• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Hvordan får man PR og marketing til at arbejde sammen?
+ Tilmeld nyhedsbrev

Hvor svært kan det være at få en forsideartikel i Børsen?

Vita
Vita Clausen

Seniorrådgiver og associeret partner
+45 24 20 88 15
vita@relationspeople.dk

Hvorfor har journalisten ikke vinklet historien, som vi ønskede det? Og hvorfor endte hele vores social media kampagne i en shitstorm? Det er blot nogle af de spørgsmål, som virksomhedens marketingafdeling ofte står med, når kampagnen ruller – og man måske ikke lige har fået involveret PR-afdelingen i tide, eller måske ikke helt har styr på, hvad PR i grunden er for en disciplin.

Aldrig tidligere har der været så stor sammensmeltning mellem disciplinerne inden for kommunikation, PR og markedsføring. Og med god grund, for der er kontante fordele at hente for brands og virksomheder, når de lykkes med at skabe sammenhæng og synergi mellem disciplinerne. Både kvantitative og kvalitative undersøgelse viser, hvor meget mere gennemslagskraft en kampagne kan have, når PR og marketing er sammentænkt på bedste vis. Det giver genlyd i medierne, fæstner sig hos forbrugerne, styrker brandet og løfter salget.

Alligevel oplever vi ofte, at kunder og virksomheder til tider har udfordringer med at få de to discipliner til at arbejde sammen. Man skulle tro, at det var en let sag. Men fordi PR og marketing i deres afsæt er vidt forskellige – earned vs paid – så kan der opstå misforståelser.

Modsætninger mødes

Traditionelt har marketings fornemmeste opgave været at støtte salget af virksomhedens produkter eller services. Disciplinen har et kommercielt afsæt, hvor placering af kampagne-aktiviteterne på diverse on- og offline kommunikationskanaler er det primære fokus. Med andre ord kan den marketing-ansvarlige købe sig til eksponering i relevante medier og dermed stille garanti for hvor, hvornår og hvordan markedsføringen skal se ud.

Samme grad af garanti ift. eksponering kan PR ikke stille. Faktum er, at en god PR-historie ikke kommer igennem mediernes nåleøje, hvis journalisten siger ”nej tak”. Med andre ord, PR kan ikke få placeret en artikel på forsiden af Børsen lige meget, hvor god en historie er. Man opnår ingen omtale eller spalteplads, medmindre redaktionen peger tommelfingeren opad.

Fokus på omdømme og relationer

PRs grundlæggende kerneområde er at fokusere på virksomhedens omdømme. Stille skarpt på værdierne, kulturen og en relevant historiefortælling for at sikre den gode omtale. Hér gælder det om at have et stærkt netværk og de rigtige relationer til pressen. PR-specialisten skal vide, hvad der skaber nyhedsværdi samt have forståelse for medielandskabet og journalistens arbejde. Det kan måske lyde lidt hårdt, men i bund og grund så skal PR gøre sig fortjent og arbejde hårdt for at få sit budskab igennem.

En shit-storm kan minimeres

Afstemning med PR og proof-testing af marketingkampagnens relevans, vinkling, budskab og visuelle udtryk er vigtig for at forebygge negativ omtale. PRs rolle er at kunne forstå og være opmærksom på det, som sker i samfundet. Vide, hvad der optager medierne og forbrugerne. Hvilke samtaler foregår ”derude”. Der går ikke én dag, hvor brands ikke får en overhaling i medierne. Via tæt samarbejde kan PR sammen med marketing forebygge en negativ tur i medierne. Marketing kan i samarbejde med PR klarlægge, om der er trends eller emner, som kampagnen skal tage højde for. PR kan ligeledes hjælpe marketing med at få stormen til at lægge sig, hvis ulykken skulle ske.

Samarbejde er vejen frem

Med samarbejde, forståelse og respekt for hinandens forskelligheder, vil de to discipliner stå stærkere sammen. Den ene disciplin er ikke vigtigere end den anden. Marketing kan én ting. PR en anden. Hånd i hånd kan de skabe gode resultater.


Arbejder du i en marketingafdeling og har fået til opgave at samarbejde mere med PR- og kommunikationsafdelingen? Eller ønsker du som en del af en marketingafdeling at øge jeres gennemslagskraft ved at bruge PR? Så læs mere her om vores kommende Masterclass i PR: https://relationspeople.dk/masterclass-pr-for-dig-der-arbejder-med-marketing/

Tilmeld nyhedsbrevVita ClausenArtiklerMarkedsføringKampagnerPublic relations
Artikel
Disse tre spørgsmål skal du stille dig selv, hvis du vil lykkes med at lave effektive influencer kampagner
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relations
Influencer marketing er blevet et fast begreb i de danske marketing - og kommunikationsafdelinger, og ifølge Influencer Marketing Hub er den globale værdi af influencer marketing næsten tidoblet på syv år til 16,4 milliarder dollars i sin markedsstørrelse. Men for mange virksomheder kan det stadig være en jungle, hvordan man laver en influencer kampagne, der skaber effektive og målbare resultater.
Artikel
Influencer marketing artikelsamling
ArtikelsamlingInfluencer marketingPublic relations
Artikelsamlingen giver dig en indføring i, hvordan du anvender influencer marketing til at forstærke dine budskaber og bygge troværdighed om dit brand.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér