• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Employer branding: Sådan tiltrækker du den nye generation

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.

Den 29. juni 2022

Det er sæson for dimittender. Fra landets uddannelsessteder strømmer de nybagte kandidater ud på arbejdsmarkedet, klar til at veksle studielivet med det første voksenjob. De kommer ud til et arbejdsmarked i stor forandring, hvor hybride arbejdsmodeller, purpose og arbejdslivet efter COVID-19 er nogle af de temaer, der lige nu sætter aftryk på, måden vi arbejder på. I den anledning har McKinsey udgivet en guide, der kan hjælpe de nye kandidater til en blød landing i arbejdslivet. Men guiden er også et besøg værd for os, der arbejder med rekruttering i et svært marked med kamp om kandidaterne. Hvad driver de unge, og hvad har de brug for? Det skal employer brandet afspejle.

Ledelse og arbejdsmiljø slår faglige udfordringer og purpose
Et job i Novo Nordisk, Mærsk eller LEGO, en startløn på 36.079 kr., et venligt arbejdsmiljø og ledere, der kan bidrage til den personlige udvikling. Det er i meget grove træk, hvad de studerende drømmer om. Universum har talt med 12.683 danske studerende på tværs af otte universiteter og 147 forskellige studieretninger. Svarene varierer selvsagt på tværs af fagområde og køn, men det er stort set de samme virksomheder, som de studerende drømmer om at arbejde i. Det er her interessant at bemærke, at faglige udfordringer og purpose er længere nede på listen end et venligt arbejdsmiljø og god ledelse.

Den kommende generation følger de bløde værdier
Når stillingsannoncen skal komponeres, er det en klassisk øvelse i at forene budskaber om arbejdspladsen med målgruppens præferencer. Og de nye på arbejdsmarkedet kigger efter de bløde værdier, så det skal skribenten have for øje. Hvordan løn, arbejdsmiljø, purpurse og ledelse bliver prioriterer hos den enkelte jobsøger varierer alt efter uddannelse og branche. Men fælles for de unge er, at de frygter at havne i hamsterhjulet mere end noget andet. Altså møde ind, sidde alene på et kontor og hakke i tastaturet til fyraften. Vi har tidligere talt med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget og herunder det frygtede hamsterhjul. Det kan du læse mere om her

Når din employer branding skal tale til generation Z
Du skal være til at stole på, troværdig og lækker. Grøn, vegetarisk, tilgængelig, rummelig og autentisk. Din kommunikation skal være en kvalitetsoplevelse, og du skal tilbyde en god løn, også selvom mange unge peger på, at lønnen ikke er afgørende. De vil ikke forstyrres, så du skal gøre dig umage med dialogen og række ud, når det passer dem. Samtidig forventer de unge hurtig feedback og gerne fra øverste ledelse, så her kan man som arbejdsgiver med fordel beskrive, hvordan rammerne for feedback ser ud. De unge er generelt bekymrede for, om én karrierevej kan lukke andre, så du kan med fordel vise, hvilke døre dit employer brand kan åbne.

Du kan læse mere om, hvordan du rammer generation Z med kommunikationen her

Inviter målgruppen ind bag kulissen
Den nye generation på arbejdsmarkedet er som nævnt optaget af kommunikation, der er ærlig og troværdig. Hvis et karrieresite, en stillingsannonce eller en film bliver for poleret, risikerer man, at målgruppen står af. Derfor kan det betale sig at prioritere de sociale medier og eksempelvis bruge Instagram som en invitation til et kig ind bag om brandingen. Altså et ærligt kig på, hvordan ser kontoret og kollegaerne ud, er der fredagskage, frokost i solen og et miljø, som kandidaten kan spejle sig i?

Du kan læse mere om, hvordan du kan invitere generation Z indenfor her

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér