Hvad er potentialet i outdoor marketing?
Gennem de sidste ni år, har vi hos RelationsPeople uddelt en pris for det bedste cand.merc.(kom.)-speciale i samarbejde med Copenhagen Business School. Det er et samarbejde, der har til formål at rette fokus på og hylde de studerende, der har formået at levere et værdifuldt kommunikationsspeciale, som afslutning på deres lange uddannelse.
År efter år har vi haft glæde af at læse interessante og nytænkende specialer, der hjælper os med at få indblik i, hvad de nyuddannede interesserer sig for og hvilke kommunikationsområder, der er nogle af de mest aktuelle for det indeværende år.
I år løb Frida Ohms Vad og Caroline Gaardsøe Madsen med titlen og prisen for det bedste speciale med titlen Kunsten at skabe effektiv outdoor marketing. I forbindelse med deres indstilling og plads i finalen, har vi stillet dem et par spørgsmål, for at komme lidt nærmere deres overvejelser i skriveprocessen og høre om deres nyfundne faglighed.
Hvorfor valgte I netop dét emne?
Vi valgte outdoor marketing som emne, fordi vi undrede os over, at vi hver dag var omgivet af outdoor reklamer men, at vi igennem fem år på marketing og kommunikationsbachelor- og kandidat på CBS ikke havde berørt emnet. Vi undrede os faktisk over, hvorfor formatet fortsat blev anvendt i så høj grad – nok fordi vi er opfostret med en datadrevet tilgang til kommunikation. Vi tog på biblioteket på CBS og endte med at låne alle deres bøger om outdoor marketing og dét, at vi kunne bære dem alle i en enkelt taske, var nok det, der reelt set overtalte os. Der var et felt, som hverken blev afdækket i vores undervisning eller i litteraturen, men som var en stor del af vores, og i virkeligheden alle menneskers, hverdagsbillede.
Vi gik ind til opgaven med meget begrænset viden indenfor feltet. Vi kunne ikke kigge i bøger for at finde ud af hvordan andre før havde fundet det svar vi søgte, og det skabte en proces som i højere grad blev dikteret af den viden vi indsamlede end de bøger om metode og teori, som ellers har dannet grundlag for langt de fleste opgaver vi tidligere har lavet.
Hvad bidrager jeres speciale med til det øvrige forskningsfelt?
Vores speciale bidrager med et unikt indblik ind i den danske outdoorbranche, som ellers kan synes meget tillukket. I Danmark er der få outdoor-udbydere, og måden markedet fordeles på iblandt dem skaber lokale monopoler, som hæmmer de udbud/efterspørgselsdynamikker, der definerer andre markeder.
Via flere interviews med de ledende outdoorudbydere, marketingbureauer og outdoorannoncører bidrager specialet med en indsigt, som er umulig at opnå uden tilgang til alle ovennævnte stakeholders. Selvom specialet er fortroligt, og de specifikke detaljer ikke kan deles, er vores konklusion og beslutningsmodel, der på en håndgribelig måde visualiserer, hvordan mindre virksomheder kan anvende outdoor marketing optimalt, en ny måde at anskue outdoormarketing på, som vil gavne mange virksomheder fremadrettet.
Hvem i branchen kunne have gavn af at læse jeres speciale?
Selvom vores afhandling har et forholdsvist snævert fokus, og tager udgangspunkt outdoor-mediet, som sammenlignet med TikTok kampagner eller influencer marketing, ikke får megen opmærksomhed, vil mange i branchen have gavn af at læse det. Outdoor-mediet er og bliver en vital del af den overordnede marketing marketingsværktøjskasse, som folk i vores branche hver dag hiver frem for at lave nye og bedre kampagner – men der er ikke særligt mange, der forstår hvordan det udnyttes optimalt. Den indsigt i branchen vi har tilegnet os, fortolket og formidlet, er en gylden genvej for andre marketingsfolk og deres arbejde.
Hvad har det betydet for jer at skrive sammen?
Vi har igennem næsten alle fem år på CBS skrevet stort set hver gruppeopgave sammen – også vores bachelor. Her blev vores rollefordeling for alvor skarp, og vi fandt en rytme i vores samarbejde, som gjorde os effektive og tillod, at vi hver især kunne bruge vores stærke sider til at styrke vores samlede produkt. Efter denne proces blev vi hurtigt enige om, at vi også skulle skrive speciale sammen. At vi har skrevet opgaven sammen, har resulteret i en mere nuanceret afhandling. Vi har, som nævnt forskellige styrker og svagheder, men også forskellige måder at anskue og udfordre problemstillinger på, hvilket i høj grad har påvirket vores analyse og diskussion af emnet.
Hvad er jeres bedste minde fra specialeprocessen?
Vi tog en weekendtur i sommerhus for at gøre den ellers meget tunge skriveproces hyggelig og samtidig få muligheden for fuldstændig at fordybe os i opgaven uden at blive forstyrret af omverdenen. Trods bump på vejen, som eksempelvis en hjernerystelse midt i de mest intense uger, gav sommerhusturen os et kæmpe boost, og vi fik her analyseret vores interviews i dybden på en måde, som afbrudt arbejde ikke ville tillade.