• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Fremtidens Rådgiver 2019: Brug anledninger proaktivt

Anders Monrad Rendtorff

Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Mere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Hvordan bygger man som rådgiver en tillidsfuld relation til sin topleder? RelationsPeople præsenterede på konferencen Fremtidens Rådgiver 2019 den 15. november uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’ for de mere end 200 deltagere.

I starten af 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet forskningsprojektet. Vi har til dato gennemført kvalitative interviews med over 50 erfarne kommunikationsrådgivere af topledere i den offentlige og private sektor, og vi har interviewet 16 topchefer. På konferencen præsenterede RelationsPeople flere centrale pointer, og i et dobbeltinterview med COWI´s CEO Lars-Peter Søbye og kommunikationsdirektør i COWI, Manuel Vigilius, blev teori omsat til praksis.

Vi har talt med Kristian Eiberg om forskningsprojektet:

Hvad er de vigtigste pointer fra projektet?

På konferencen satte vi fokus på relationen mellem kommunikationsrådgiveren og CEO eller den topleder, som man rådgiver. Relation er et tema, som alle kan nikke til. Man kalder det god kemi, gensidig tillid eller lignende. Vi har faktisk oplevet, at flere i vores undersøgelse indimellem har haft et næsten opgivende forhold til begrebet. Enten er der kemi, eller også er der ikke kemi. Sådan behøver det ikke at være. I vores undersøgelse er det tydeligt, at der er forskellige måder, hvorpå man systematisk kan arbejde med at opbygge relationen. Man kan lære at bruge anledninger mere offensivt og strategisk. Og man kan betragte sin udvikling mod den tætte relation med toplederen som en positioneringsrejse.

Hvad mener du med ”anledninger”?

Vi har lært fra de mange interviews, at strategier eller planer for toplederkommunikation er undtagelsen snarere end reglen. Det har rejst spørgsmålet i forskningsprojektet, hvad de erfarne og succesfulde kommunikationsrådgivere sætter i stedet. Svaret er, at man kan udnytte de mange anledninger, der opstår til at vise sin rådgivningskompetence. I stedet for at have en reaktiv eller måske ligefrem defensiv tilgang til anledninger, kan rådgiveren af toplederen udnytte anledninger mere offensivt. Det har vi set gode, konkrete eksempler på i vores undersøgelse. Pointen er, at en topleder ofte er meget optaget af den konkrete anledning. Det er derfor en mulighed for rådgiveren til komme tættere på toplederen og demonstrere, hvad hun eller han kan. Det er vigtigt med mange af den slags demonstrationer af rådgivningskompetence for at kunne bygge en tæt og stærk relation.

Hvorfor havde I et interview med en CEO?

Vores projekt handler om forholdet mellem den, der rådgiver toplederen, og toplederen.  Hvordan bygger man relationen, hvad lægger toplederen vægt på og hvordan gør man sig relevant for toplederen? I dobbeltinterviewet med Lars-Peter Søbye og Manuel Vigilius fra COWI ville vi illustrere nogle af de udfordringer og muligheder, der udspiller sig i det rådgivningsrum. Interviewet demonstrerede, at kommunikation – og rådgivningen om kommunikation – er afgørende vigtigt for CEO´en. Det ved vi jo godt, men det er alligevel meget opløftende at høre det fra en af dansk erhvervslivs absolutte spidser.

Læs mere om hvordan I kommer igang med toplederkommunikation her.

Læs mere om forskningsprojektet her.

Se desuden Anders fortælle dagens vigtigste pointer i denne video.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerLederkommunikationKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér