Codan: online sikkerhedskampagne,
der gik viralt
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Kampagnens målsætning var at skabe øget bevidsthed om bedre sikkerhed online for familier med lidt ældre børn og i sidste ende være en håndsrækning til målgruppen, præcis som forsikring også er det.
Startskuddet på kampagnen blev en video, der filmede et sikkerhedseksperiment, hvor tre forældrepar kunne følge med i deres teenageres digitale adfærd i et tilstødende lokale. Eksperimentet resulterede i, at en hacker fik adgang til alle teenagernes computere relativt ukompliceret. Videoen gik viralt på Facebook med 2,5 mio. visninger.
Til at støtte op om videoen, der var trafikskaber til kampagnesitet, var der udviklet rådgivende indhold til familier med en it-ekspert, og en undersøgelse blandt danske forældre, der afdækkede udfordringen med manglende viden.
Kampagnen leverede ud over de mange video-visninger og overvældende trafik til kampagnesitet bred dækning i centrale landsdækkende medier for kampagnen som Politiken, TV2 News, Go’ Morgen Danmark, Jyllands-Posten m.fl.
At ramme målgruppen med en relevans – både for afsender og modtager – er en fin balance. Det lykkedes med kampagnen for Codan, hvor RelationsPeople arbejdede sammen med &Co.
Efterfølgende udviklede RelationsPeople i samarbejde med læringsvirksomheden Ungdomsbyen et undervisningskoncept målrettet mellemtrinnet i Folkeskolen, der byggede på de videns-behov, som arbejdet med kampagnen havde kortlagt. Konceptet lever stadig.