LinkedIns nye annoncefunktion kan styrke jeres thought leadership
Anita Østergaard Sørensen
Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.
LinkedIn er uden sammenligning det stærkeste og største medie inden for professionel kommunikation. Det gælder uanset om det drejer sig om B2B-marketing, at styrke sit professionelle netværk, finde nye medarbejdere eller en ny arbejdsplads. Og ikke mindst er det stedet, hvor man kan positionere sig professionelt, både som virksomhed og som individ. Ofte er det i vekselvirkningen mellem medarbejderen og virksomheden, at den effektfulde positionering kan opstå. Og det er hér, at det nye annonceformat kommer på banen.
Så hvad er nyheden?
Med det nye annonceformat, som er et såkaldt thought leader-format – eller meningsdannerannoncer på dansk – har LinkedIn nu gjort det muligt, at en annonce er afsendt af medarbejderen og ikke virksomheden, som vi kender det, selvom annoncen er promoveret af virksomheden. Den forskel er afgørende. For som det ofte gentages fra diverse LinkedIn-eksperter, så vil langt de fleste på LinkedIn hellere høre spændende nyt fra en branche direkte fra medarbejdere og ledere, end vi vil høre det direkte fra en virksomhed. Hvorfor? Fordi det er langt mere troværdigt og autentisk, at høre det fra et individ, som selv har erfaring og viden på området og som har direkte kontakt med emnet på daglig basis.
Det er altså blevet endnu mere tilgængeligt at positionere både medarbejdere, ledere og virksomheder som ’thought leaders’ vha. dette annonceformat, hvor man samtidig kan sikre et langt højere reach i en specifik målgruppe vha. betalt annoncering.
Formatet er stadig nyt, og vi er selv i gang med at teste det. Vi er spændte på resultatet, som vi også vil dele med jer. For i teorien tror vi på, at det nye format vil betyde bedre performance og større reach – men det vil tiden vise.
Sådan kommer du i gang med thought leader-annoncer på LinkedIn
Man skal som virksomhed have oprettet en LinkedIn side og tilknyttet LinkedIns Campaign Manager. Opret derefter en ny kampagnegruppe, som fx kaldes ’Thought Leader-annoncer’.
Trin 1: Oprettelse af kampagne
En kampagne oprettes derefter som du plejer, ved at vælge en målsætning for kampagnen, sammensætte en relevant målgruppe, fastlægge et budget og en kampagneperiode. Udmeldingen fra LinkedIn lyder, at målsætningen for kampagnen kun kan være brandkendskab eller engagement, når der skal promoveres thought leader-annoncer, men det forlyder også, at flere har haft held med fx at skabe online trafik med formatet.
Er det første gang du skal sætte en annonce i gang på LinkedIn, kan du læse vores step-by-step guide til LinkedIn annoncering lige her.
Trin 2: Opret annoncen
Når du har opsat kriterierne for kampagnen og kommer til opsætning af selve annoncen, så vælger du ’Gennemgå eksisterende indhold’.
Trin 3: Vælg indlæg fra medarbejder
Herefter kan du vælge at promovere allerede opslåede indlæg på virksomhedssiden eller – og det er det nye – du vælger ’medarbejder’.
Herefter søger du efter nuværende medarbejdere i virksomheden og de indlæg, som vedkommende selv har lavet på sin egen LinkedIn-side. Vær opmærksom på, at LinkedIn selv vurderer, hvilke indlæg fra medarbejderen, der er relevante for en thought leader-annonce baseret på indlæggets tilknytning til virksomheden. Det er altså ikke alle indlæg, du kan vælge.
Trin 4: Send anmodning
Idet du anmoder om at promovere de(t) relevante indlæg fra en medarbejder, får medarbejderen en mail fra LinkedIn. Denne anmodning skal godkendes af medarbejderen, før du kan gå videre med promoveringen, og der er en begrænsning på fem anmodninger, som kan sendes til hver medarbejder. Hvis medarbejderen ikke svarer på disse fem anmodninger, så kan der ikke sendes en ny. Så det er en god ide at tage en snak med vedkommende, inden der sendes en anmodning, så medarbejderen er indforstået med, hvad anmodningen handler om og hvad der skal ske.
Når anmodningen er gået igennem, kan du promovere indlægget, ligesom du normalt vil gøre med en hvilken som helst anden annonce på LinkedIn. På samme måde kan du følge kampagnens performance i LinkedIns Campaign Manager. Læs evt. mere om annoncering på LinkedIn i guiden på linket ovenfor.
Og så er der kun tilbage at sige, at LinkedIns normale annonceringsregler naturligvis stadig gælder. Bl.a. at der ingen overdreven brug af emojis eller sprogbrug må være i thought leader-annoncer.
Er du interesseret i at høre mere om, hvordan LinkedIn kan være en værdifuld kommunikationskanal for jeres virksomhed, så ræk ud til vores seniorkonsulent Anita på anita@relationspeople.dk.
Og her kan du gå på opdagelse i alle vores artikler.