• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Månedens profil: Punktum Design - vi tager en snak med Søren om corporate branding og design

Månedens profil: Punktum Design

by Monica Wass

Projektassistent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Månedens profil er grafisk designer Søren Varming, der ejer tegnestuen Punktum Design. Med mere end 20 års erfaring som selvstændig, har Søren et utal af kreative facetter. Vi har spurgt Søren, hvad der optager ham mest inden for grafisk design, og hvordan design- og kommunikationsfaget kan gavne hinanden.

26. februar 2020

Søren Varming arbejder til dagligt i sin tegnestue Punktum Design, som han startede tilbage i 1998 med sin kone Abelone Varming, der nu er direktør i Design Danmark. I hans portefølje kan man blandt andet se designprojekter for Carlsberg Byen, Pantone og bryggeriet Nøgne Ø, og senest har han været med til at designe Dronningens officielle fødselsdagsmonogram.

 

Hvad er du særligt optaget af inden for grafisk design?
“For mig er det vigtigt, at man gennem grafisk design forsøger at løse et problem indefra. Mit fag handler ikke bare om at designe bare for designets skyld, men det handler om at finde frem til de helt rigtige løsninger. Det er noget, som jeg er meget opmærksom på inden for mit felt. Og så sværger jeg personligt til håndværket – jeg er jo i bund og grund en gammel håndværker, som finder værdi i detaljen. Min mission er at blive renere og renere og mere enkel i mine designløsninger. Det er hamrende svært, men et håndværk som jeg kan blive ved med at udvikle. Men det er helt sikkert vigtigt for mig, at der skal være en dybere mening med en designløsning.”


Kan du forklare, hvordan kommunikations- og designfaget kan supplere hinanden?
“Sammenspillet mellem grafisk design og kommunikation kan skabe en større fortælling, fordi det er to forskellige professioner, som både er kreative og analytiske. Man kan udnytte styrkerne fra begge fag og finde frem til en samlet løsning i fællesskab. Jeg har samarbejdet med RelationsPeople siden 2002, hvor vi for eksempel har arbejdet tæt sammen om nogle store projekter med Carlsberg Byen, det norske bryggeri Nøgne Ø og Nørrebro Bryghus. Udfaldet i projekterne viser, at evnen til at omsætte kommunikative krav til en visuel historie er en måde, begge fag supplerer hinanden på.”


Du har hjulpet RelationsPeople med at skabe en ny visuel identitet – kan du sætte et par ord på tankerne bag?
“Det er et meget godt eksempel på, hvordan grafisk design kan være med til at løse et problem. Det gamle design var mere konservativt, og derfor var min idé med et mere farverigt design at skabe større alsidighed. Og særligt var det vigtigt at have mere fokus på menneskerne og de relationer, medarbejderne hver især har. Det kan man for eksempel se i valget af farver. Min holdning til brug af farver i den nye visuelle identitet er, at der i princippet ikke er en farveholdning. Meningen med det visuelle design er, at RelationsPeople skal vise personlighed og favne bredere end før, hvilket jeg har forsøgt at løse grafisk.”


Hvor finder du inspiration?
“Jeg har altid været optaget af arkitektur, jernbaner, fly og offentligt design. Og jeg elsker smukt boghåndværk. For at kunne lave unikke designløsninger, skal vi som designere se tilbage i historien og på designtraditionerne. Jeg bruger flere timer om ugen på at prøve at knække koden for, hvorfor noget design fra fx 1950’erne stadig holder og er lige så fantastisk den dag i dag. Det fascinerer mig dybt. Godt, kompromisløst design er det mest fantastiske, der findes. Jeg finder inspiration i de gode og simple designløsninger i designhistorien.”

Tilmeld nyhedsbrevMonica WassArtiklerCorporate Branding
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?
by Nina Faurby
Corporate BrandingForandringskommunikation
Fra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Artikel
Tre tips til at få succes med employee advocacy
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Hvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.
Artikel
Syv tendenser på sociale medier under corona-lockdown
by Nikoline Meincke Larsen
Corporate BrandingMarketing PR
Efterhånden som folk er faldet på plads på hjemme-kontorerne rundt omkring, har det været interessant at følge med i, hvordan danskerne holder liv i deres sociale identitet. Men hvilke tendenser ser vi på de sociale medier i disse dage? Hvilke budskaber bliver formidlet – og hvordan?

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér