• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

Fremtidens Rådgiver 2019: Brug anledninger proaktivt

by Anders Monrad Rendtorff

Seniorrådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Mere end 200 deltagere til årets største, danske konference om kommunikationsrådgivning ”Fremtidens Rådgiver 2019” tyder på stor interesse for at udvikle rådgiverrollen. RelationsPeople præsenterede uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Hvordan bygger man som rådgiver en tillidsfuld relation til sin topleder? RelationsPeople præsenterede på konferencen Fremtidens Rådgiver 2019 den 15. november uddrag af forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’ for de mere end 200 deltagere.

I starten af 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet forskningsprojektet. Vi har til dato gennemført kvalitative interviews med over 50 erfarne kommunikationsrådgivere af topledere i den offentlige og private sektor, og vi har interviewet 16 topchefer. På konferencen præsenterede RelationsPeople flere centrale pointer, og i et dobbeltinterview med COWI´s CEO Lars-Peter Søbye og kommunikationsdirektør i COWI, Manuel Vigilius, blev teori omsat til praksis.

Vi har talt med Kristian Eiberg om forskningsprojektet:

Hvad er de vigtigste pointer fra projektet?

På konferencen satte vi fokus på relationen mellem kommunikationsrådgiveren og CEO eller den topleder, som man rådgiver. Relation er et tema, som alle kan nikke til. Man kalder det god kemi, gensidig tillid eller lignende. Vi har faktisk oplevet, at flere i vores undersøgelse indimellem har haft et næsten opgivende forhold til begrebet. Enten er der kemi, eller også er der ikke kemi. Sådan behøver det ikke at være. I vores undersøgelse er det tydeligt, at der er forskellige måder, hvorpå man systematisk kan arbejde med at opbygge relationen. Man kan lære at bruge anledninger mere offensivt og strategisk. Og man kan betragte sin udvikling mod den tætte relation med toplederen som en positioneringsrejse.

Hvad mener du med ”anledninger”?

Vi har lært fra de mange interviews, at strategier eller planer for toplederkommunikation er undtagelsen snarere end reglen. Det har rejst spørgsmålet i forskningsprojektet, hvad de erfarne og succesfulde kommunikationsrådgivere sætter i stedet. Svaret er, at man kan udnytte de mange anledninger, der opstår til at vise sin rådgivningskompetence. I stedet for at have en reaktiv eller måske ligefrem defensiv tilgang til anledninger, kan rådgiveren af toplederen udnytte anledninger mere offensivt. Det har vi set gode, konkrete eksempler på i vores undersøgelse. Pointen er, at en topleder ofte er meget optaget af den konkrete anledning. Det er derfor en mulighed for rådgiveren til komme tættere på toplederen og demonstrere, hvad hun eller han kan. Det er vigtigt med mange af den slags demonstrationer af rådgivningskompetence for at kunne bygge en tæt og stærk relation.

Hvorfor havde I et interview med en CEO?

Vores projekt handler om forholdet mellem den, der rådgiver toplederen, og toplederen.  Hvordan bygger man relationen, hvad lægger toplederen vægt på og hvordan gør man sig relevant for toplederen? I dobbeltinterviewet med Lars-Peter Søbye og Manuel Vigilius fra COWI ville vi illustrere nogle af de udfordringer og muligheder, der udspiller sig i det rådgivningsrum. Interviewet demonstrerede, at kommunikation – og rådgivningen om kommunikation – er afgørende vigtigt for CEO´en. Det ved vi jo godt, men det er alligevel meget opløftende at høre det fra en af dansk erhvervslivs absolutte spidser.

Læs mere om hvordan I kommer igang med toplederkommunikation her.

Læs mere om forskningsprojektet her.

Se desuden Anders fortælle dagens vigtigste pointer i denne video.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerKommunikationsstrategiLederkommunikation
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Undervurder ikke peer management
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Den nye kommunikationschef har grund til at være glad. Forude venter spændende opgaver enten i samme organisation eller et helt nyt sted. Men forude lurer en overhængende fare for ikke at slå til. Er du derimod god til hurtigt at skabe et internt netværk det nye sted, er der større sandsynlighed for, at du bliver en succes.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
by Nina Faurby
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér