Employer branding: Sådan tiltrækker du den nye generation
Kenneth Grothe Toustrup
Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Den 29. juni 2022
Det er sæson for dimittender. Fra landets uddannelsessteder strømmer de nybagte kandidater ud på arbejdsmarkedet, klar til at veksle studielivet med det første voksenjob. De kommer ud til et arbejdsmarked i stor forandring, hvor hybride arbejdsmodeller, purpose og arbejdslivet efter COVID-19 er nogle af de temaer, der lige nu sætter aftryk på, måden vi arbejder på. I den anledning har McKinsey udgivet en guide, der kan hjælpe de nye kandidater til en blød landing i arbejdslivet. Men guiden er også et besøg værd for os, der arbejder med rekruttering i et svært marked med kamp om kandidaterne. Hvad driver de unge, og hvad har de brug for? Det skal employer brandet afspejle.
Ledelse og arbejdsmiljø slår faglige udfordringer og purpose
Et job i Novo Nordisk, Mærsk eller LEGO, en startløn på 36.079 kr., et venligt arbejdsmiljø og ledere, der kan bidrage til den personlige udvikling. Det er i meget grove træk, hvad de studerende drømmer om. Universum har talt med 12.683 danske studerende på tværs af otte universiteter og 147 forskellige studieretninger. Svarene varierer selvsagt på tværs af fagområde og køn, men det er stort set de samme virksomheder, som de studerende drømmer om at arbejde i. Det er her interessant at bemærke, at faglige udfordringer og purpose er længere nede på listen end et venligt arbejdsmiljø og god ledelse.
Den kommende generation følger de bløde værdier
Når stillingsannoncen skal komponeres, er det en klassisk øvelse i at forene budskaber om arbejdspladsen med målgruppens præferencer. Og de nye på arbejdsmarkedet kigger efter de bløde værdier, så det skal skribenten have for øje. Hvordan løn, arbejdsmiljø, purpurse og ledelse bliver prioriterer hos den enkelte jobsøger varierer alt efter uddannelse og branche. Men fælles for de unge er, at de frygter at havne i hamsterhjulet mere end noget andet. Altså møde ind, sidde alene på et kontor og hakke i tastaturet til fyraften. Vi har tidligere talt med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget og herunder det frygtede hamsterhjul. Det kan du læse mere om her
Når din employer branding skal tale til generation Z
Du skal være til at stole på, troværdig og lækker. Grøn, vegetarisk, tilgængelig, rummelig og autentisk. Din kommunikation skal være en kvalitetsoplevelse, og du skal tilbyde en god løn, også selvom mange unge peger på, at lønnen ikke er afgørende. De vil ikke forstyrres, så du skal gøre dig umage med dialogen og række ud, når det passer dem. Samtidig forventer de unge hurtig feedback og gerne fra øverste ledelse, så her kan man som arbejdsgiver med fordel beskrive, hvordan rammerne for feedback ser ud. De unge er generelt bekymrede for, om én karrierevej kan lukke andre, så du kan med fordel vise, hvilke døre dit employer brand kan åbne.
Du kan læse mere om, hvordan du rammer generation Z med kommunikationen her
Inviter målgruppen ind bag kulissen
Den nye generation på arbejdsmarkedet er som nævnt optaget af kommunikation, der er ærlig og troværdig. Hvis et karrieresite, en stillingsannonce eller en film bliver for poleret, risikerer man, at målgruppen står af. Derfor kan det betale sig at prioritere de sociale medier og eksempelvis bruge Instagram som en invitation til et kig ind bag om brandingen. Altså et ærligt kig på, hvordan ser kontoret og kollegaerne ud, er der fredagskage, frokost i solen og et miljø, som kandidaten kan spejle sig i?
Du kan læse mere om, hvordan du kan invitere generation Z indenfor her