• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Employer branding: Sådan bygger du din stillingsannonce

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Der er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.

Den 26. januar 2022

Stillingsannoncen er en ældre sag, men stadig vigtig. Den stiller krav til skribenten af flere grunde: For tiden skal der skrives ganske mange og ofte med en kort deadline. Det er en teksttype med indbygget krav om resultat. Hvis ikke der kommer ansøgere og ansættelse, har teksten ikke virket efter hensigten. Det er også en kort tekst på cirka en side, der skal danne udgangspunkt for meget: En måske livsforandrende beslutning hos den kommende medarbejder, beskrivelse af jobindhold, forventningsafstemning og formidling af employer brandet. Så hvordan sætter man delene sammen?

Find den rette balance mellem brand og specifikation

En stillingsannonce kan komponeres på flere måder, men består typisk af nogle faste elementer. Elementer, der groft sagt kan være enten brandende eller specificerende. Med specifikation sætter du ord på den konkrete stilling, fakta om jobindholdet, specifikke krav til kompetencer, detaljer om vilkår, kontaktinformation og lignende. De brandende elementer præsenterer employer brandet og den overordnede fortælling om, hvem I er som arbejdsplads, kultur og virksomhed.

Det kan være et godt pejlemærke, at teksten skal rumme en lige fordeling. Hvis du fx søger en systemarkitekt, og annoncen primært er skrevet i punktform med konkrete systemkrav, så er der for meget specifikation. Omvendt kan brand og purporse heller ikke stå alene.

Interview den rekrutterende leder

Det er typisk lettest at skrive specifikationerne. Altså, hvilken fagperson søger vi, hvad er jobindholdet, kompetencekravene og vilkårene?

Det er sværere at beskrive et brand eller en kultur på nogle få linjer. Hvis virksomheden har et employer brand, så er der allerede sat ord på kulturen og brandet i nogle budskaber, der kan flettes ind i stillingsannoncen. Hvis ikke, så kan du som skribent bruge et greb fra employer branding-værktøjskassen og booke den rekrutterende leder til et kort interview.

  • Hvad er det mest interessant ved din afdeling?
  • Hvad er det mest interessante ved stillingen?
  • Hvad er det vigtigste, den nye medarbejder skal kunne?
  • Hvilken type/person håber I at finde?
  • Hvad er det bedste, du kan sige om arbejdslivet i din afdeling?

Ved at stille ovenstående spørgsmål til lederen, der har bedt dig skrive annoncen, kan du indsamle sprog, budskaber og ikke mindst konkrete eksempler, som du kan flette ind i teksten. Især eksemplerne fra afdelingen er også et godt middel til at komme uden om flosklerne.

Læs mere om, hvordan du navigerer uden om flosklerne her

Skriv et lager af segmenterede tekster til hver målgruppe

Ovenstående kan hjælpe med at finde de rigtige ord til teksten, men kræver ekstra tid af både skribent og rekrutterende leder. Det kan derfor være en hjælp at præfabrikere et arkiv af grundtekster, der er segmenteret til de målgrupper, I hyppigst rekrutterer. Fx unge teknikere, ældre teknikere, erfarne it-specialister, studerende til kundeservice osv. Så skal du ikke begynde forfra hver gang, men kan tage afsæt i nogle grundformuleringer, som skrives sammen med den aktuelle stilling og de relevante specifikationer.

Du kan finde flere tips til, hvordan du skriver stillingsopslag her:

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér