• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Fremtidens Rådgiver 2019: Brug anledninger proaktivt

Anders Relationspeople
Anders Monrad Rendtorff

Associeret seniorrådgiver
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Mere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Hvordan bygger man som rådgiver en tillidsfuld relation til sin topleder? RelationsPeople præsenterede på konferencen Fremtidens Rådgiver 2019 den 15. november uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’ for de mere end 200 deltagere.

I starten af 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet forskningsprojektet. Vi har til dato gennemført kvalitative interviews med over 50 erfarne kommunikationsrådgivere af topledere i den offentlige og private sektor, og vi har interviewet 16 topchefer. På konferencen præsenterede RelationsPeople flere centrale pointer, og i et dobbeltinterview med COWI´s CEO Lars-Peter Søbye og kommunikationsdirektør i COWI, Manuel Vigilius, blev teori omsat til praksis.

Vi har talt med Kristian Eiberg om forskningsprojektet:

Hvad er de vigtigste pointer fra projektet?

På konferencen satte vi fokus på relationen mellem kommunikationsrådgiveren og CEO eller den topleder, som man rådgiver. Relation er et tema, som alle kan nikke til. Man kalder det god kemi, gensidig tillid eller lignende. Vi har faktisk oplevet, at flere i vores undersøgelse indimellem har haft et næsten opgivende forhold til begrebet. Enten er der kemi, eller også er der ikke kemi. Sådan behøver det ikke at være. I vores undersøgelse er det tydeligt, at der er forskellige måder, hvorpå man systematisk kan arbejde med at opbygge relationen. Man kan lære at bruge anledninger mere offensivt og strategisk. Og man kan betragte sin udvikling mod den tætte relation med toplederen som en positioneringsrejse.

Hvad mener du med ”anledninger”?

Vi har lært fra de mange interviews, at strategier eller planer for toplederkommunikation er undtagelsen snarere end reglen. Det har rejst spørgsmålet i forskningsprojektet, hvad de erfarne og succesfulde kommunikationsrådgivere sætter i stedet. Svaret er, at man kan udnytte de mange anledninger, der opstår til at vise sin rådgivningskompetence. I stedet for at have en reaktiv eller måske ligefrem defensiv tilgang til anledninger, kan rådgiveren af toplederen udnytte anledninger mere offensivt. Det har vi set gode, konkrete eksempler på i vores undersøgelse. Pointen er, at en topleder ofte er meget optaget af den konkrete anledning. Det er derfor en mulighed for rådgiveren til komme tættere på toplederen og demonstrere, hvad hun eller han kan. Det er vigtigt med mange af den slags demonstrationer af rådgivningskompetence for at kunne bygge en tæt og stærk relation.

Hvorfor havde I et interview med en CEO?

Vores projekt handler om forholdet mellem den, der rådgiver toplederen, og toplederen.  Hvordan bygger man relationen, hvad lægger toplederen vægt på og hvordan gør man sig relevant for toplederen? I dobbeltinterviewet med Lars-Peter Søbye og Manuel Vigilius fra COWI ville vi illustrere nogle af de udfordringer og muligheder, der udspiller sig i det rådgivningsrum. Interviewet demonstrerede, at kommunikation – og rådgivningen om kommunikation – er afgørende vigtigt for CEO´en. Det ved vi jo godt, men det er alligevel meget opløftende at høre det fra en af dansk erhvervslivs absolutte spidser.

Læs mere om hvordan I kommer igang med toplederkommunikation her.

Læs mere om forskningsprojektet her.

Se desuden Anders fortælle dagens vigtigste pointer i denne video.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerKommunikationsstrategiLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin