• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning

Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.

Skal du betale for at nå din kommende medarbejder på LinkedIn eller vælge organisk spredning, hvor du ikke betaler? Hvis du rekrutterer ofte og rekrutterer mange, vil vi klart anbefale den betalte annoncering. Annoncering er kort sagt den mest effektive vej til opmærksomhed på jeres ledige stilling, og særlig hvis I leder efter mere specialiserede profiler inden for en særlig branche eller et fagområde. 

Betalt annoncering betaler sig
Fordelen ved at betale er, at du kan eksponere en ledig stilling for en meget specifik målgruppe på LinkedIn, fordi der i LinkedIns annonceringsværktøj, Kampagneadministrator, findes flere og mere detaljerede indstillinger end den organiske metode giver mulighed for. Du kan fx præcisere jobtitel, jobfunktion, tilknyttede virksomheder, uddannelse, alder, anciennitet og interesser. Hertil kan du med annonceringsværktøjet sammensætte målgrupper på baggrund af personer, der tidligere har været eksponeret for jeres annoncer, eller som I har haft kontakt med fx via nyhedsbreve, og som har afgivet samtykke til at modtage markedsføring fra jer på sociale medier. Altså, personer, der allerede har opbygget en grad af kendskab til jer og jeres virksomhed. Med andre ord giver annoncering dig en mulighed for at ramme jeres målgruppe meget præcist uden for mange spildvisninger. Her får du en introduktion til, hvordan du annoncerer en ledig stilling på LinkedIn.

Trin 1: Opret kampagne
Åbn Kampagneadministrator i LinkedIn og sørg for, at du har valgt den rigtige annoncekonto. Herefter vælger du Opret kampagne i drop down menuen under Opret. For at oprette en jobannonce vælger du målet jobansøgere under konverteringer. Det næste step er at sammensætte din målgruppe.

Trin 2: Sammensæt målgruppe
Den mest gængse måde at sammensætte din målgruppe er vha. Målgruppesammensætning, hvormed du kan udvælge fx hvilken branche, de rigtige kandidater befinder sig i, deres jobtitel, jobfunktion, uddannelse m.m.

En vigtig pointe er her, at du bør sondre mellem ’og’ eller ’eller’ i din målgruppesammensætning. Din målgruppe bliver større, hvis de forskellige valgte kriterier er sammensat af ’eller’, hvor annoncen bliver vist for brugere på LinkedIn, der har den ene kompetence eller den anden, den ene jobfunktion eller den anden osv. Modsat bliver din målgruppe mindre, og også meget mere præcis, hvis dine kriterier er sammensat af ’og’. Fx hvis de relevante kandidater skal have en nuværende jobfunktion inden for ’rådgivning’ og kompetencen ’strategisk kommunikation’.

Trin 3: Tilføj målgruppepulje

Går du endnu mere detaljeret til værks, og har du en målgruppepulje, som er særligt relevant for jeres rekruttering, kan du under Målgrupper vælge at tilføje i forvejen oprettede målgrupper ved hjælp af retargeting (en målgruppepulje geneksponeres, som fx tidligere har interageret med jeres indhold eller website), lookalike-målgrupper (en målgruppepulje, som LinkedIn sammensætter baseret på en anden målgruppe og som har en lignende demografi eller adfærd) eller fx uploadede lister med relevante kontakter (e-mails), som I har indhentet samtykke fra, og som I derfor kan geneksponere med annoncer på LinkedIn.

På samme måde, kan du vælge at gøre din målgruppe mindre og mere præcis ved at ekskludere visse målgruppesammensætninger – hvilket foregår på samme måde.

Bemærk, at målgrupper kan blive for små til, at LinkedIn kan køre annoncen. Som minimum skal målgruppen bestå af 300 brugere, men gerne være en hel del større for at kampagnen kan køre fornuftigt.

Trin 4: Vælg annonceformat
Derefter vælger du annonceformatet, hvor der findes flere muligheder ift. jobannoncen. De forskellige annonceformater har forskellige placeringsmuligheder, som er værd at overveje. Bl.a. hvorvidt du ønsker placeringer på det såkaldte Audience Network, som er annoncer på relevante websites uden for LinkedIn, og som kan hjælpe med at skabe en del større rækkevidde.

Trin 5: Vælg tidsperiode
Til slut vælger du tidsperioden for annonceringen, som kan sættes til at køre uden afbrydelse for et bestemt beløb om ugen eller mellem en start- og slutdato. Bemærk her, at det budget du afsætter kan bruges enten dagligt eller som et engangsbudget.

Hav derefter din caption (tekst) klar samt det billede eller den video, som du vil bruge i annoncen klar, så du kan opsætte selve annoncen. LinkedIn gør dig opmærksom på, hvis din tekst bliver for lang eller hvis du mangler elementer i din annonce. Til højre på skærmen ses en forhåndsvisning af annoncen, som både kan vises som den ser ud på desktop eller på mobilskærmen.

Det anbefales også altid at tilvælge en handlingsknap, særligt, hvis annoncen linker til et website, så det er tydeligt for modtageren, hvad der venter dem, når de klikker.

Trin 6: Aktiver annoncen
Herefter kan du sætte annoncen live og følge med i, hvordan den virker på LinkedIns Kampagneadministrator – herunder hvor mange I når ud til (rækkevidde), hvor mange der klikker på jeres annonce, og hvordan pengene bliver brugt. Annoncen eksisterer som et såkaldt dark post, som bliver eksponeret for den valgte målgruppe i deres newsfeed på LinkedIn, men uden at ligge på jeres virksomhedsside på LinkedIn. Du kan til hver en tid vælge at pause annonceringen, redigere i målgruppesammensætningen eller udskifte billedet eller videoen i annoncen.


Er du interesseret i at læse mere om LinkedIn og employer branding, kan du læse vores artikel, Gør jeres employer brand levende på LinkedIn, lige her.

Og er du yderligere interesseret i at vide, hvordan du sammensætter et fængende jobopslag, så læs evt. vores artikel Employer Branding: Sådan bygger du din stillingsannonce, lige her.

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerEmployer Branding
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér