
Matas: Udvikling af barometer for
stærkere positionering
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
I tillæg til disse indsatser har Matas haft et ønske om at komme endnu bredere ud og bygge videre på positionen inden for sundhed. På baggrund af denne målsætning har RelationsPeople i samarbejde med Matas udviklet et sundhedsbarometer, som flere gange om året tager pulsen på danske kvinders sundhed. Sundhedsbarometeret består af tre temaer, hvor fysisk og mental sundhed går igen hver gang. Det tredje tema skifter og har blandt andet fokuseret på emner som seksuelt velvære og morrollen.
Barometeret tager afsæt i en spørgeskemaundersøgelse blandt Matas’ 1,6 millioner Club-medlemmer, som giver repræsentative data om danske kvinders sundhed. Ud fra data udvikles en rapport, der fungerer som contentdriver på tværs af kanaler og PR.

Positionering med barometer
Læs hvad kommunikationschef Klaus Fridorf siger om Sundhedsbarometeret her.
I tillæg til rapporten er der sammensat et internt ekspertpanel hos Matas, som kan aktiveres på tværs af temaerne, og som agerer talspersoner for de enkelte temaer. Ud over en masse relevant indhold for Matas’ kunder har det givet Matas en tydeligere stemme inden for sundhedstemaet. Sundhedsbarometeret er dermed blevet afsættet for en styrket positionering på sundhedsområdet, som anvendes på tværs af Matas’ kanaler og PR.