Månedens profil: Punktum Design
Månedens profil er grafisk designer Søren Varming, der ejer tegnestuen Punktum Design. Med mere end 20 års erfaring som selvstændig, har Søren et utal af kreative facetter. Vi har spurgt Søren, hvad der optager ham mest inden for grafisk design, og hvordan design- og kommunikationsfaget kan gavne hinanden.
26. februar 2020
Søren Varming arbejder til dagligt i sin tegnestue Punktum Design, som han startede tilbage i 1998 med sin kone Abelone Varming, der nu er direktør i Design Danmark. I hans portefølje kan man blandt andet se designprojekter for Carlsberg Byen, Pantone og bryggeriet Nøgne Ø, og senest har han været med til at designe Dronningens officielle fødselsdagsmonogram.
Hvad er du særligt optaget af inden for grafisk design?
“For mig er det vigtigt, at man gennem grafisk design forsøger at løse et problem indefra. Mit fag handler ikke bare om at designe bare for designets skyld, men det handler om at finde frem til de helt rigtige løsninger. Det er noget, som jeg er meget opmærksom på inden for mit felt. Og så sværger jeg personligt til håndværket – jeg er jo i bund og grund en gammel håndværker, som finder værdi i detaljen. Min mission er at blive renere og renere og mere enkel i mine designløsninger. Det er hamrende svært, men et håndværk som jeg kan blive ved med at udvikle. Men det er helt sikkert vigtigt for mig, at der skal være en dybere mening med en designløsning.”
Kan du forklare, hvordan kommunikations- og designfaget kan supplere hinanden?
“Sammenspillet mellem grafisk design og kommunikation kan skabe en større fortælling, fordi det er to forskellige professioner, som både er kreative og analytiske. Man kan udnytte styrkerne fra begge fag og finde frem til en samlet løsning i fællesskab. Jeg har samarbejdet med RelationsPeople siden 2002, hvor vi for eksempel har arbejdet tæt sammen om nogle store projekter med Carlsberg Byen, det norske bryggeri Nøgne Ø og Nørrebro Bryghus. Udfaldet i projekterne viser, at evnen til at omsætte kommunikative krav til en visuel historie er en måde, begge fag supplerer hinanden på.”
Du har hjulpet RelationsPeople med at skabe en ny visuel identitet – kan du sætte et par ord på tankerne bag?
“Det er et meget godt eksempel på, hvordan grafisk design kan være med til at løse et problem. Det gamle design var mere konservativt, og derfor var min idé med et mere farverigt design at skabe større alsidighed. Og særligt var det vigtigt at have mere fokus på menneskerne og de relationer, medarbejderne hver især har. Det kan man for eksempel se i valget af farver. Min holdning til brug af farver i den nye visuelle identitet er, at der i princippet ikke er en farveholdning. Meningen med det visuelle design er, at RelationsPeople skal vise personlighed og favne bredere end før, hvilket jeg har forsøgt at løse grafisk.”
Hvor finder du inspiration?
“Jeg har altid været optaget af arkitektur, jernbaner, fly og offentligt design. Og jeg elsker smukt boghåndværk. For at kunne lave unikke designløsninger, skal vi som designere se tilbage i historien og på designtraditionerne. Jeg bruger flere timer om ugen på at prøve at knække koden for, hvorfor noget design fra fx 1950’erne stadig holder og er lige så fantastisk den dag i dag. Det fascinerer mig dybt. Godt, kompromisløst design er det mest fantastiske, der findes. Jeg finder inspiration i de gode og simple designløsninger i designhistorien.”