• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
+ Tilmeld nyhedsbrev

Sprogets magt har stor indflydelse
– også på din rekruttering

Alexandra RelationsPeople
Alexandra Infantino Charquero

Konsulent
+45 31 39 54 38
alexandra@relationspeople.dk

Diversitet og inklusion på arbejdspladsen er i stigende grad fokusområder hos mange virksomheder såvel som et krav hos mange jobansøgere. Derfor skal diversitet også tænkes ind i stillingsopslaget. Men hvad er inkluderende sprog reelt set? Develop Diverse er en ny softwareløsning, der måler og identificerer niveauet af inkluderende sprog i tekster, og ifølge Pil Byriel, co-founder af Develop Diverse, er der en grundlæggende misforståelse af, hvad inkluderende sprog er.

Fra 1. januar 2023 trådte en udvidet lovgivning om ligestilling på arbejdspladsen i kraft. Loven omfatter visse virksomheder og brancher, og den kræver, at de omfattede virksomheder opstiller måltal for andelen af det underrepræsenterede køn på virksomhedens øvrige ledelsesniveau tillige med måltal for øverste ledelsesorgan. Men fokus på diversitet og lighed starter og stopper ikke kun i professionelle sammenhænge. Den nye Barbie-film er endnu et bevis på, at der er et gennemløbende behov for at diskutere diversitet, stereotypiske kønsroller og fastholdelsen af dem.

Målrettet kommunikation og inkluderende sprog er ikke det samme
Pil Byriel har igennem tiden oplevet, at flere og flere virksomheder tager kontakt for at få hjælp til at formulere et sprogligt inkluderende stillingsopslag, og det er oftest, fordi virksomheder søger flere kvinder på arbejdspladsen og i ledelsen, men ifølge Pil Byriel er der særligt én ting man skal være opmærksom på.

”Vi skal ikke målrette vores kommunikation til kvinder, hvis vi søger flere kvinder, selvom det kan virke som det mest logiske. Det er ikke det, der giver de bedste resultater. De bedste resultater opnås ved inkluderende sprog. Når vi taler om inkluderende sprog, så er det sprog, der ikke er med til at forstærke stereotyper gennem vores forudindtagede bias.”

Pil understreger altså, at målrettet kommunikation mod en særlig gruppe ikke er formålet med inkluderende sprog, fordi det er med til at forstærke stereotyper. Underrepræsenterede grupper, som eksempelvis kvinder i STEM-fagene, kan altså risikere at blive ekskluderet gennem sprog målrettet mod kvinder, fordi den intersektionalitet (intersektionalitet er betegnelsen for menneskers demografiske tværsnit; køn, seksualitet, alder, etnicitet m.fl.), som alle mennesker er underlagt, bliver glemt og forkastet.

”Du kan risikere at ekskludere kvinder i STEM-feltet, fordi der er kvinder, der identificerer sig på andre måder end den gængse stereotyp. Det betyder, at det ikke er nok at betegne kvinder som kvinder, og mænd som mænd, men i stedet også fokusere på parametre som eksempelvis alder og etnicitet; ældre kvinder og/eller mænd med anden etnisk baggrund end dansk. Vi er ikke kun kvinder eller mænd, vi er også en alder og en etnicitet, så det er vigtigt at være opmærksom på den intersektionalitet, vi alle sammen er underlagt.”

Reflekteret sprogbrug skaber bedre resultater
Et eksempel Pil Byriel forelægger, er formuleringen ”vi søger en stærk kommunikator”. Ifølge hende kan sådan formulering være uhensigtsmæssig, fordi det er et ord, der historisk set især er blevet brugt omkring mænd og den yngre generation, hvorved ordet kan komme til at ekskludere kvinder og den ældre generation. I stedet foreslår hun, at afsenderen reflekterer over hvad ”stærk” dækker over i denne kontekst.

”Softwaren hjælper afsenderen til at blive mere bevidst om, hvilke stereotyper der har en tendens til at snige sig ind i vores sprog og hvilke samfundsgrupper det påvirker. Vi har jo alle bias, så vi giver også konkrete forslag til, hvad man kan skrive i stedet. Ved at blive bevidst om vores eget sprog, sikrer vi, f.eks. i stillingsopslag, at alle kvalificerede kandidater, læser budskabet på samme måde og ikke ekskluderer sig selv før de har søgt. På den måde får vi flere kvalificerede kandidater til at ansøge og ser mere mangfoldighed i kandidatpuljen.”

Sproget er under konstant udvikling og softwaren bliver løbende testet og valideret gennem adfærdsstudier for at verificere den effekt sproget har på mennesker. Ord som ”sekretær” der har konnotationer af et kvindeligt erhverv, er i dag erstattet med alternativer mange steder, og er et eksempel på, hvordan en inklusiv tilgang til sprog har vundet indpas.

Sproglig refleksion er første skridt mod inklusion og mangfoldighed på arbejdspladsen
Ole Bech-Petersen har hjulpet flere danske virksomheder med at skabe mere inkluderende rekrutteringsprocesser og stillingsopslag blandt andet ved hjælp af Develop Diverse. Med sine flere års erfaring med softwaren, er der et område, som Ole Bech-Petersen særligt lægger vægt på; stillingsopslaget som springbræt til den videre implementering af inklusion og mangfoldighed.

”Du kan ikke fjerne bias i din rekrutteringsproces, men du kan gøre en indsats for at forstå bias og minimere konsekvenserne ved at sætte ind de vigtigste steder i processen fx dine stillingsopslag. Værktøjet er ikke en tryllestav, der gør dårlig kommunikation til god kommunikation. Men det fungerer fortrinligt til at blive opmærksom på bias og gøre dine opslag mere inkluderende. Min erfaring er, at det også kan fungere som en fin løftestang til arbejdet med at gøre resten af din rekrutteringsproces mere inkluderende.”

Ole Bech-Petersen har flere års erfaring med brugen af Develop Diverse og han efterlader mig med en sidste bemærkning om, at en dogmatisk tilgang til Develop Diverse og inkluderende sprog kan være et godt startpunkt, men at det i længden bør være en pragmatisk tilgang, hvorved vi vælger til og fra, der hvor det giver mening og altid husker de potentielle konsekvenser ved at bruge ord med bias.


FAKTA
Develop Diverse er en softwareservice, der hjælper med at implementere og reflektere over et inkluderende sprog med lige muligheder for alle. Den er baseret på flere års forskning inden for sprog og adfærdsanalyser, med sigte på at være opdateret på sprogets udvikling.

Develop Diverse hjælper virksomheder med at tilvejebringe et mere inkluderende sprog for flere minoritetsgrupper. Det er et softwareværktøj, som kan hjælpe afsenderen med at blive opmærksom på, hvilke stereotyper der fastholdes ved brug af målrettet sprog, som ifølge Pil er en grundlæggende fejl, der ofte bliver begået. Det inkluderende sprog i stillingsopslaget når ud til en kvalitativ bedre målgruppe end når du målretter sproget til dem, men det er kun første led i en større implementering af inklusion og mangfoldighed på arbejdspladsen.

Tilmeld nyhedsbrevAlexandra Infantino CharqueroArtiklerEmployer Branding
Artikel
EU-lovgivning: Hvad enhver employer branding ansvarlig bør vide om regler for bæredygtige løfter
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvis jeres employer brand læner sig op ad grønne løfter eller et bæredygtigt formål, så er det værd at holde øje med den bølge af ny EU-lovgivning, der lige nu og i de kommende år vil påvirke kommunikationen om bæredygtighed i alle virksomheder.
Artikel
Sådan tiltrækker og fastholder du medarbejdere med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingGeneration Z
Hvad skal der til for at tiltrække og fastholde medarbejdere? Det spørgsmål møder vi ofte, når vi udvikler employer brands og rådgiver vores kunder i, hvordan de gør sig attraktive som arbejdspladser. 
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Webinar
Webinar: Ram rigtigt med jeres employer brand
Employer Branding
I dette webinar tager Kristoffer Kej dig igennem de vigtigste pointer fra vores undersøgelse om danskernes krav til en ny arbejdsplads lavet i samarbejde med Marketminds.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér