• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Der er ingen plan for toplederkommunikation

Anders Relationspeople
Anders Monrad Rendtorff

Associeret seniorrådgiver
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Toplederkommunikation er normalt drevet af en ad hoc tilgang uden strategisk sigte, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt lavet i et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet.

Toplederkommunikation er under kraftig udvikling. CEO’en forventes mere end nogensinde at være organisationens ansigt og stemme internt og eksternt – på forretningsmæssigt, politisk og samfundsansvarligt niveau.

Men samtidig konstaterer vi, at disciplinen toplederkommunikation er bemærkelsesværdigt uudviklet. Der er sjældent en plan for toplederkommunikation. Tværtimod er toplederkommunikation oftest et resultat af konkrete begivenheder og altså ad hoc i sin natur, viser forskningsprojektet.

Kommunikationsdirektøren er en af meget få funktioner i en organisation, der deler CEO’s perspektiv. Helhedsorienteret, internt og eksternt, politisk og kommercielt. Essensen af CEO’s ønsker til at rådgivningen er ”at kunne se om hjørner” inden for alle dimensioner – og på samme tid. Forretningskontekst er derfor også meget mere end at forstå regnskabet. Vi har opstillet fire niveauer af forretningsmæssig indsigt, som man skal håndtere som topchefens kommunikationsrådgiver. De to første niveauer er overvejende interne, de to sidste niveauer er overvejende eksterne.

37 kommunikationsdirektører, 10 offentlige kommunikationschefer, og 17 CEO’er i større danske virksomheder, som foreløbigt er dybdeinterviewet, understreger hvor afgørende det er at forstå forretningen.

Læs i artiklen fra Økonomisk Ugebrev om en model for forretningskontekst, som er et foreløbigt resultat af forskningsprojektet her. 

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin