
Codan: Kampagne for at få flere
unge til at bruge reflekser
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Mens tre ud af fire yngre børn får reflekser på tøjet (74 procent), er det kun hver tredje unge, der vælger at gå med reflekser (32 procent). Derfor ville Codan og Børneulykkesfonden igangsætte en indsats, der kunne få flere af de unge til at gå med reflekser i den mørke tid.
Løsningen blev en kampagne, som RelationsPeople skabte sammen med et kreativt bureau, i samarbejde med musikeren Kesi og designeren Soulland, som sammen designede en række showpieces og en hue i refleksmateriale, som skulle ændre målgruppens opfattelse af reflekser. Både Kesi og Soulland blev samtidig ambassadører for budskabet #blivset og var med til at drive synlighed på deres egne platforme.
#blivset-kampagnen blev sat i gang med et lanceringsevent i Soullands butik, hvor de inviterede kunne se kollektionen og opleve en intimkoncert med Kesi, som også sidenhen bar kollektionen til sine andre koncerter.
Seks influent-ambassadører blev også koblet på og var med til at sprede budskabet på deres kanaler blandt andet med huen, der kunne købes hos Soulland og bar et tag med information om indsatsen. Huen blev udsolgt på to uger.
Alle aktiviteterne var linket op til et kampagnesite, der fungerede som visitkort for indsatsen. Indsatsen sluttede med en auktion af de enkelte refleks-showpieces, hvor indtægterne gik til Børneulykkesfondens arbejde.
Kampagnen opnåede dækning i bærende landsdækkende medier som Go’ Morgen Danmark, Politiken, Børsen, Euroman m.fl. og på tværs af sociale kanaler.