Månedens profil: Matas tager pulsen på
danske kvinders sundhed
Nikoline Meincke Larsen
Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Matas er kendt og elsket af hele Danmark som beauty-destination nummer 1, både med de fysiske butikker og nu også online. I har sat jer for at vinde sundhed som kategori, hvad kræver det af et brand som Matas?
”Hvis Matas skal vinde på sundhed, kræver det først og fremmest, at vi aktiverer en muskel af helt ekstraordinære dimensioner på tværs af hele organisationen. Heldigvis er sundhed og særligt forebyggende sundhed en naturlig forlængelse af vores eksisterende forretningsområde, men skal vi være relevante, skal vi også turde at kaste os ud i det med alt, vi har. Det betyder massive sortimentsudvidelser online og en opgradering af hele onlineuniverset på matas.dk med en helt anden og mere målrettet indsats på blandt andet artikler og specialiserede rådgivningsuniverser.”
Hvilke udfordringer er der ved denne rejse?
Den vigtigste udfordring på den korte bane bliver sandsynligvis kundernes opfattelse. Vil de tænke ’Matas’, når leder efter et produkt i sundhedskategorien? Og så kræver det, at vi får opbygget et sundhedsunivers, der også gør os relevante på de digitale platforme. Det kommer til at kræve en enorm indsats, nærmest på niveau med en militær operation at få alle de små tandhjul til pludselig at skulle skabe et nyt momentum hos en kundegruppe, der gennem snart 75 år primært har kendt og elsket os for vores rådgivning og skønhedsunivers.
Hvilken rolle mener du, at PR kan spille på rejsen?
PR er, på godt og ondt, et helt uundværligt værktøj, når vi skal skabe opmærksomhed i markedet omkring sundhed. Men det er også en ubarmhjertig vej at gå, mest af alt fordi vi skal forholde os til det udgangspunkt, at vi som markedsleder pludselig skal overbevise en meget kritisk målgruppe om, at Matas rent faktisk er en troværdig sundhedsaktør. Vi kommer til at bygge vores kommunikation op omkring en række indsigter.
I har for nyligt lanceret et nyt Sundhedsbarometer, hvad er målsætningen med det?
Sundhedsbarometret er vores første store initiativ i forhold til at aktivere vores måske vigtigste aktiv, nemlig vores næsten 2 mio. medlemmer af Club Matas. Ved at stille en række enkle spørgsmål hvert kvartal omkring vores kunders fysiske og mentale velvære har vi muligheden for at opnå helt unikke indsigter i, hvordan sammenhængen mellem fx stress og fysisk velvære er på tværs af aldersgrupper over hele landet. Vores målsætning er, at vi kan bruge indsigterne til at skabe relevans på et område, som i den grad skriger på viden, og at vi kan bidrage til debatten på en helt anden måde, end vi har haft mulighed for tidligere. Derudover ønsker vi også at bruge indsigterne til at blive klogere på vores egne medarbejdere, hvilket blandt andet allerede har ført til, at vi har lavet et samarbejde med True North, hvor vi årligt har en camp for vores materialist-elever, som skal være med til at styrke elevernes selvværd og selvtillid.
Hvad har overrasket dig mest i forhold til indsigterne fra det første Sundhedsbarometer?
De første to gange, vi har kørt undersøgelsen, har på mange måder været mindblowing. Nogle steder bekræfter indsigterne det, vi vidste i forvejen, nemlig at særligt unge piger har det rigtigt svært. Men går man bare et spadestik dybere, har vi fx fundet ud af, at jo ældre du bliver, jo bedre får du det med dig selv, både udseendemæssigt og fysisk – og her taler vi primært de generationer af kvinder, der har rundet de 60 og 70 år. Det siger noget om det pres, de forskellige generationer lægger på sig selv og ikke mindst noget om, hvor vi som samfund har nogle store udfordringer.
Har I andre initiativer, der kan være med til at rykke jeres position?
Vi har en hel række initiativer undervejs, men vi er af mange forskellige årsager ikke helt klar til at dele dem med markedet og vores dygtige konkurrenter endnu. Men der er ingen tvivl om, at det særligt bliver i de digitale universer, at vi kommer til at se de store ryk. Selvom vi stadig har 261 butikker i hele landet, der hver og en giver overskud og på mange måder er med til at definere vores brand og position, så er Matas i dag primært en digital virksomhed, og det er også her de store slag skal stå fremover.
Læs den seneste historie fra Sundhedsbarometeret her.