et bedre omdømme.
Undersøgelser fra Edelman viser, at næsten halvdelen af B2B-beslutningstagere mener, at thought leadership påvirker deres købsbeslutninger. Ni ud af ti siger, at thought leadership forbedrer deres indtryk af et brand, og syv ud af ti forbrugere forventer, at virksomheder tager ansvar og kommunikerer om andre ting end blot deres produkter
Sådan kan du styrke dit omdømme og troværdighed
Hvis din virksomhed står med udfordringer med at dele globale budskaber lokalt, har vi samlet tre råd, som kan hjælpe dig på vej til at styrke jeres troværdighed.
1) Tag udgangspunkt i danske talspersoner
Tag udgangspunkt i talspersonerne og deres lokale budskaber og brug globale whitepapers og message houses til at understøtte dem. Jo mere strukturede dine budskaber er, jo hurtigere kan du rykke på en given medieagenda. Hvis du arbejder med internationale kunder, så design et program, der løbende kan opfange data og budskaber fra hovedkontoret og sætte dem i system, så de kan kommunikeres med rette tone og timing.
2) Undgå spredehagl
Man kan ikke være thought leader på alle områder, og derfor skal talspersonerne ikke bare viderekommunikere det, der bliver leveret fra centralt hold. Hvis de skal fremstå troværdige inden for deres branche, skal I sammen udpege nogle temaer, som de har interesse for, passer til deres profil og understøtter virksomhedens profil. Saml hellere et hold af talspersoner, som kan dække forskellige områder i stedet for én talsperson, der skal dække alle. Det er ikke troværdigt.
3) Undgå floskler og oversættelse
Internationale budskaber kan man ikke som udgangspunkt regne med er klar til det danske marked. Hvis man blot oversætter og gentager dem, er man i risiko for et generisk budskab, som ikke rammer målgruppen. Hvis din virksomhed vil fremstå troværdig, skal I tilpasse budskaberne med det danske marked i centrum. Øv løbende budskaberne i budskabstræninger og tilpas de centralt udviklede budskaber med danske vinkler, så talspersonerne kan tale direkte ind i eksisterende dagsordener eller skabe dem selv.
Hvis du vil læse mere om thought leadership, så har vi flere artikler på siden, der kan hjælpe dig videre.