• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Dollars
+ Tilmeld nyhedsbrev

Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.

29. september 2022

Vi finder ikke ud af, om Ørsteds topchef virkelig kan tilskrives halvdelen af virksomhedens aktuelle markedsværdi på knap 300 mia. kroner. Ikke desto mindre har 1700 ledere ansat i store virksomheder i en global analyse svaret, at de i gennemsnit tilskriver 44 % af deres virksomheds markedsværdi til deres topchefs omdømme. I det lys er det nok knapt så overraskende, at de samme ledere mener, at 45 % af deres virksomheds omdømme kan tilskrives deres topchefs omdømme (CEO Reputation Premium, 2018).

Konsulentanalyser: Toplederkommunikationen er vigtig
Vi har i RelationsPeople gennem mere end 20 år arbejdet med lederkommunikation. Vi har udviklet thought leadership positioner for topledere, skrevet position papers og trænet ledere i personlig kommunikation og gennemslagskraft. De allerfleste gange i samarbejde med disse toplederes interne kommunikationsrådgivere – typisk en kommunikationsdirektør eller -chef.

I 2016 interviewede vi sammen med executive search virksomheden Human Capital Group danske topchefer. Samtlige 54 topchefer anså deres egen kommunikation som det vigtigste kommunikationsområde i virksomheden, ni ud af 10 syntes toplederkommunikation var vigtigere end fem år tidligere, og otte ud af 10 svarede, at de brugte mere tid på kommunikation i dag, end de havde gjort fem år tidligere.

Andre konsulentanalyser har også understreget vigtigheden af topledernes kommunikation. Det gælder bl.a. Edelman Trust Barometer, hvor 60 % af 36.000 respondenter i 2022-udgaven af analysen peger på, at de forventer, at topledere udtaler sig offentligt om kontroversielle sociale og politiske emner. CEO activism med andre ord. Og toplederne er i følge analysen fortsat mere troværdige end politikere.

Læs også: CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden

Ny bog på vej

Mens der er flere konsulentanalyser, er der derimod ingen forskning, der belyser rådgiveres rådgivning af topledere. I 2018 startede RelationsPeople og Københavns Universitet derfor et fælles forskningsprojekt, ’Toplederkommunikation og fremtidens rådgiver’, som vi har arbejdet sammen om de sidste fire år.

I november 2022 udkommer ’The Communications Advisor’ på forlaget Samfundslitteratur, der er en forskningsbaseret business bog baseret på det fælles forskningsprojekt. Den har en teoretisk del, som er beregnet på studerende på videregående uddannelser og den har en praktisk del med modeller og anbefalinger, som er skrevet til kommunikationsrådgivere i den private og offentlige sektor.

Som led i forskningsprojektet har vi interviewet en række danske topledere, og de er enige om, at alt hvad en topchef siger og gør er toplederkommunikation, at kommunikation og lederskab er to sider af samme sag, og at toplederen er virksomheden.

Behov for fokus og professionalisering
Dermed rettes opmærksomheden selvfølgelig mod, hvordan virksomheder og organisationer i praksis arbejder med toplederkommunikation. Noget overraskende fandt vi i vores interviews med topledernes kommunikationsrådgivere, at der i organisationerne er et fravær af formelle planer for toplederens kommunikation, og at toplederen ikke giver sin rådgiver struktureret feedback på hans eller hendes rådgivning. Alt dette til trods for, at både vores forskningsprojekt og konsulentanalyser inklusiv vores egen peger på, at toplederkommunikation er det vigtigste kommunikationsområde for en virksomhed.

Læs også: Der er ingen plan for toplederkommunikation

Der er med andre ord god grund til, at topledere i danske virksomheder efterspørger professionel rådgivning om deres kommunikation fra deres rådgivere, og at deres bestyrelser stiller toplederne til ansvar for, at de varetager ejernes interesser også på dette område. Endelig er det også en opfordring til, at kommunikationsdirektører og -chefer i danske virksomheder skal insistere på, at deres topledere prioriterer at arbejde strategisk med toplederkommunikation, hvis værdi potentielt kan opgøres i kroner og ører.

Download vores artikelsamling om toplederkommunikation her

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin