Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
Anita Østergaard Sørensen
Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Skal du betale for at nå din kommende medarbejder på LinkedIn eller vælge organisk spredning, hvor du ikke betaler? Hvis du rekrutterer ofte og rekrutterer mange, vil vi klart anbefale den betalte annoncering. Annoncering er kort sagt den mest effektive vej til opmærksomhed på jeres ledige stilling, og særlig hvis I leder efter mere specialiserede profiler inden for en særlig branche eller et fagområde.
Betalt annoncering betaler sig
Fordelen ved at betale er, at du kan eksponere en ledig stilling for en meget specifik målgruppe på LinkedIn, fordi der i LinkedIns annonceringsværktøj, Kampagneadministrator, findes flere og mere detaljerede indstillinger end den organiske metode giver mulighed for. Du kan fx præcisere jobtitel, jobfunktion, tilknyttede virksomheder, uddannelse, alder, anciennitet og interesser. Hertil kan du med annonceringsværktøjet sammensætte målgrupper på baggrund af personer, der tidligere har været eksponeret for jeres annoncer, eller som I har haft kontakt med fx via nyhedsbreve, og som har afgivet samtykke til at modtage markedsføring fra jer på sociale medier. Altså, personer, der allerede har opbygget en grad af kendskab til jer og jeres virksomhed. Med andre ord giver annoncering dig en mulighed for at ramme jeres målgruppe meget præcist uden for mange spildvisninger. Her får du en introduktion til, hvordan du annoncerer en ledig stilling på LinkedIn.
Trin 1: Opret kampagne
Åbn Kampagneadministrator i LinkedIn og sørg for, at du har valgt den rigtige annoncekonto. Herefter vælger du Opret kampagne i drop down menuen under Opret. For at oprette en jobannonce vælger du målet jobansøgere under konverteringer. Det næste step er at sammensætte din målgruppe.
Trin 2: Sammensæt målgruppe
Den mest gængse måde at sammensætte din målgruppe er vha. Målgruppesammensætning, hvormed du kan udvælge fx hvilken branche, de rigtige kandidater befinder sig i, deres jobtitel, jobfunktion, uddannelse m.m.
En vigtig pointe er her, at du bør sondre mellem ’og’ eller ’eller’ i din målgruppesammensætning. Din målgruppe bliver større, hvis de forskellige valgte kriterier er sammensat af ’eller’, hvor annoncen bliver vist for brugere på LinkedIn, der har den ene kompetence eller den anden, den ene jobfunktion eller den anden osv. Modsat bliver din målgruppe mindre, og også meget mere præcis, hvis dine kriterier er sammensat af ’og’. Fx hvis de relevante kandidater skal have en nuværende jobfunktion inden for ’rådgivning’ og kompetencen ’strategisk kommunikation’.
Trin 3: Tilføj målgruppepulje
Går du endnu mere detaljeret til værks, og har du en målgruppepulje, som er særligt relevant for jeres rekruttering, kan du under Målgrupper vælge at tilføje i forvejen oprettede målgrupper ved hjælp af retargeting (en målgruppepulje geneksponeres, som fx tidligere har interageret med jeres indhold eller website), lookalike-målgrupper (en målgruppepulje, som LinkedIn sammensætter baseret på en anden målgruppe og som har en lignende demografi eller adfærd) eller fx uploadede lister med relevante kontakter (e-mails), som I har indhentet samtykke fra, og som I derfor kan geneksponere med annoncer på LinkedIn.
På samme måde, kan du vælge at gøre din målgruppe mindre og mere præcis ved at ekskludere visse målgruppesammensætninger – hvilket foregår på samme måde.
Bemærk, at målgrupper kan blive for små til, at LinkedIn kan køre annoncen. Som minimum skal målgruppen bestå af 300 brugere, men gerne være en hel del større for at kampagnen kan køre fornuftigt.
Trin 4: Vælg annonceformat
Derefter vælger du annonceformatet, hvor der findes flere muligheder ift. jobannoncen. De forskellige annonceformater har forskellige placeringsmuligheder, som er værd at overveje. Bl.a. hvorvidt du ønsker placeringer på det såkaldte Audience Network, som er annoncer på relevante websites uden for LinkedIn, og som kan hjælpe med at skabe en del større rækkevidde.
Trin 5: Vælg tidsperiode
Til slut vælger du tidsperioden for annonceringen, som kan sættes til at køre uden afbrydelse for et bestemt beløb om ugen eller mellem en start- og slutdato. Bemærk her, at det budget du afsætter kan bruges enten dagligt eller som et engangsbudget.
Hav derefter din caption (tekst) klar samt det billede eller den video, som du vil bruge i annoncen klar, så du kan opsætte selve annoncen. LinkedIn gør dig opmærksom på, hvis din tekst bliver for lang eller hvis du mangler elementer i din annonce. Til højre på skærmen ses en forhåndsvisning af annoncen, som både kan vises som den ser ud på desktop eller på mobilskærmen.
Det anbefales også altid at tilvælge en handlingsknap, særligt, hvis annoncen linker til et website, så det er tydeligt for modtageren, hvad der venter dem, når de klikker.
Trin 6: Aktiver annoncen
Herefter kan du sætte annoncen live og følge med i, hvordan den virker på LinkedIns Kampagneadministrator – herunder hvor mange I når ud til (rækkevidde), hvor mange der klikker på jeres annonce, og hvordan pengene bliver brugt. Annoncen eksisterer som et såkaldt dark post, som bliver eksponeret for den valgte målgruppe i deres newsfeed på LinkedIn, men uden at ligge på jeres virksomhedsside på LinkedIn. Du kan til hver en tid vælge at pause annonceringen, redigere i målgruppesammensætningen eller udskifte billedet eller videoen i annoncen.
Er du interesseret i at læse mere om LinkedIn og employer branding, kan du læse vores artikel, Gør jeres employer brand levende på LinkedIn, lige her.
Og er du yderligere interesseret i at vide, hvordan du sammensætter et fængende jobopslag, så læs evt. vores artikel Employer Branding: Sådan bygger du din stillingsannonce, lige her.