• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
kommunikation employer brand

Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene

Teksten er skrevet i samarbejde med Mette Obelitz, Marketminds

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.

27. januar 2023

Det er særligt på to fronter, mange virksomheder oplever et pres for et udvikle et bedre tilbud til medarbejderne: Stigende krav om fleksibilitet og større forventninger til nærværende ledelse. MarketMinds og RelationsPeople publicerede i slutningen af 2022 en employer branding undersøgelse, der giver indsigter om begge dele. Lad os tage dem en ad gangen:

Krav om mere fleksibilitet giver hovedbrud i HR
I vores undersøgelse er ekstra fleksibilitet topscoreren blandt 20 forskellige parametre i forhold til, hvad der kendetegner en attraktiv arbejdsplads. Og kigger man isoleret på de passivt jobsøgende, så har hele 55 procent ekstra fleksibilitet i deres top tre, når de skal angive, hvad der ville kunne lokke dem væk fra deres nuværende arbejdsplads. Danskerne har smag for friheden efter corona-årene, hvor det blev tydeligt, at rigtig mange jobs kan udføres langt mere fleksibelt. Folk vil gerne selv bestemme, hvor og hvornår de bedst udfører deres arbejde.

Læs også: Gør jeres employer brand levende på LinkedIn

Konklusion: Et employer brand bliver nødt til at forholde sig til fleksibilitet, hvis det skal adressere det, kandidaterne lægger vægt på. Udfordringen er, at det kræver en skarp position på emnet: Hvor mange hjemmearbejdsdage vil man tillade? Hvilke frihedsgrader vil vi man give i forhold til arbejdstid? Hvordan forholder man sig til produktionsmedarbejdere eller andre, der ikke kan arbejde hjemme? Og nok så væsentligt, hvordan sikrer man en stærk tilknytning til arbejdspladsen, hvis kollegaerne sidder hjemme i køkkenet. Disse spørgsmål rumsterer hos virksomhederne lige nu, og de kræver klare svar fra ledelse og HR, før vi som kommunikatører kan levere skarpe budskaber.

Nærværende ledelse bliver et vigtigere konkurrenceparameter

På samme måde bliver virksomhederne nødt til at forholde sig til, hvad deres position er i forhold til ledelse. Driveren her er ikke corona, men derimod store forventninger om nærværende ledelse fra de nye generationer, der er på vej ind på arbejdsmarkedet. Vi hører det klart fra virksomhederne, og det bliver bekræftet i flere undersøgelser: De unge medarbejder forventer, at deres nærmeste leder forholder sig til dem og deres udvikling. De vil ikke nøjes med en MU-samtale om året. De vil måles, vejes, roses og støttes i deres udvikling. Og fra en employer branding vinkel: De vil forvente, at en fremtidig arbejdsplads kommunikerer en klar holdning til ledelse.

Samtidig viser vores undersøgelse, at der i dén grad er plads til forbedring. Hver fjedre (23 %) af de aktivt jobsøgende angiver en dårlig nærmeste leder som årsag til at søge nye græsgange. Og af samtlige respondenter er det kun 45 %, der oplever i meget høj grad at have en god nærmeste leder, mens det også kun gælder 52 % blandt de passive jobsøgere.

Læs også: De bløde værdier batter i employer brandingen

Også ledelse er altså et parameter, som et godt employer brand bør forhold sig til. Og også her kræver det svære beslutninger fra både HR og ledelse.

Selv om den employer brand ansvarlige er afhængig af HR-direktøren og resten af den øverste ledelse for at opnå skarpe positioner i forhold til fleksibilitet og ledelse, så er vedkommende ikke uden kort på hånden. Netop det faktum, at ”markedet” efterspørger disse elementer i et employer brand kan være med til at fremskynde både interne diskussioner og beslutninger. Vi håber, at vi med vores undersøgelse har kunnet bidrage en smule til presset.

Du kan læse mere om vores undersøgelse her

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.
Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér