• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen

Teksten er skrevet i samarbejde med Mette Obelitz, Marketminds

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.

4. november 2022

Manglen på medarbejdere giver dybe panderynker hos både offentlige og private arbejdsgivere. Selv med recession, inflation, krig og energikrise er der fortsat kamp om medarbejderne, og seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at ledigheden faldt i september. Det er forretningskritisk, hvis der ikke er personale til at udvikle, producere og sælge i virksomheden, ligesom den offentlige sektor begynder at halte uden personale til skoler, institutioner og sundhedssektoren, som debatten i valgkampen netop har stillet skarpt på. Særligt lønnen i den offentlige sektor har været på bordet som en mulig vej til at tiltrække og holde på blandt andet sygeplejerske, pædagoger og fængselsbetjente.

Læs også: Sådan bygger du din stillingsannonce

Det kræver grundig målgruppeanalyse at skabe et employer brand
Den seneste debat har peget på arbejdspres, stress og en udfordret faglighed som følge af, at for få mennesker, skal løfte for mange opgaver. I eksemplet med sygeplejerskerne er konsekvensen, at personalet søger mod det private og anden beskæftigelse. At dømme efter debatten har den offentlige sektors employer brand mistet sin tiltrækningskraft. Hvordan kan de offentlige arbejdspladser atter gøre sig attraktive for nuværende og kommende medarbejdere? Svaret findes kun ét sted og det er ude hos medarbejderne. Det første skridt i metoden for udviklingen af et employer brand er af samme grund at spørge målgruppen, hvad der i deres øjne gør en arbejdsplads attraktiv. Det har vi netop gjort med en ny undersøgelse i samarbejde med Marketminds, og det er ikke lønnen, der alene kan løse rekrutteringsudfordringen på de offentlige arbejdspladser.

Læs også: Sådan tiltrækker du den nye generation

Bløde værdier overhaler løn
De fleste partiledere har i den seneste tid været flittige med løfter om mere løn til de offentligt ansatte. Men når vi spørger de ansatte inden for omsorgsfagene, hvad de forbinder med en attraktiv arbejdsplads, så peger de ikke på lønnen som det første. På førstepladsen kommer muligheden for at gøre en forskel for omgivelserne og på andenpladsen et ønske om større fleksibilitet i forhold til arbejdssted, arbejdstid og mulighed for flere fridage. Lønnen bliver i vores undersøgelse vurderet som fjerdevigtigst. Det betyder ikke, at man kan give personalet en dårlig løn, hvis de bare får opfyldt de andre ønsker. Den offentlige sektors employer brand hænger i bremsen, og det er en kompleks udfordring, som ikke er løst med et par tusinde kroner ekstra om måneden i løn. Det kræver et langt mere nuanceret blik på, hvad medarbejderne ønsker sig af en arbejdsplads.

Lær mere om undersøgelsens resultater
Vi vil i den kommende tid udgive flere artikler med interessante resultater fra undersøgelsen, så følg med i vores nyhedsbrev eller hjemmeside, hvis du er interesseret i data, der kan gøre dit employer brand skarpere. Du er også velkommen til at tage fat i os, hvis du er interesseret i at få tilsendt rapporten.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Om undersøgelsen

RelationsPeople og Marketminds har gennemført undersøgelsen blandt personer i alderen 21-60 år, som er på arbejdsmarkedet fuld tid, og som minimum har en 3-årig videregående uddannelse. Resultaterne bygger på 999 validerede besvarelser på tværs af faggrupper, alder, køn og flere andre parametre.

Om undersøgelsen
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér