• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Tre råd til at udnytte globale data
til lokal PR

Bjørn Andreassen

Seniorkonsulent
+45 22 65 51 92
bjorn@relationspeople.dk

Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.

Den 30. juni 2022

Flere af vores kunder er lokale afdelinger af globale virksomheder. Flere sidder med udfordringen at skulle kommunikere data og budskaber, som udvikles på hovedkontoret, til det danske marked. De modtager whitepapers og message houses, som skal kommunikeres på en troværdig måde lokalt.

Troværdighed kan være svært at opnå gennem budskaber, der er udviklet fjernt fra det danske marked. Løsningen er ikke altid ligetil, og man kan desværre ikke købe sig til troværdighed gennem annoncering. Man kan i stedet opnå troværdighed ved at danne relationer til forbrugerne, og selvom det kan være et langt sejt træk, så er man bedre stillet, når først de er etableret.

Skab relationer gennem lokale talspersoner 
Vores råd er at finde og træne danske talspersoner og udvikle lokalt forankrede budskaber, der er tilpasset det danske marked. Budskaberne kan deles gennem thought leadership, hvor man aktivt deler værdifulde indsigter og holdninger inden for et givent emne eller ekspertiseområde. Det kan blandt andet ske via debatindlæg eller sociale medier.

Hvis du er leder i teknologibranchen, kan du eksempelvis fortælle om de udfordringer tech-branchen står overfor i dag eller dele dine perspektiver på hvilke trends og løsninger, der vil dominere fremtiden. Det er vigtigt, at du ikke taler ud fra et salgsperspektiv. Meningen med thought leadership er ikke, at du skal overbevise læserne om, at de skal købe dit produkt. Meningen er, at du deler din viden uden at forvente noget til gengæld. Det skaber troværdighed og kan med tiden vinde dig og din forretning et bedre omdømme.

Undersøgelser fra Edelman viser, at næsten halvdelen af ​​B2B-beslutningstagere mener, at thought leadership påvirker deres købsbeslutninger. Ni ud af ti siger, at thought leadership forbedrer deres indtryk af et brand, og syv ud af ti forbrugere forventer, at virksomheder tager ansvar og kommunikerer om andre ting end blot deres produkter

Sådan kan du styrke dit omdømme og troværdighed
Hvis din virksomhed står med udfordringer med at dele globale budskaber lokalt, har vi samlet tre råd, som kan hjælpe dig på vej til at styrke jeres troværdighed.

1) Tag udgangspunkt i danske talspersoner
Tag udgangspunkt i talspersonerne og deres lokale budskaber og brug globale whitepapers og message houses til at understøtte dem. Jo mere strukturede dine budskaber er, jo hurtigere kan du rykke på en given medieagenda. Hvis du arbejder med internationale kunder, så design et program, der løbende kan opfange data og budskaber fra hovedkontoret og sætte dem i system, så de kan kommunikeres med rette tone og timing.

2) Undgå spredehagl
Man kan ikke være thought leader på alle områder, og derfor skal talspersonerne ikke bare viderekommunikere det, der bliver leveret fra centralt hold. Hvis de skal fremstå troværdige inden for deres branche, skal I sammen udpege nogle temaer, som de har interesse for, passer til deres profil og understøtter virksomhedens profil. Saml hellere et hold af talspersoner, som kan dække forskellige områder i stedet for én talsperson, der skal dække alle. Det er ikke troværdigt.

3) Undgå floskler og oversættelse
Internationale budskaber kan man ikke som udgangspunkt regne med er klar til det danske marked. Hvis man blot oversætter og gentager dem,  er man i risiko for et generisk budskab, som ikke rammer målgruppen. Hvis din virksomhed vil fremstå troværdig, skal I tilpasse budskaberne med det danske marked i centrum. Øv løbende budskaberne i budskabstræninger og tilpas de centralt udviklede budskaber med danske vinkler, så talspersonerne kan tale direkte ind i eksisterende dagsordener eller skabe dem selv.

Hvis du vil læse mere om thought leadership, så har vi flere artikler på siden, der kan hjælpe dig videre.

Tilmeld nyhedsbrevBjørn AndreassenArtiklerPublic relationsThought Leadership

Andre indsigter

Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
KampagnerPublic relations
At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér