Medietræning hjælper BASF med at formidle komplekse budskaber
Uanset hvor rutineret en leder eller talsperson man er, kræver det øvelse og en masse træning at kunne levere budskaber i øjenhøjde til en journalist. Det ved verdens største kemivirksomhed, og derfor bliver deres talspersoner medietrænet løbende.
Talspersoner kan være afgørende for opbygning af et stærkt omdømme eller thought leadership position, og i den forbindelse kan gode medietræninger gøre en forskel. Behovet intensiveres blot, når budskaberne bliver mere komplicerede eller fagligt krævende, hvilket er tilfældet for BASF, der producerer kemi til stort set alle de produkter, vi omgiver os med – lige fra vindmøller og løbesko til batterier og solcreme.
I medietræningen af talspersonerne hos BASF tager vi udgangspunkt i det centrale, nemlig det budskab, som de ønsker skal eksponeres, eller som alle talspersoner skal kunne forklare i øjenhøjde.
De løbende medietræninger er med til at holde talspersonerne skarpe på alt fra dialogen med journalisten til indholdet i faglige budskaber og citater. Formålet er, at de føler sig mere forberedte til de interviewmuligheder, som vi løbende skaber i fællesskab, og at budskaberne træder tydeligt frem. Det kunne fx være, når de skal afgive et interview til Ingeniøren om kemisk genanvendelse, eller hvordan de har arbejdet med at sætte scope 3.1-mål inden for ESG.
Medietræningerne og et proaktivt samarbejde med medierne har gennem de seneste år bidraget til at give BASF en tydelig position inden for en række strategiske nøgleområder.