Ny undersøgelse: De bløde værdier
batter i employer brandingen
Teksten er skrevet i samarbejde med Mette Obelitz, Marketminds
Kristoffer Kej
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
4. november 2022
Manglen på medarbejdere giver dybe panderynker hos både offentlige og private arbejdsgivere. Selv med recession, inflation, krig og energikrise er der fortsat kamp om medarbejderne, og seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at ledigheden faldt i september. Det er forretningskritisk, hvis der ikke er personale til at udvikle, producere og sælge i virksomheden, ligesom den offentlige sektor begynder at halte uden personale til skoler, institutioner og sundhedssektoren, som debatten i valgkampen netop har stillet skarpt på. Særligt lønnen i den offentlige sektor har været på bordet som en mulig vej til at tiltrække og holde på blandt andet sygeplejerske, pædagoger og fængselsbetjente.
Læs også: Sådan bygger du din stillingsannonce
Det kræver grundig målgruppeanalyse at skabe et employer brand
Den seneste debat har peget på arbejdspres, stress og en udfordret faglighed som følge af, at for få mennesker, skal løfte for mange opgaver. I eksemplet med sygeplejerskerne er konsekvensen, at personalet søger mod det private og anden beskæftigelse. At dømme efter debatten har den offentlige sektors employer brand mistet sin tiltrækningskraft. Hvordan kan de offentlige arbejdspladser atter gøre sig attraktive for nuværende og kommende medarbejdere? Svaret findes kun ét sted og det er ude hos medarbejderne. Det første skridt i metoden for udviklingen af et employer brand er af samme grund at spørge målgruppen, hvad der i deres øjne gør en arbejdsplads attraktiv. Det har vi netop gjort med en ny undersøgelse i samarbejde med Marketminds, og det er ikke lønnen, der alene kan løse rekrutteringsudfordringen på de offentlige arbejdspladser.
Læs også: Sådan tiltrækker du den nye generation
Bløde værdier overhaler løn
De fleste partiledere har i den seneste tid været flittige med løfter om mere løn til de offentligt ansatte. Men når vi spørger de ansatte inden for omsorgsfagene, hvad de forbinder med en attraktiv arbejdsplads, så peger de ikke på lønnen som det første. På førstepladsen kommer muligheden for at gøre en forskel for omgivelserne og på andenpladsen et ønske om større fleksibilitet i forhold til arbejdssted, arbejdstid og mulighed for flere fridage. Lønnen bliver i vores undersøgelse vurderet som fjerdevigtigst. Det betyder ikke, at man kan give personalet en dårlig løn, hvis de bare får opfyldt de andre ønsker. Den offentlige sektors employer brand hænger i bremsen, og det er en kompleks udfordring, som ikke er løst med et par tusinde kroner ekstra om måneden i løn. Det kræver et langt mere nuanceret blik på, hvad medarbejderne ønsker sig af en arbejdsplads.
Lær mere om undersøgelsens resultater
Vi vil i den kommende tid udgive flere artikler med interessante resultater fra undersøgelsen, så følg med i vores nyhedsbrev eller hjemmeside, hvis du er interesseret i data, der kan gøre dit employer brand skarpere. Du er også velkommen til at tage fat i os, hvis du er interesseret i at få tilsendt rapporten.
Om undersøgelsen
RelationsPeople og Marketminds har gennemført undersøgelsen blandt personer i alderen 21-60 år, som er på arbejdsmarkedet fuld tid, og som minimum har en 3-årig videregående uddannelse. Resultaterne bygger på 999 validerede besvarelser på tværs af faggrupper, alder, køn og flere andre parametre.