• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.

29. september 2022

Vi finder ikke ud af, om Ørsteds topchef virkelig kan tilskrives halvdelen af virksomhedens aktuelle markedsværdi på knap 300 mia. kroner. Ikke desto mindre har 1700 ledere ansat i store virksomheder i en global analyse svaret, at de i gennemsnit tilskriver 44 % af deres virksomheds markedsværdi til deres topchefs omdømme. I det lys er det nok knapt så overraskende, at de samme ledere mener, at 45 % af deres virksomheds omdømme kan tilskrives deres topchefs omdømme (CEO Reputation Premium, 2018).

Konsulentanalyser: Toplederkommunikationen er vigtig
Vi har i RelationsPeople gennem mere end 20 år arbejdet med lederkommunikation. Vi har udviklet thought leadership positioner for topledere, skrevet position papers og trænet ledere i personlig kommunikation og gennemslagskraft. De allerfleste gange i samarbejde med disse toplederes interne kommunikationsrådgivere – typisk en kommunikationsdirektør eller -chef.

I 2016 interviewede vi sammen med executive search virksomheden Human Capital Group danske topchefer. Samtlige 54 topchefer anså deres egen kommunikation som det vigtigste kommunikationsområde i virksomheden, ni ud af 10 syntes toplederkommunikation var vigtigere end fem år tidligere, og otte ud af 10 svarede, at de brugte mere tid på kommunikation i dag, end de havde gjort fem år tidligere.

Andre konsulentanalyser har også understreget vigtigheden af topledernes kommunikation. Det gælder bl.a. Edelman Trust Barometer, hvor 60 % af 36.000 respondenter i 2022-udgaven af analysen peger på, at de forventer, at topledere udtaler sig offentligt om kontroversielle sociale og politiske emner. CEO activism med andre ord. Og toplederne er i følge analysen fortsat mere troværdige end politikere.

Læs også: CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden

Ny bog på vej

Mens der er flere konsulentanalyser, er der derimod ingen forskning, der belyser rådgiveres rådgivning af topledere. I 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet derfor et fælles forskningsprojekt, ’Toplederkommunikation og fremtidens rådgiver’, som vi har arbejdet sammen om de sidste fire år.

I november 2022 udkommer ’The Communications Advisor’ på forlaget Samfundslitteratur, der er en forskningsbaseret business bog baseret på det fælles forskningsprojekt. Den har en teoretisk del, som er beregnet på studerende på videregående uddannelser og den har en praktisk del med modeller og anbefalinger, som er skrevet til kommunikationsrådgivere i den private og offentlige sektor.

Som led i forskningsprojektet har vi interviewet en række danske topledere, og de er enige om, at alt hvad en topchef siger og gør er toplederkommunikation, at kommunikation og lederskab er to sider af samme sag, og at toplederen er virksomheden.

Behov for fokus og professionalisering
Dermed rettes opmærksomheden selvfølgelig mod, hvordan virksomheder og organisationer i praksis arbejder med toplederkommunikation. Noget overraskende fandt vi i vores interviews med topledernes kommunikationsrådgivere, at der i organisationerne er et fravær af formelle planer for toplederens kommunikation, og at toplederen ikke giver sin rådgiver struktureret feedback på hans eller hendes rådgivning. Alt dette til trods for, at både vores forskningsprojekt og konsulentanalyser inklusiv vores egen peger på, at toplederkommunikation er det vigtigste kommunikationsområde for en virksomhed.

Læs også: Der er ingen plan for toplederkommunikation

Der er med andre ord god grund til, at topledere i danske virksomheder efterspørger professionel rådgivning om deres kommunikation fra deres rådgivere, og at deres bestyrelser stiller toplederne til ansvar for, at de varetager ejernes interesser også på dette område. Endelig er det også en opfordring til, at kommunikationsdirektører og -chefer i danske virksomheder skal insistere på, at deres topledere prioriterer at arbejde strategisk med toplederkommunikation, hvis værdi potentielt kan opgøres i kroner og ører.

Download vores artikelsamling om toplederkommunikation her

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér